4 augustus 2024

Dividend update - juli 2024

Onze vakantie zit er weer op (welke trouwens heerlijk was), we zijn inmiddels aan het werk en het leven gaat weer door als vanouds. De beurzen zijn afgelopen week flink gaan spoken, wat weer nieuwe koopkansen biedt. Tijd om naar het binnengekomen dividend te kijken.



Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend juli: €451
  • Dividend heel 2024: €2948
  • Jaarlijks (forward) dividend: €5633 of 5862 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,9%

Kijk, dat is een lekkere maand aan het worden, vooral dankzij ISPA (ETF). Een mooie 22% verhoging in het dividend ten opzichte van vorig jaar. Fijn dat ook andere maanden goed beginnen bij te dragen (niet alleen de maanden aan het einde van een kwartaal).

Het forward dividend loopt wel op, maar erg traag naar mijn mening. De reden hiervoor staat hieronder.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • J.M. Smucker (SJM): +1,9%
  • unilever (UNA): +3%

Een klein aantal verhogingen deze maand, dus weinig te melden.


ETF-dividend


Waar ik voorheen het ETF-dividend per jaar bekeek of (per ongeluk) een hele tijd niet, leidde dat soms tot positieve verrassingen. Als er nu een ETF dividend heeft uitgekeerd, update ik mijn administratie met een lopend gemiddelde. Aangezien ISPA net heeft uitgekeerd, tijd voor een update dus.

En daar gaan we weer: deze maand heeft ISPA maar liefst 18% minder dividend (€0,5768) uitgekeerd dan vorig jaar (€0,70). 18% minder, hoe dan?! Na de lagere ETF-uitkeringen in maart en juni, kan ik alleen maar concluderen dat de dividend-ETF's waar ik in heb belegd (ISPA, TDIV, SPYD) dit jaar kwartaal op kwartaal een lager dividend hebben uitgekeerd dan vorig jaar. Is het slechte timing of toeval? Geen idee, maar het valt wel erg op. Alleen al de ISPA-verlaging van dit kwartaal kost mij al €65 aan dividend op jaarbasis. Daarom stijgt mijn forward jaardividend zo traag: twee stappen vooruit, één stap achteruit.

Misschien is het dus een geval van toeval of slechte timing qua inleg, maar het begint mij nogal te frustreren. Er wordt door veel bedrijven (in ieder geval in mijn portfolio) ieder jaar meer dividend uitgekeerd, dus waarom verlagen deze ETF's dan hun dividend? Of hebben we hier te maken met een vorm van shrinkflatie?
Daarnaast, dat ETF-uitkeringen iets fluctueren of stabiel blijven vind ik prima, maar dit begint behoorlijk irritant te worden. Ik beleg in ETF's vanwege spreiding, vermindering van risico en stabiliteit doordat er meerdere bedrijven inzitten. Dan zit ik niet te wachten op dividend-schommelingen van 18%. Moet je nagaan als je hiervan later moet leven, hoe vang je dan zulke schommelingen op?

Alweer mixed feelings hierbij dus en zeker geen reclame voor deze ETF's.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • iShares STOXX Global Select Dividend ETF (ISPA): 74st
  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats (SPYD): 12st

ISPA had ik al bijgekocht voor de ETF ex-dividend datum.



Samenvatting


Qua ontvangen dividend (€451) een erg mooie maand. Juli begint al lekker mee te tellen in het totale dividend.

De kanttekening deze maand is wederom de grilligheid van het ETF-dividend. Waar ik voorgaande kwartalen nog hoop had op bijstelling, heb ik weinig verwachting meer van het komende dividend. Op deze manier bieden ETF's helemaal geen stabiel dividend en zijn ze wat mij betreft net zo (on)betrouwbaar als individuele aandelen, vanuit dividend-oogpunt bekeken. In dat licht ga ik toch maar weer eens kijken naar individuele aandelen.



Hoe was jullie maand qua dividend?

24 opmerkingen:

Petra zei

Jouw reactie is: op naar individuele aandelen! Ik zie daar heel veel risico in.

Mijn reactie zou juist zijn: terug naar low-fee indexfondsen, geef niet om het dividend maar kijk naar het totale rendement. In Nederland maakt het toch voor de belastingen niks uit of je van je aandelen leeft door dividend-uitkering of door het verkopen van aandelen (plus altijd wat dividend-uitkeringen).

Mr Groeigeld zei

@Petra: ik blijf een echte dividendbelegger, dat is op lange termijn namelijk de groeimotor van mijn portfolio. Het zal meer een mix worden verwacht ik.

Mijn portfolio ben ik ooit begonnen met individuele aandelen. Risicovoller klopt (vanwege individuele karakter) maar als je ze goed selecteert, valt dat wel mee en krijg je in 95% van de gevallen een oplopend dividend. De afgelopen twee jaar heb ik 100% ingezet op ETF's (vanwege spreiding en zekerheid), maar vanuit dividend-perspectief is dat verschil nu dus kleiner geworden. Tijd om ook andere alternatieven te bekijken.

Anoniem zei

Dividend is uitgekeerde winst. Als het niet uitgekeerd wordt, wordt het gereserveerd door het bedrijf en weer gebruikt om rendement te maken.
Op de dag dat het aandeel ex-dividend gaat wordt de koers verlaagd met het dividend.
Je focus op dividend is jezelf een beetje voor de gek houden. Het is geen extra groeimotor. Het is marktbreed gezien lood om oud ijzer.

Quint zei

Met €451 levert juli voor jou een mooie bijdrage.

Ook bij mij doet juli steeds meer mee. Nu €549 ten op zichte van €352 vorig jaar, een groei van 56%. Daar ben ik erg tevreden mee. SPYD en ISPA leveren iets meer dan de helft, het zou wel leuk zijn als de dividend-ETF's de weg naar boven oppakken. Deze categorie blijft achter qua dividend en groei. YTD nu €5136, het begint langzaamaan wat te worden...

Enkele jaren geleden ben ik me bewust ook meer gaan richten op groeiaandelen en -ETF's, bijvoorbeeld QDVE. En deze categorie heeft het qua koerswinst uitstekend gedaan. In de laatste weken staan de koersen echter wel onder druk, per saldo zit mijn rendement op aandelen YTD npg ruim boven de 10%.

Volgens mijn strategie zou ik bij dalende koersen meer moeten kopen en dat heb ik dus ook gedaan in de afgelopen maand, aankopen juli:
- VWRL
- QDVS, voor mij een nieuwe ETF gericht op India
- QDVE, groeiaandelen in de tech sector
- ASR Nederland

Ook in de afgelopen dagen staan de indices weer aardig onder druk, dus ik verwacht in augustus ook extra aankopen te gaan doen.

Naast de aandelen ben ik afgelopen maand ook weer gestart met groen-sparen via ABN. Bunq had de rente verlaagt en met de fiscale voordelen vond ik zo'n jaardeposito een aardig alternatief.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: die discussie zal altijd blijven. Zie hier voor de uitgebreide uitleg waarom ik het niet als sigaar uit eigen doos zie: https://groeigeld.blogspot.com/2020/09/dividend-is-geen-sigaar-uit-eigen-doos.html

Mr Groeigeld zei

@Quint: mooi hoor die €549 aan dividend! En ook goed dat je in nieuwe zaken stapt.

Mijn ervaring met developed market ETF's is wat gemengd, ik merkte dat ze vaak minder performen dan de markt in het algemeen. Daarom hou ik even aan mijn mix vast.

De daling van afgelopen week heb ik ook gebruikt om extra in te stappen. Als dat komende week doorzet, leg ik nog verder extra in om te kijken of "buy the dip" nog werkt.

Anoniem zei

Lees al een tijdje mee op jouw blog. Leuke onderwerpen en interessant!

De daling bij TDIV maak ikzelf ook mee, maar mijn idee hierbij is dat dit mogelijk een vertraagt effect is vanuit de Corona-tijd. In de 2 jaar daarna hebben verschillende bedrijven extra dividenduitkeringen gedaan vanwege het gemiste dividend uit 2019/2020. Die “extra’s” zijn er dit jaar niet meer.

Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Zelf heb ik besloten de dividend-etf’s in mijn portefeuille gewoon uit te bereiden en volgend jaar nog eens te bekijken wat de uitkeringen doen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem (18:58u): dankje!
Het lijkt me een wat erg verlaat effect, maar zou misschien een deel kunnen verklaren als in 2022/2023 extra dividend is uitgekeerd. De ETF's hebben in hun uitkeringen zelf ook een dip gehad in 2020/2021, dus ik verwacht dat de dividendverlagingen daar al inzitten. Maar toch een interessant punt.

Mijn ETF's blijf ik ook gewoon uitbreiden, al zal ik weer wat meer gaan kijken naar individuele aandelen. Deze hebben mij geen windeieren gelegd en het kan nooit kwaad om daar weer wat koopjes (na afgelopen week) op te pakken.

Anoniem zei

73 euro, 28% meer tov 1 jaar geleden, maar helaas meer inkomsten door meer aandelen, niet door dividendgroei. Dat blijft het lastige, wiskundig is de groei van dividend logisch, maar het kan in de werkelijkheid tegenvallen. Keep investing, keep buying. Welke strategie echt "het" beste is weet ik niet (losse aandelen versus ETF)

Henk zei

Hier weer een prima stijging van ruim 30% t.o.v. vorig jaar, hoewel het in absolute zin dan meevalt. Juli blijft samen met oktober de kleinste maand en dat geeft een aardig contrast met de top maand juni.

Snel naar ISPA kijkend hebben de drie grootste holdings het dividend met meer dan de helft verlaagd (SITC International Holdings, Yancoal Australia en New Hope Corporation). Die zijn samen goed voor ruim 9,5% van de ETF. Verder zijn er redelijk wat mutaties doorgevoerd, de 2e en 4e grootste holding eind 2023 zijn er uit en daar zijn een aantal banken (waaronder ABN en ING) voor in de plaats gekomen.

Anoniem zei

@mr groeigeld. Je zou eens kunnen kijken naar babybonds of preferente aandelen. De koersen hiervan zijn vrij stabiel. Ik heb ze in portefeuille om de beweging in de markt wat tegen te gaan. Verwacht geen probleem koersstijgingen wel vaste dividend uitkeringen. Zelf heb ik een flink aantal van GLADZ. Ik kan indien gewenst nog een aantal noemen die ik bezit. Groet Sarza.

Mr Groeigeld zei

@anoniem (22:28u): in theorie zou alles moeten kloppen ;-) Het is goed om een model te hebben (hanteer ik ook vaak), maar de realiteit is vaak weerbarstiger. Net als met de huidige flinke dalingen: zolang je je lange termijndoel maar in de gaten houdt.

Mr Groeigeld zei

@Henk: ISPA en TDIV heb ik ook bekeken qua top-x posities na het schrijven van deze post. Ook dat zou een deel kunnen verklaren van de dividenddalingen. Het lijkt een beetje een mix van omstandigheden te zijn. Hopelijk laten we dat snel achter ons en wordt de trend weer omhoog.

Mr Groeigeld zei

@anoniem (12:52u): preferente aandelen heb ik ook eens bekeken, dat leek me vooral intetessant voor een uitkeringsfase.
Welke heb je nog meer in bezit en kun je die gewoon kopen vanuit NL?

Kapitalisman zei

@Petra: als je gedwongen bent om aandelen te verkopen om je uitgaven te dekken, dan is je risk of ruin echt vele malen hoger

Kapitalisman zei

@anoniem: dit is veel te kortzichtig/oppervlakkig en tevens onjuist. Veel mensen geloven in de sigaar uit eigen doos theorie, ogenschijnlijk omdat de theorie gemakkelijk te begrijpen is

Kapitalisman zei

Nog een toevoeging. Dividend beleggen wordt vaak afgezet tegen totaal rendement beleggen alsof het een het ander uitsluit. Daarbij wordt veelal impliciet gesuggereerd dat dividend beleggen een lager totaal rendement heeft. Dit is onzin.

Anoniem zei

Is er iets te zeggen waarom die ETF’s minder dividend uitkeren? Is het omdat de onderliggende bedrijven minder winst hebben gemaakt? Of hebben de bedrijven juist wel meer winst gemaakt, maar die winst voor andere doeleinden gebruikt ( investeringen of eigen aandelen inkoop)?

Van Bussie zei

Mijn strategie is ook meer beleggen ETF. Dividend maar goed in de gaten houden dan. Andere vraag. Valuta afhandeling, hoe ga jij daarmee om bij de Giro? Ik heb dat nu op Auto FX staan. Jij ook?

Mr Groeigeld zei

@anoniem (20:25u): zie de reacties hierboven, het lijkt een combinatie te zijn van verlaagd dividend en mogelijk een erg verlaat corona-effect.

Mr Groeigeld zei

@van Bussie: deze staat bij mij ook op fx, dan wordt de transfer automatisch geregeld.

PetraH zei

Het is bewezen dat mensen die selecteren op aandelen die meer dividend uitkeren, op de lange termijn minder jaarlijkse groei van hun portefeuille (bestaande uit waardegroei + dividend) krijgen. Ze sluiten namelijk door hun selectie een deel van de aandelen uit, en dus ook de gemiddeld net wat hardere groei die die aandelen blijkbaar laten zien.

Daarom is het toch de beste strategie om gewoon wijdgespreid in te leggen en tijdens de fase dat je geld nodig hebt uit je aandelenportefeuille zowel het dividend te gebruiken als af en toe een aandeel te verkopen. Als je breedgespreid belegd bent en je houdt aan de 4% safe withdrawal rate (waarvoor je "toevallig" dividend gebruikt plus af en toe wat in waarde gestegen aandelen verkoopt terwijl je de rest natuurlijk rustig verder laat groeien), dan zou je portefeuille minimaal dertig jaar moeten kunnen blijven bestaan, ook al kent de aandelenmarkt z'n ups en downs.

En het benodigde vermogen om te kunnen stoppen met werken haal je dan dus met een portefeuille die niet gefocust is op dividend, maar juist breedgespreide indexfondsen bevat. Omdat die portefeuille zowel in de opbouwfase als in de uitkeringsfase meer rendement maakt dan een portefeuille die gefocust is op dividend.

Mr Groeigeld zei

@PetraH: dat gaat vooral over hoogdividend en lage groei vs laagdividend en hoge groei, zie hiervoor eerdere artikelen op mijn blog. Het hangt puur af in welke fase van je portfolio je zit. Zoals Kapitalisman hierboven terecht zegt, is het vrij funest als je op een slecht moment aandelen moet verkopen om ervan te leven. Maar goed, er is geen goed of slecht, het kan voor iedereen anders zijn.

Bij de 4% regel gaat het er trouwens niet om dat je portefeuille blijft bestaan, maar dat deze niet naar €0 gaat. Zie hier: https://groeigeld.blogspot.com/2020/01/drie-misverstanden-over-de-4-regel.html

Anoniem zei

@Mr Groeigeld: ik heb op dit moment dertien in bezit. Naast Gladz heb ik zelf geselecteerd zijn PMT-PRA, PMT-PB en PMT-PC. De anderen kan ik niet in het openbaar prijsgeven, gelet op mijn betaalde bron. Allen zijn via Lynx aan te kopen. Al de bedrijven achter dit type aandelen zijn verplicht de rente (dividend) te betalen en 25 dollar aan nominale waarde uit te keren bij aflossing. Ik heb deze inkomensaandelen in portefeuille ter bescherming van sterke schommelingen van de beurs. Mijn portefeuille deinst dus minder op en neer, al is de koers winst automatisch ook lager. Ook kan het bedrijf achter het aandeel problemen kennen. De koers van het normale aandeel gaat dan naar beneden, net als soms het dividend. Ze blijven echter nu ook verplicht de rente te betalen en de nominale waarde uit te keren als ze de positie sluiten. Ook sta je voor aan in de rij, boven normale aandeelhouders. Als aanvullende informatie ik heb zowel posities in: 1) groei aandelen met lager aanvang en groeiend dividend, 2) hoog dividend aandelen met fluctuerende koersen en geen of groeiend dividend, 3) inkomensgerichte aandelen met stabiele koersen en met een gemiddeld tot hoog dividend.