7 april 2024

Een ton is 25% van 1 miljoen

Zo'n anderhalf jaar geleden, ergens in augustus 2022, werden onze beleggingen €100k waard. Destijds vond ik dat nogal een mijlpaal. Zoals Charlie Munger zegt: "the first $100,000 is a bitch, but you gotta do it". Daarmee doelt hij op het feit, dat in de beginperiode de groei van je portfolio vooral bepaald wordt door je eigen inleg en pas veel later autonoom groeit. Iets wat ik in januari 2019 ook al eens heb beschreven (de magie van het rente-op-rente-effect of compound interest). In de tussentijd heeft mijn portfolio een tijd rond die €100k geslingerd. Soms eronder, dan weer even erboven en intussen is hij verder aan het groeien. 

Wat ik me toen niet besefte, was dat we al op 25% zitten naar de 1 miljoen. Je leest het goed, een ton is 25% van 1 miljoen. Natuurlijk niet in geld, maar in tijd gezien. Ik heb even onderstaande figuur gemaakt om het te laten zien:


De figuur laat het verloop zien van beleggingen als je €10k per jaar inlegt tegen gemiddeld 7% rendement per jaar (historisch marktgemiddelde). Zoals je kunt zien, duurt het 7,8 jaar om de eerste €100k te bereiken. De oranje lijn is de inleg en laat zien waarom de eertse €100k "a bitch" is. Dit eerste deel bestaat vrijwel geheel uit eigen inleg en hangt vooral af van je eigen discipline en motivatie. Er is nog weinig sprake van rente-op-rente effect. Met dezelfde inleg wordt na die €100k-mijlpaal het rente-op-rente effect pas echt zichtbaar en stijgt de waarde flink door.

Totaal duurt het 30,7 jaar om tot 1 miljoen te komen. Die eerste 7,8 jaar is precies 25,4% van het totaal. Oftewel, als je na die €100k dezelfde inleg aanhoudt, zit je op een kwart van de tijd naar 1 miljoen! Dat had ik me nog niet beseft. Om nog verder te redeneren: €300k bereik je na 16,7 jaar. Dan zit je dus op 54% van de tijd naar 1 miljoen, dus al over de helft (goed nieuws voor Luxe of Zuinig). Het duurt dus 16,7 jaar om tot €300k te komen, waarbij de overige €700k in eenzelfde tijdsbestek wordt behaald. Hier zie je het bijzondere effect van rente-op-rente terug.

In onze eigen situatie is onze inleg de eerste periode flink veranderd. Ik begon met €500 per maand en heb dit later opgeschroefd. Maar even simpel redenerend: ik begon met beleggen in maart 2018 en behaalde in augustus 2022 die befaamde €100k. Dat is 4,5 jaar. Als we toen op 25% van de tijd zaten, zou het in eenzelfde tempo vanaf toen nog 13,5 jaar kosten om tot 1 miljoen te komen. Augustus 2022 was ongeveer 1,5 jaar geleden, dus zouden we vanaf nu nog 12 jaar bezig zijn om 1 miljoen te bereiken. Wow! Zo had ik er echt nog nooit aan gerekend.

Nu is 1 miljoen halen geen doel op zich voor mij. Wie hier al langer meeleest, weet dat ik mij richt op dividend en niet op vermogen. Daarnaast schommelen markten altijd, kan het leven zomaar veranderen en is er ook nog zoiets als vermogensbelasting. Maar goed, toch leuk om te weten (zeker omdat ik mijzelf al laat vond qua beleggen).


Wat zou jij doen met 1 miljoen?

5 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Haha, mooi hoor en inderdaad, als de markt historisch blijft doorgroeien is dit rente op rente effect echt aan je zijde. Ook precies de reden waarom je ervoor kan kiezen om later in je rit minder in te gaan leggen omdat het druppels op de gloeiende plaat worden ten op zichtte van je vermogen die voor je werkt. Ook een hele mooie strategie om af te gaan bouwen qua werk en je vermogen het werk voor je laten doen ;-)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: dat ook nog eens ja, de groei wordt steeds autonomer, dus hoeven we er minder voor te doen.

Anoniem zei

Mooi om dit zo te visualiseren. Het is ook een mooie oneliner. Dat je na je eerste ton op 25% zit van de tijd geeft ook een goed gevoel dat je al lekker op weg bent.

Anoniem zei

Weggeven. Delen is veel beter voor mij dan graaierig zijn. Jij bent zoveel bezig met meer en meer. Het leven heeft veel meer echt waardevolle dingen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: interessant verwijt zonder dat je me kent. Naast dat het ieders persoonlijke keuze is, waar lees je dat ik geen schenkingen doe?