14 april 2024

Money date

Een korte post deze week. Vorige week had ik een date. Niet met een andere vrouw, maar met mijn eigen vrouw. Een money date om precies te zijn. Naar aanleiding van de scheiding binnen onze familie hebben we best veel gepraat over samen zijn, scheidingen en financiën. 

Eén van de punten die we bespraken, was dat mijn vrouw eigenlijk weinig inzicht heeft in onze financiën. Dat regel ik simpelweg. Niet dat we gaan scheiden of er iets speelt, maar ik vind dat ze daar best een beeld van mag hebben hoe ik dingen geregeld heb. Stel dat ik morgen onder een bus kom, dan is dat wel zo handig. Het feit dat ze er weinig interesse in heeft is ook geen verwijt, ze heeft er gewoon minder affiniteit mee dan ik.

Dus heb ik even een klein overzichtje gemaakt van onze spaar- en beleggingsrekeningen, deposito's en hypotheek met daarin waarom ik het zo heb opgezet en wat de waarde ervan is. Ook zijn we door onze potjes voor dit jaar gegaan. En eerlijk gezegd was dat best leuk en goed om samen te bespreken. 

Wat heeft dat nu opgeleverd? Ten eerste weet ze hoe de boel geregeld is. Ten tweede voelt ze zich nu ook wat meer eigenaar/betrokken. Daarnaast hebben we ook al goede discussies gehad. Simpel voorbeeld: zij wil graag een nieuwe tuintafel. Dit hadden we niet voorzien, dus hoe gaan we dat dan aanpakken? Komt er een nieuw potje, plunderen we een bestaand potje of beleggen we minder? Daarin helpt het potjessysteem ons echt.

Ook hebben we het gehad over hoe we het komende jaren willen aanpakken en hoe de weg eruit ziet naar ons pre-pensioen. Samen een beetje dagdromen dus. Oftewel, een succes en voor herhaling vatbaar.


Praten jullie vaak met je partner over financiën? En hoe gaan jullie ermee om als je partner niet zo'n affiniteit heeft met geld?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij hebben geregeld een money date even samen alles weer op een rijtje zetten. Ik vind dat wel gezellig ook. Nu gaan we een flinke aankoop doen en dan hebben we vooraf een date en daarna nog een keer om te zien hoe een en ander heeft uitgepakt :-)

Quint zei

Heel toevallig, ook wij hebben twee weken geleden alle financiën goed doorgenomen, samen met het inleveren van de belastingaangifte. Eigenlijk voor de eerste keer zo grondig, een soort ‘money date’.
Mijn vrouw wist niet precies hoe alles zit, en vindt al mijn activiteiten maar een gedoe.
Ik heb het per categorie / rekening exact uitgelegd, en ook verteld wat te doen als ik ‘onder een bus beland’. Tevens uitgelegd hoe zij er dan financieel voor staat. Ik heb het bij familie en bekenden gezien, dat er na het overlijden van een partner erg veel onrust ontstaat over de financiën. En dat is in ons geval gelukkig nergens voor nodig.

Petra zei

Goed hoor!

Mijn vriend (we hebben inmiddels 15 jaar een relatie en wonen 14 jaar samen) was nooit zo geïnteresseerd in geld. Hij geloofde het wel. Met een goed inkomen en weinig uitgaven kun je je zo'n houding ook wel veroorloven. Maar toch vind ik het fijn dat hij nu iets meer belangstelling ervoor krijgt, nu hij ook er over zit na te denken om eerder te stoppen met werken. Ik heb allang berekend met welk bedrag dat zou kunnen, maar nu begint hij daar ook in geïnteresseerd te raken.

Misschien goed om na te denken over het maken van een overzicht wat je dan halfjaarlijks of zo bijwerkt: waar heb je accounts, hoe kom je daar in, hoeveel geld bevat elk account (of voor verzekeringen: voor welk bedrag ben je verzekerd)?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat het gezellig is, is ook belangrijk. Anders wordt het zo serieus en 'verplicht'.

Mr Groeigeld zei

@Quint: dat laatste vind ik ook belangrijk, dat mijn partner zich ook weet te redden als ik er niet (meer) ben. Plus een stukje betrokkenheid, ik maak toch keuzes met ons gezamenlijke inkomen.

Klinkt als een prima money date. Vond ze het daarna nog steeds een gedoe? ;-)

Mr Groeigeld zei

@Petra: een gezamenlijk doel/streven helpt heel erg daarin. Als je er allebei heel anders tegenaan kijkt, wordt het lastig om er dezelfde motivatie voor te vinden, zeker als je er wat voor moet laten. Gelukkig denken mijn vrouw en ik er hetzelfde over, al doe ik de regel-dingen.

Die money date heb ik voor over een half jaar al in de agenda gezet.

Quint zei

@Mr Groeigeld. De betrokkenheid is enorm vergroot. Maar aandelen, crowdfunding, al die rekeningen en de verhuur van wat klein onroerend goed blijft ze gedoe vinden.