26 oktober 2025

Zo, even €200.000 rijker!

Excuus voor de clickbait, ik kon het niet laten. We hebben namelijk geen flink bedrag gekregen of gevonden. Afgelopen week was het precies 4 jaar geleden dat we een bod hebben gedaan op ons huis. Nu hou ik voor de lol af en toe het verloop van onze huiswaarde bij. En wat blijkt? Na exact 4 jaar, op de dag af, is ons huis precies €200.000 meer waard dan het bod wat we toen deden. Bizar! Nog extremer gezegd: in 4 jaar tijd is ons huidige huis evenveel meer waard geworden als wat ons eerste huis 20 jaar geleden kostte. Ja, lees dat nog maar een keer. 

Hoe ik dat bereken? Op deze pagina van berekenhet.nl kun je een prijs invullen die je op een bepaalde datum weet (in ons geval ons bod), waarmee de website uitrekent wat je huiswaarde is op een bepaalde datum op basis van CBS-getallen. Die getallen kun je ook zelf opzoeken bij het CBS, maar dit is gemakkelijker.

Dus na 4 jaar is ons huis 2 ton meer waard geworden. Oftewel, we zijn opeens 2 ton rijker! Althans, dat is wat bepaalde mensen in de politiek er als vreemde gedachte aan overhouden, zodat ze verantwoord kunnen plukken van deze "rijken". Want zijn we rijker? Nee. Hebben we er iets aan? Nee. Komt het vrij als we de boel verkopen en kleiner gaan wonen? Nee slechts deels,  want kleinere huizen zijn inmiddels ook duurder geworden. Oftewel: het klinkt leuk, maar we hebben er helemaal niets aan. Sterker nog, we betalen hogere gemeentebelastingen bij iedere stijging.

Dat past een beetje in de framing van de laatste tijd in de media. Zo stond er een artikel op nu.nl over dat steeds meer huishoudens een vermogen hebben van meer dan 1 miljoen euro. Leuk, maar daar wordt dus je huis in meegerekend. Het plaatje op de voorkant liet al een mooi kasteel zien met oprijlaan. De realiteit is, dat veel mensen met een vermogen van een miljoen (inclusief huis) tegenwoordig gewoon in een rijtjeshuis in de randstad of Eindhoven wonen en er helemaal niets aan hebben. Maar goed, het past wel lekker in de framing.

De echte vraag is: hoe en waar stopt de stijging van de huizenprijzen? Er is een enorme krapte doordat er te weinig huizen vrijkomen en doordat er niet veel mag worden bijgebouwd vanwege o.a. stikstofregels. Er zijn simpelweg te weinig huizen voor teveel mensen met deze regels. De afschaffing van de hypotheekrenteaftrek helpt hierin iets, maar gaat erg geleidelijk. Daarnaast blijven de lonen stijgen en is er hardnekkige inflatie. Ook gaat men de grens voor hypotheken met NHG verhogen maar €470k en zijn er tegenwoordig steeds meer startershypotheken met een looptijd van 40 jaar om de dure huizen te kunnen kopen. Dat helpt dus ook niet in het afremmen. Oftewel, de stijging blijft in mijn ogen nog even doorgaan, al zijn er wel eerste tekenen van afvlakking.

Worden we blij van die hoge prijzen? Volgens mij niet. Zoals ik al eens eerder heb gezegd, maak ik me best zorgen over onze kinderen en hoe ze later een huis gaan kopen. Dat zit er met deze prijzen simpelweg niet in, tenzij ze enorme hulp krijgen. Het enige wat de prijzen kan afremmen is als de markt helemaal op slot gaat en het niet meer te betalen is. Maarja, daar helpt zo'n beweging van het verhogen van NHG en hypotheken van 40 jaar weer niet aan mee.

De politiek lijkt zichzelf dus een beetje tegen te werken. Aan de ene kant vindt men het een enorm probleem, aan de andere kant helpt men wel mee om zaken te versoepelen zodat de markt niet helemaal op slot gaat. Ondertussen doen ze net alsof wij kunnen genieten van 2 ton extra, wat dus helemaal nergens op slaat aangezien het allemaal papieren waarde is.


Voel jij je wel een stuk rijker door je overwaarde?

19 oktober 2025

Inkomsten en uitgaven van de overheid

De verkiezingen komen eraan. Terwijl Nederland hard langzaam achteruit gaat en we afstevenen op het land met de hoogste vermogensbelasting ter wereld (!) kletsen de partijleiders op tv met/over elkaar en vliegt er veel verkiezsingsretoriek over tafel. Zelf heb ik er nog weinig tijd aan besteed om uit te zoeken welk partijprogramma het beste bij mijn beeld past. Dat is iets wat ik komende week nog moet doen.

Mocht je willen weten welk verkiezingsprogramma welke impact heeft, dan is deze pagina van het CPB een interessante om te bekijken. Hierbij heeft het CPB tien aangeleverde partijprogramma's doorgerekend op budgettaire en economische gevolgen. De PVV heeft haar programma niet laten doorrekenen. Dat is jammer, niet omdat ik een PVV-fan ben, maar omdat het waarschijnlijk één van de grotere partijen wordt/blijft bij deze verkiezingen. Het mooie van dit onderzoek is, dat het alle partijstellingen op één plek verzamelt. Je kunt bijvoorbeeld aan de hand van deze Excel sheet bekijken welke stelling alle partijen hanteren bij een bepaald onderwerp. Helaas is te zien, dat vrijwel alle partijen een box 3 lastenverzwaring voorstellen. Zoals ik eerder al zei, je zou eens als zuinig levende en netjes investerende inwoners iets opbouwen in Nederland. Ik zal me zo te lezen moeten aansluiten bij de club, die belasting betalen als een positieve afstraffing ziet.

Maar goed, terug naar de verkiezingen. Twee van de punten van discussie zijn de inkomsten en uitgaven van de overheid en hoe de partijplannen betaald gaan worden. Daarbij was ik nieuwsgierig wat eigenlijk de begroting is van onze overheid. Hieronder een beknopt overzicht van uitgaven, inkomsten en fiscale regelingen.

Uitgaven
Totaal geeft onze overheid in 2026 486,4 miljard euro uit. Over de uitgaven kwam ik laatst een leuk artikel tegen op Fiscalert. Hierin zie je (platgeslagen) de begroting van 2026. Samengevat heb ik onderstaande plaatje gemaakt, waarbij de totale uitgaven zijn gedeeld door het aantal belastingplichtigen boven de 18 jaar (14,8 miljoen). Daarmee geven we €32.800 uit per belastingplichtige. Dat is nogal wat:



De sociale zekerheid (vooral AOW) en gezondheidszorg (exclusief je eigen zorgpremie) zijn samen al goed voor 50% van de uitgaven. Als derde kwart heb je nog gemeente, provincie, onderwijs, cultuur en wetenschap. In het overige kwart zit vanalles wat.

Inkomsten
Naast verschillende uitgaven, heb je natuurlijk ook inkomsten (totaal 451,4 miljard). Hierbij zijn de grote vissen:
  • Loon- en inkomstenbelasting: 24%
  • Omzetbelasting (BTW): 19%
  • Zorgpremies: 14%
  • Vennootschapsbelasting: 11%
  • Premies en werknemersverzekeringen: 9%
Daarna komt er nog een lange staart aan kleine inkomstenbronnen. Opvallend: dividendbelasting, wat nu mogelijk zwaarder belast gaat worden, telt maar voor 1,7% mee. Dus een lastenverzwaring hierop zet helemaal geen zoden aan de dijk.

Fiscale regelingen
Naast uitgaven en inkomsten heb je de fiscale regelingen. Simpel gezegd zijn dat regelingen, die de belastingopbrengst verminderen, zoals vrijstellingen, aftrekposten, HRA etc. Zo te lezen vallen ze formeel onder de inkomsten, maar worden ze apart gepresenteerd omdat het gaat over gemiste inkomsten. In feite zijn het dus belastinguitgaven. Op deze pagina kun je een overzicht vinden van de fiscale regelingen, waarvan hieronder een screenshot van de top-17.



Dit plaatje is niet het complete overzicht, er zit wederom een lange staart aan kleine bijdragen onder. Wat me weer opvalt, is dat er veel wordt gepraat over hypotheekrenteaftrek, heffingsvrij vermogen en vrijstelling groen beleggen, terwijl dit soort posten werkelijk helemaal nergens over gaan in het totale plaatje.

Plussen en minnen
In bovenstaande rekensommetje zag je al, dat de uitgaven 486,4 miljard en de inkomsten 451,4 miljard euro zijn, dus een tekort van 35 miljard euro in 2026. Daarnaast zijn er natuurlijk de verschillende partijprogramma's, die aan allerlei knoppen gaan draaien. Als je immers geld wilt uitgeven aan nieuw programma, zul je ergens op moeten inboeten. Of je geeft meer uit, of je zorgt dat er meer binnenkomt. 

Ik vergelijk het altijd met thuis: waaraan zou jij gaan draaien om je eigen begroting sluitend te maken? Juist, dan draai je natuurlijk aan de grootste posten. De rest is immers 'penny wise, pound foolish'. Dat gaat dus over minder uitgaven voor sociale zekerheid, gezondheid en overheid. Daarnaast wellicht wat meer inkomsten en minder fiscale regelingen. Maar goed, ik snap dat het natuurlijk niet zo simpel boekhoudkundig is en dat de impact op de samenleving nu juist het hele punt van discussie is.


Waar men ook aan gaat draaien, over het algemeen zie ik wel een paar interessante dingen:
  • Slechts een 10-20 tal posten tellen echt mee, de rest zijn kleine getallen.
  • Er wordt veel gepraat over regelingen (HRA, groen beleggen, heffingsvrij vermogen) die vrij weinig bijdragen aan het totale plaatje.
  • Er zijn maar liefs 198 (!!) fiscale regelingen. Ongelofelijk, wat een stelsel van afhankelijkheden hebben we gemaakt.

Vooral de hoeveelheid fiscale regelingen lijkt me iets om aan te pakken. Ik snap dat dit niet zonder slag of stoot kan en we goed de impact moeten bekijken, maar blijkbaar hebben we een infuus gemaakt van 198 regelingen om geld rond te pompen naar de samenleving. Alleen al het versimpelen hiervan zou wat moeten opleveren (simpeler, minder overheid, etc.).

Bovenstaande was vooral vanuit mijn eigen interesse om een keer onder de motorkap van de inkomsten en uitgaven van onze overheid te kijken. Zoals ik al zei, ik moet er zelf nog eens induiken welke partij wat zegt/belooft/droomt.


Weet jij al wat je gaat stemmen of ben je nog een zwevende kiezer?

12 oktober 2025

Belasting verminderen door aandelen te verkopen

Laatst zag ik een mooie post van Mr. FOB over de verhoging van de vermogensbelasting. In 2026 gaat de vermogensbelasting met maar liefst 32% omhoog naar 2,8% voor beleggingen en daarnaast gaat ook nog eens het heffingsvrije vermogen met 11% omlaag. We zouden eens als zuinig levende, netjes sparende mensen iets kunnen opbouwen in Nederland...

Eén van de manieren om dat te omzeilen, is om je aandelen te verkopen voor de peildatum 1 januari en weer terug te kopen na 1 januari. Daar heeft onze overheid natuurlijk over nagedacht en een periode van peildatumarbitrage aangemerkt. Simpel gezegd, moeten er drie maanden tussen je aan- en verkoopdatum zitten, met ergens in die periode 1 januari. Meer over de precieze regels kun je vinden in het artikel.

Nu zijn we inmiddels 1 oktober voorbij en met drie maanden tot 1 januari dus tijd om hier zelf ook over na te denken. Zo kreeg ik onlangs een mooi suggestief berichtje van DeGiro:

"Beste belegger,

Als execution-only broker geeft DEGIRO geen belastingadvies. Desalniettemin willen we onze klanten bewust maken van relevante wet- en regelgeving, vooral nu het einde van het jaar nadert. Als je meer wilt weten over het verplaatsen van vermogen binnen box 3, raadpleeg dan de officiële informatie op de website van de Belastingdienst. Dit is geen belastingadvies.

Met vriendelijke groet,
DEGIRO
"


Goeiedag zeg, hoe suggestief kun je het maken, met een dikke knipoog. Nu heb ik zelf eigenlijk geen zin om mijn beleggingen te liquideren, minimaal drie maanden uit de markt te halen en dan weer in te leggen. Immers, time in the market beats timing the market. Maar goed, misschien heb ik het wel helemaal mis. Tijd dus voor een rekensom. In het artikel van Mr. FOB werd al een berekening gemaakt. Het enige wat ik daarin miste was dividend. Laat ik die berekening voor mijzelf ook eens maken:

Positief:
  • Besparing aan belasting: 2,80%
  • Rente die je krijgt op een spaarrekening of deposito als je daar je verkochte aandelen op zet: 0,4% (gemiddeld 1,6% gedeeld door 4)
Negatief:
  • Mogelijke misgelopen stijging in 3 maanden: 2% (8% langjarig gemiddelde gedeeld door 4)
  • Belasting op je geld op een spaarrekening op 1 januari: 0,52%
  • Misgelopen dividend: 1% (mijn dividendrendement van 4% gedeeld door 4)
  • Kosten van mijn aan- en verkopen bij DeGiro: €228
  • Kosten van mijn aan- en verkopen bij Lynx: €60
Totaal zou je dus een besparing hebben van 3,2% en een mogelijke kostenpost van 3,52% plus €288 aan- en verkoopkosten. Dat laatste zou ik kunnen verminderen door posities samen te voegen, maar laat ik het maar even meenemen. Totaal kom ik dus op -0,32% + €288. Tenzij ik iets mis, loont het in dit geval dus niet om alles voor een kwartaal uit de markt te halen en daarna weer in te stappen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een gegarandeerde belastingbesparing. 

Naast het dividend is er nog een factor om rekening mee te houden: het seizoenseffect. Er blijkt namelijk statistisch gezien echt sprake te zijn van een eindejaarsrally. Ik citeer:
  • Wereldwijd lag het gemiddelde rendement in november–april op 4,8%, tegenover 0,4% in mei–oktober (ruwweg 12x zo hoog).
  • In de VS (S&P 500) bedroeg het gemiddelde halfjaarlijkse rendement 7,2% in november–april, tegenover 2,9% in mei–oktober.
  • Gemiddeld over de belangrijkste Europese markten. November–april: ca. +6,1% en mei–oktober: ca. +0,7%.
Stel dat grofweg 80% van het rendement in de periode november-april wordt gemaakt. Dat houdt dus in dat we niet 2% (8%/4) in het kwartaal missen met verkopen, maar 3,2% (80% van 8% wordt in dat half jaar behaald, dus 3,2% per kwartaal). Dan kom ik opeens op een totaal verlies van -1,52% + €288. Niet best dus.

Natuurlijk is bovenstaande theoretisch, maar de statistiek bewijst wel, dat het niet zomaar loont om te verkopen en drie maanden later weer te kopen. Als je het seizoenseffect niet meeneemt, is de enige positieve case van verkopen als je komend kwartaal minder dan 1,68% stijging verwacht. Door te verkopen heb je namelijk 2,68% gegarandeerd rendement (2,8% belastingbesparing + 0,4% spaarrente - 0,52% belasting op spaargeld), maar je loopt ook mogelijk 2,68% rendement mis (1,68% koersstijging + 1% dividend). Als de beurzen in het kwartaal dat je verkocht hebt meer dan 1,68% stijgen, had je beter kunnen blijven zitten.

Bovenstaande gaat nog uit van het huidige belastingstelsel. Wat als nu vanaf 2028 het nieuwe belastingstelsel met 36% belasting op werkelijk rendement in werking treedt? Dan ligt het evenwicht rond 10% rendement op jaarbasis. Door te verkopen heb je namelijk 3,48% gegarandeerd rendement (3,6% belastingbesparing + 0,4% spaarrente - 0,52% belasting op spaargeld), maar je loopt ook mogelijk 3,5% rendement mis (2,5% koersttijging + 1% dividend). Als de beurzen in het kwartaal dat je verkocht hebt meer dan 3,48% stijgen, had je beter kunnen blijven zitten. 


Let op, dit is geen beleggingsadvies en het zit vol met aannames, gemiddelden en niemand heeft een glazen bol. Je moet altijd zelf blijven nadenken en je eigen situatie doorrekenen. Daarnaast zijn er nog allerlei andere opties te verzinnen die niet per kwartaal lopen, maar waarbij 1 januari midden in een periode valt dat je uit de markt zit. Oftewel, het blijft koffiedik kijken.

Aangezien ik lui ben aangelegd, zal ik wel bovenstaande vuistregels in mijn hoofd meenemen, maar in het begin nog niet naar acteren. Je hebt namelijk ook nog de tegenbewijsregeling bij de belastingdienst.  Daarnaast is het 2028-belastingstelsel met verrekening van verliezen dusdanig krom, dat de eerste geluiden van rechtzaken al de rondte gaan. Ik denk dat het pas loont om hier strak op te sturen als het nieuwe belastingstelsel echt in werking gaat.



Ben jij van plan om je aandelen een kwartaal uit de markt te halen om minder belasting te betalen?

5 oktober 2025

Dividend update - september 2025

Vorige maand werd ik verrast met het vroegtijdig behalen van mijn dividenddoel van dit jaar (7200 EUR+USD). Na die mijlpaal was het beleggingsjaar voor mij al compleet, wat mij betreft mogen de boeken al sluiten. O wacht, we hebben nog vier maanden te gaan :-) September is altijd een lekkere 
maand qua dividend vanwege de ETF-uitkeringen. Laat ik eens kijken hoe het dit jaar is gegaan.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend september: €904
  • Dividend heel 2025: €4732
  • Jaarlijks (forward) dividend: €6830 of 7320 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,8%

Met €904 en maar liefst 21% meer dan vorig jaar is het een mooie maand geworden! Ook qua forward dividend komt er weer een mooi bedrag bij, waarmee ik goed op weg ben naar de 7500 EUR+USD aan het einde van dit jaar.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn onderstaande dividend-veranderingen aangekondigd:
  • New Jersey Resources (NJR): +5,6%
  • Realty income (O): +0,2%
  • Texas Instruments (TXN): +4,4%
  • Verizon Communications (VZ): +1,8%

Niet heel veel, maar toch prima verhogingen deze maand.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb ik gekocht:

  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISPA): 64st

Geen spannende aankopen deze maand, mijn reguliere inleg plus dividend van de vorige maand. 


Samenvatting


Met ruim €900 en 21% meer dan vorig jaar was het een prima maand. Verder was er weinig spannends, maar saai is een goed teken in beleggingsland. Ik bedenk me net, dat ik na de schommelingen in het ETF-dividend van vorig jaar al een tijdje niet meer heb bekeken. Misschien iets voor een volgende post.


Hoe was jullie maand qua dividend?

28 september 2025

Zie je wel...

Mijn hersenen werken soms raar. Ze denken dan tien stappen vooruit en in allerlei scenario's. Noem het vreemd, ik ben er soms ook niet blij mee. Ik heb geen glazen bol, maar weet meestal wel goed in te zien wat er kan/gaat gebeuren als bepaalde acties wel of niet worden aangezet. Op mijn werk is dat heel handig, al loop ik daar soms ook tegen muren omdat anderen de impact van bepaalde keuzes nog niet inzien. Ik heb er inmiddels een hekel aan om "zie je wel" of "I told you so" te moeten zeggen of denken. Het gaat mij namelijk niet om het gelijk krijgen, maar om te sturen op een goede uitkomst. Na twee keer zeggen laat ik mensen soms dus maar zelf tegen dingen aanlopen.

In de politiek geldt ook "regeren is vooruitzien". Helaas lijkt dit de laatste jaren steeds verder af te brokkelen. Een aantal jaar geleden en maart vorig jaar (hier en hier) schreef ik al, dat we het investeringsklimaat in Nederland flink aan het verzieken zijn. Ik schrijf het bewust zo, omdat we het als Nederland zelf creëren, het is niet iets wat ons wordt aangedaan. Ik waarschuwde toen dat door alle regelgeving en belastingdruk Nederland steeds minder interessant wordt voor bedrijven en investeerders om zich te vestigen. Zoals ik zei, ik heb er inmiddels een hekel aan om gelijk te krijgen:


En zo kan ik nog wel even doorgaan. Inmiddels geeft 6 op de 10 ondernemers het investeringsklimaat in Nederland een "slecht" of "zeer slecht" door politiek wanbeleid, stikstofregels, overbelast stroomnet, toenemende regeldruk en woningnood. Bedrijventerreinen en havens lopen leeg en investeringen stoppen in een zorgwekkend tempo.

Wat heeft dit voor gevolgen? Voor de mensen die denken dat geld uit de lucht komt vallen of aan een boom groeit: het bedrijfsleven en belastingen zorgen dat de economie van Nederland draait. Als één van de twee wegvalt, betekent dat een flinke verslechtering van de economie of dat de andere partij het moet opvangen (hogere belastingen dus). Bijkomend mogelijk gevolg is dat Nederland zijn triple-A status verliest bij kredietverstrekkers (wat nu in Frankrijk gebeurt), waardoor het lenen van geld voor de overheid duurder wordt en we in een neerwaartse spiraal komen. Dit is een proces wat jaren duurt, maar wat nog veel meer jaren kost om te corrigeren.

Nu ben ik totaal geen fan van die mafkees van een Trump, maar ik vond het wel interessant dat hij met zijn lezing op de VN-top de EU wilde wakker schudden. Nee, ik vind het ook lomp, nee hij kletst regelmatig uit zijn nek, maar hij heeft wel een punt: we blijven maar kletsen en vergaderen terwijl er grote problemen zijn die opgelost moeten worden.

Dus beste mannen en vrouwen van de politiek, mochten jullie meelezen: WORD WAKKER! Alle stoplichten staan op rood! Jullie zijn de Nederlandse economie om zeep aan het helpen: ondernemers willen niet meer investeren en bedrijven lopen weg uit Nederland. Er is een leegloop aan de gang door de enorme regel- en belastingdruk, wat verregaande gevolgen heeft voor de Nederlandse economie. Kom in actie, ga wat doen, maar kom niet met nog meer overleggen en regelgeving.
 

Ik heb er inmiddels een hekel aan om "zie je wel" te zeggen, dus laat ik het hierbij, iets met cirkel van invloed. De enige invloed die ik kan uitoefenen is via mijn blog. Regeren is blijkbaar niet meer vooruitzien. Je kunt het met me eens zijn of niet. Feit is, dat er een enorm probleem aan het ontstaan is, wat we zelf creëren. Of het nu gaat over een verkeerssituatie, moord op een jong meisje of onze eigen economie: blijkbaar moet er eerst iets pijnlijks gebeuren voordat er echte actie komt. Als het kalf verdronken is, dempt men de put. 


Wat zou er volgens jou moeten veranderen om de economie niet te laten afzakken naar Griekse toestanden?