1 april 2024

Dividend update - maart 2024

Wat een stijgingen van de beurzen afgelopen weken. De ene all-time-high na de andere vliegt je om de oren, zo ook met mijn portfolio. Links en rechts hoor ik al vragen/geluiden over een mogelijke crash, "want we zitten weer op een all-time-high". Op zich is dat geen reden voor een crash. Verschillende economieën hebben een zachte landing gehad na de torenhoge inflatie, de rentes zijn langzaam aan het dalen, wat weer goed is voor beleggingen. Zelf zie ik het dus nog wel even doorstijgen. Laat ik eens kijken hoe het staat met ons dividend in maart.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend maart: €598
  • Dividend heel 2024: €965
  • Jaarlijks (forward) dividend: €5359 of 5583 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,9%


Bijna €600, dat is nog eens lekker (en zeker geen 1-aprilgrap)! Maart is natuurlijk één van de grotere uitkeringsmaanden vanwege de ETF's. Met maar liefst 45% een flinke stijging t.o.v. vorig jaar. 

Wel wil ik daar een kanttekening bij plaatsen. Natuurlijk ben ik blij met €600 dividend deze maand, maar dit is wel inclusief een verschoven dividend van DXSB van €110. Als ik die eraf haal, zit ik op een stijging van "slechts" 16%. De "slechts" heeft te maken met de beperkte stijgingen van de ETF's, wat hieronder terugkomt. Nog steeds niet verkeerd natuurlijk, maar het zet het wel in perspectief.

Qua forward dividend stijg ik rustig door naar de 6000 EUR+USD.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Newtek Business Services (NEWT): +5,6%
  • Realty Income (O): +0,2%
  • Williams-Sonoma (WSM): +25,6%

Niet veel veranderingen, maar alle beetje helpen.


ETF dividend kwartaal-update


Begin januari had ik een behoorlijke fout in mijn administratie ontdekt, waardoor het ETF-dividend veel te laag uitviel. Als gevolg daarvan hou ik nu per kwartaal de uitkeringen bij als lopend gemiddelde. Omdat het eerste kwartaal alweer voorbij is, kijk ik even naar de ETF uitkeringen.

Als ik het dividend als lopend gemiddelde over een jaar bekijk, zie ik:
  • DXSB: +5,8%
  • ISPA: +0,8%
  • IAEX: +0,0%
  • IDVY: -2,7%
  • SPYD: -2,6%
  • TDIV: -0,6%
  • TSWE: +4,6%
  • VWRL: -1,2%

Dat valt me eerlijk gezegd een beetje tegen qua dividendgroei, er zijn zelfs een aantal dalingen te zien. Als ik het dividend van Q1 vergelijk met Q1 van vorig jaar wordt het helemaal wisselvallig: 
  • DXSB: +27,0%
  • ISPA: +3,5%
  • IAEX: -0,3%
  • IDVY: -32,3%
  • SPYD: -12,5%
  • TDIV: -5,9%
  • TSWE: +42,9%
  • VWRL: -5,9%

Waarom valt mij dat tegen? Zo'n vier jaar geleden heb ik een analyse gemaakt van het dividend van ETF's, waaruit bleek dat ze ook een tijgende trend vertonen. Daarvoor zat ik vooral op de route van individuele aandelen. Vooral omdat ik een bredere spreiding wilde maar ook vanwege het groeiende dividend ben ik vanaf 2022 voor 100% in ETF's gaan inleggen. Dat werkt goed (brede spreiding, weinig selectie en zorgen), echter met bovenstaande fluctuaties vraag ik me wel af of ik hier 100% aan vast moet blijven houden. In 2023 is een record aan dividenduitkeringen geweest, dus in Q1 2024 zouden de ETF's dit moeten weerspiegelen. Dat blijkt dus niet zo te zijn, wat ik vrij apart vind. Laat ik de dividend-uitkering van juni eens afwachten. Wellicht laten die wel allemaal groei zien t.o.v. vorig jaar.

Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 24st


Samenvatting


Met bijna €600 een erg mooie maand, al is het wat vertekend door de verschoven uitkering van DXSB. Hoe dan ook zijn we rustig op weg naar de eerstvolgende mijlpaal van 6000 EUR+USD. De kanttekeningen die ik heb geplaatst rond de ETF-uitkeringen ga ik wel iets beter in de gaten houden komende maanden. Spreiding en rust vind ik belangrijk, maar niet te koste van grillige dalingen (en stijgingen) van dividend.


Hoe was jullie maand qua stijgingen en dividend?

4 opmerkingen:

Quint zei

Inderdaad, wat een enorme koersstijgingen. Tenminste voor indices / de AEX en een deel van de aandelen. Maar de verschillen zijn groot, ook in mijn portefeuille. Randstad, ADM, AKZO, Realty en WBA zijn grote onderpresteerders. NVIDIA, ASML, IBM, BERKSHIRE HATHAWAY en QCOMM doen het geweldig.

Het maart-dividend was goed voor €729. Ten opzichte van €526 vorig jaar een stijging van 39%. Maar als ik het corrigeer voor €81-DXSB, dan blijft er een stijging van 23% over.

Ik heb geen aankopen gedaan in maart. Door 'AEX-hoogtevrees'. Ik twijfel; moet ik de aandelen kopen die zo mooi zijn gestegen (bv QDVE of BERKSHIRE) of de achterblijvers (bv SPYD of Unilever).

Mr Groeigeld zei

@Quint: ook voor jou een mooie dividendmaand dus.

Ik snap je twijfel. Samen met het grillige ETF-verloop krijg ik de neiging om op zoek te gaan naar ondergewaardeerde aandelen. Een groot deel van de stijging is getrokken door tech en AI, er zullen ook aandelen tussen zitten die wat achterlopen.

Henk zei

Hier een stijging van 30% YoY zonder noemenswaardige verschuivingen.

Door de opgelopen waarderingen blijven de aankopen dit jaar wat achter waardoor ik nu meer cash heb dan de bedoeling is. Mogelijk bieden de kwartaalcijfers binnenkort wat kansen. Zo niet dan is het kopen van kwaliteitsbedrijven die altijd '(te) duur' zijn nog een optie.

Als ik die verschillen in jouw ETF's zie ben ik blij in individuele aandelen te zitten. Zoiets zou ik gelijk uitgezocht willen hebben.

Mr Groeigeld zei

@Henk: dat is een mooie stijging!
Dat ETF-uitkeringen wat fluctueren is normaal, alleen vind ik de veranderingen op kwartaalbasis nu wel erg groot. Zolang ze op jaarbasis stijgen, vind ik het prima.

Losse aandelen bieden ook geen garantie op almaar stijgend dividend. Als een dividend-cut bekend wordt gemaakt, daalt de koers vaak mee en heb je eigenlijk dubbel verlies.