21 april 2024

Energie jaarafrekening

Net als vorig jaar loopt de jaarrekening van onze energiemaatschappij van april tot april. Toen vorige week de jaarafrekening binnenkwam, was het dus tijd om deze te controleren en te vergelijken met vorig jaar. Ik vind het geen leuk klusje, maar aangezien er in het verleden al herhaaldelijk fouten zijn ingeslopen, controleer ik het wel.

Eerst nog even kijken hoe het vorig jaar ook alweer was (periode 2022/2023):

  • Elektra: 5000 kWh afgenomen en 5420 kWh teruggeleverd. Oftewel, 420 kWh over.
  • Gas: 490 m3


Elektra

Afgelopen jaar hebben we een stuk minder elektra gebruikt dan vorige periode, namelijk 4400 kWh. Wat ik vooral zie, is dat we in de periode na december veel minder energie hebben verbruikt dan vorig jaar. Dat komt grotendeels door de minder strenge winter, maar ook omdat vorig jaar de airco's rond die tijd kapot waren. We hebben toen (naast meer gas- en pelletkachelgebruik) ook bijgestookt met simpele kacheltjes (ja, die met een COP van 1).



Qua teruglevering komen we op 5100 kWh. In vergelijking tot vorige periode is dat wat minder, wat deels komt door verminderde opbrengst van onze zonnepanelen (minder zonuren). Al met al hadden we zo'n 700 kWh over. In de winter heb ik nog geprobeerd naar nul te regelen, maar vanwege de zachte winter en het zonnige weer in maart hebben we toch nog een overschot.


Gas

Hieronder het overzicht van ons gasverbruik. We zijn maar liefst op 294 m3 uitgekomen! Daar ben ik blij mee.



De stijging in de winter komt simpelweg, omdat er dan meer wordt gedouched en omdat de verwarming af en toe moet bijspringen. Ik kan ons gasverbruik wel naar nul willen krijgen, maar aangezien meer dan 50% van de energierekening uit belasting bestaat, loont het niet om dit nog verder te verminderen.  Ook een eventuele warmtepomp levert in mijn ogen dan weinig op. Als ik het vergelijk met voorgaande periode, krijg ik onderstaande plaatje. Hierin zie je de relatief zachtere winter terug.




Eigenlijk is het al bijzonder dat ik het normaal vind om onder de 300 m3 te zitten. In ons vorige huis  waren tellerstanden van 1000-1500 m3 gas heel normaal. Onder de 300 m3 is erg netjes voor een vrijstaand huis met vier personen. Hebben we toch mooi een hoop gas bespaard in de loop der jaren: goed voor het milieu, goed tegen Rusland en goed voor onze portemonnee.


Totale kosten

Dit jaar zaten mijn berekeningen maar €14 naast de berekening van de energieleverancier. Samengevat krijgen we zo'n €600 terug. Ik heb even niet vergeleken hoeveel de belastingen en leveringskosten zijn gestegen. Zoals ik al zei, vind ik het geen leuk klusje en kan ik de getallen toch niet veranderen (iets met loslaten).

Ons maandvoorschot laat ik even staan. Dan betalen we wellicht teveel per maand, maar ik moet ook langzaam gaan kijken naar een nieuw contract. Met alle verhalen in de media over extra kosten voor zonnepanelen-bezitters ben ik benieuwd wat eruit komt.

Wat we met die €600 gaan doen? Die gaat gewoon in een van onze potjes. Ze beginnen al aardig te vullen, dus dat is mooi.



Zijn jullie nog bezig om verder te besparen op energie of vind je het op een moment ook wel genoeg?

6 opmerkingen:

Meer door minder zei

Ik let altijd op, dat is een geautomatiseerde gewoonte ook al betaal al jaren niet of nauwelijks iets.

Luxe of Zuinig zei

Ik let zeker op, maar ben nu bezig om nu meer stroom te verbruiken, mede omdat we een behoorlijk overschot gaan hebben en dit graag effectief gebruiken in de vorm van de airco die lekker staat te branden.

Voor jouw gasverbruik, je zit al in een lagere capaciteitstarief als het goed is (onder de 500 m3), controleer dit goed op je rekening. Maar bedenk goed dat als je zo weinig verbruikt het zeker wel kan lonen om dat laatste ook weg te werken. Daarmee kan je de vaste kosten van gas jaarlijks ook weg halen wat door de jaren heen ook behoorlijk aantikt. Zeker omdat die kosten de komende jaren nog wel gaan stijgen. Misschien toch leuk om erin te duiken?

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: geautomatiseerde gewoonte is een tautologie toch? ;-) Dat zijn vaak de beste gewoontes.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: ik zal het eens opzoeken, dat lagere tarief.
Ons huis is niet erg geschikt voor een warmtepomp helaas. Dus de investering om alles goed te krijgen weegt op dit moment niet op tegen de winst van verdere verlaging.

Ik verwacht komende jaren trouwens verdere daling van de energieprijzen. Elektriciteit is er in overvloed en de vraag naar gas zal steeds verder afnemen. Dat staat natuurlijk wel los van de overheid/belastingperikelen.

Mevrouw Niekje zei

We hebben sinds 3 augustus 2023 zonnepanelen. We krijgen in mei airconditioning (die ook kan verwarmen). We maken volop gebruik van de zonne-energie. Hebben een gaskookstel, maar ook een inductieplaat. Die laatste gebruiken we vaak om te koken als er genoeg gratis stroom is. We wonen in een hoekhuis uit 1932, het is niet het meest energiezuinige huis, maar we doen ons best!

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: een hoekhuis uit 1932, ik kan me voorstellen dat dat lastig energiezuinig te krijgen is. Zo te lezen doe je al wat je kunt.