28 april 2024

50% saving rate

Afgelopen tijd hebben we een proefje gedaan met onze financiën. Eén van de uitkomsten van onze money date was dat we eens wilden proberen wat meer over te houden van ons salaris. Normaal zette ik, nadat ons salaris binnenkwam, een bepaald bedrag weg voor beleggingen en de rest werd als leefgeld gebruikt. Als we dan nog wat overhielden, ging het bedrag naar onze spaarrekening/potjes. Deze "pay yourself first" methode is de basis voor een gezond financieel huishouden. 

Blijkbaar houden nog steeds veel mensen een deel van de maand over aan het einde van hun rekening in plaats van andersom. Doordat er voldoende geld op de rekening staat, ben je meer geneigd om het uit te geven waardoor het als het ware wegsijpeld. Bij ons was dat niet het geval, maar als ik puur naar de getallen keek, zouden we meer opzij moeten kunnen zetten. Onze uitgaven zijn redelijk stabiel zijn gebleven en samen met onze loonsverhogingen aan het begin van het jaar zouden we dus meer ruimte moeten hebben om wat opzij te zetten. Deze post is niet bedoeld om mijzelf op de borst te slaan, maar om aan te geven wat we soms uitproberen.

Als proef op de som zijn we daarom eens gaan proberen of we 50% van ons salaris kunnen wegzetten, dus een saving rate van 50%. Dus ons salaris komt binnen (richting eind van de maand) en dan, hup in één keer de helft ervan wegzetten en kijken wat er door de maand heen gebeurt.
Na een paar maanden blijkt, dat we dit net niet halen. Als ik het uitreken, kom ik uit op een saving rate van 42%. Dat is gerekend zonder 13e maand of vakantiegeld. Dat is al een flink verschil met de 21% waar we twee jaar geleden nog op zaten.

Wat ik in dat artikel al aangaf, is dat de saving rate een erg belangrijk getal is als je financieel gezond (of zelfs onafhankelijk) wilt leven. Een verhoging van je saving rate snijdt namelijk aan twee kanten: je hebt meer over om te sparen/beleggen én je hebt minder nodig om rond te komen. Als rekenvoorbeeldje: als je gezamenlijk €4000 aan inkomsten hebt en je kunt €500 sparen is dat mooi meegenomen. Echter heb je nog steeds €3500 per maand nodig. Weet je die €500 te verhogen naar €1000, dan kun je opeens én meer sparen én heb je ook nog maar €3000 per maand nodig.

Anders gedacht: met een saving rate van 50% is iedere maand dat we sparen/beleggen in feite een voorschot voor een maand in de toekomst. Als we weer diezelfde €4000 per maand aan inkomsten krijgen en we €2000 per maand zouden kunnen sparen, hebben we ook nog maar €2000 per maand nodig. Als we dat laten groeien met minimaal hetzelfde percentage als de inflatie, dan kunnen we dus met iedere maand dat we sparen/beleggen een toekomstige maand betalen.

Met 42% in "normale" maanden zitten we dus nog niet op de 50%. Als ik echter onze 13e maand en vakantiegeld meereken, kom ik precies uit op 50%. Dat is dan wel weer mooi. Het betekent, dat we ieder jaar dat we investeren een jaar in de toekomst kunnen overbruggen (als onderdeel van ons plan met overbruggingsgeld).


Proberen jullie ook wat opzij te zetten per maand?

14 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn savingsrate van mijn fulltime loon zit op ongeveer 35%, dat wil ik nog graag verhogen. Maar single met twee pubers (zonder toeslagen enz) is dat nu nog lastig. Sommige maanden haal ik meer.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: als alleenstaande met twee pubers vind ik 35% erg knap hoor! Onze twee bijna-pubers eten ons kaal ;-) dus zeker iets om trots op te zijn.

Luxe of Zuinig zei

Zeker! Per kwartaal rapporteer ik er ook op. Maar afgelopen kwartaal is het helaas erin geslopen. Mijn savingsrate is echter de afgelopen 3 maanden niet representatief geweest doordat ik behoorlijk wat aan het schuiven ben geweest, maar de afgelopen 5 jaar lag mijn savingsrate op 56%. Niet slecht, maar ook niet de 65% die ik graag wil. Helaas lijkt het erop dat ik ook dit jaar niet ga halen. Het leven is duurder geworden en ik kan weinig meer bijschaven…. Ik heb er ook wel vrede mee. Boven de 50% is een erg nette score!

Meer door minder zei

Het is inderdaad een combinatie tussen alles wat je niet uitgeeft en de verhogingen van je inkomsten zo min mogelijk gebruiken oftewel niet meer krijgen en dit maar zinloos verbrassen. Daarnaast is de weg van minimalisering van je vasten lasten een snellere methode naar eerder stoppen dan continu het najagen van meer inkomen.
Natuurlijk moet je ook in het nu leven en uitgeven wat daar noodzakelijkerwijs voor nodig is en zeker niet alles maar oppotten voor later. (Regelmatig halen mensen dat later namelijk niet)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: boven de 50% is zeker erg netjes! Waarom wil je graag precies 65% halen (en niet 60 of 70% bijvoorbeeld)?

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: dat laatste is zeker belangrijk. Zelf merk ik dat ik steeds meer op een tweesprong kom. Aan de ene kant vind ik het een uitdaging om de ruimte tussen inkomsten en uitgaven steeds groter te maken. Aan de andere kant heb ik ook door dat we de teugels wat meer mogen laten vieren, omdat het niet meer nodig is en omdat er andere leuke dingen zijn. Alleen blijkt dat laatste lastig doordat we al die jaren zo goed op hebben gelet en het dus hebben aangeleerd.

B zei

Ik zit nu sinds 2018 boven de 50% savings rate. En het wordt steeds meer door stijgend inkomen, afbetaalde woning en geen grote uitgaven (auto, verbouwing) de komende jaren.

Zou dit jaar boven de 70% uit kunnen komen, maar heb bewust besloten om meer uit te gaan geven aan luxe. Zoals 4 a 5 keer per jaar op vakantie, €800-€1000 per maand aan heerlijk (uit) eten. Daar word ik heel gelukkig van en omdat het variabele uitgaven zijn kan ik ze altijd nog terugschroeven als dat nodig is. 65% savings rate is meer dan voldoende.

Luxe of Zuinig zei

Waarom ik 65% wil is omdat ik tussen de 50 en 60 schommelde. Ik hoopte dat een doel net erboven mij ertoe zou aanzetten om net dat zetje erbij te doen. Maar helaas werkt het niet en ben ik blijkbaar niet bereid om meer luxe en comfort mijzelf te ontzien. Er zijn wel methodes die ik heb overwogen maar helaas ik ga het niet doen. Toch blijft het doel van 65 staan omdat het mogelijk moet zijn om dat te halen en je simpelweg een doel moet hebben natuurlijk. Maar goed zoals ik zei. Inflatie zorgt dat het niet echt stijgt meer ondanks verhogingen van salaris.

Mr Groeigeld zei

@B: als je vaste lasten dalen en je inkomsten stijgen, wordt het een steeds grotere sneeuwbal. Dat gevoel heb ik nu ook, dat er meer ruimte zou moeten zijn voor "speelgeld". Mooi dat je dit al hebt bereikt!

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: helder die 65%. Een doel hebben is zeker goed, al moet het wel haalbaar en acceptabel zijn. Als het voor jezelf niet acceptabel is, moet je het vooral niet doen.

Ik heb ook eens uitgerekend dat onze uitgaven flink omlaag zouden kunnen. Leuk om een maandje te proberen, maar niet structureel alles ontzeggen.

DeGeldvriend zei

Wij zitten op 48% maar daar dit ook een gedeelte bij wat we sparen voor vakanties en onderhoud aan het huis e.d. Puur gekeken naar vermogensopbouw zit het op 39%. Interessant om de percentages van andere gelijkgestemde mensen te lezen… Had het hier pas over met collega’s en daar viel de mond van open toen ik ca 40% noemde.

Mr Groeigeld zei

@DeGeldvriend: ons percentage is ook inclusief potjesopbouw.

Ik heb inmiddels geleerd om mijn mond te houden bij familie/vrienden/collega's als het over dit soort zaken gaat. Blijkbaar zijn we een van de weinigen die op deze reis zitten.

Quint zei


Wij zijn niet FIRE (want niet retired) maar hebben 'Financial Independancy' wel zo'n beetje bereikt. Ik heb in blogs weleens een acroniem gelezen voor een soort semi-FIRE, die ben ik echter vergeten. Ik noem het nu maar 'EASE', Economically Autonomous, Semi-Engaged.

Dus ik werk, maar veel minder en niet meer in loondienst. Een savings-rate past niet zo goed bij deze fase.

Wat ik nauwkeurig bijhoud is onze vermogensopbouw. Zolang het vermogen groeit (liefst gecorrigeerd met inflatie), dan gaat het sowieso goed/beter.

Die vermogensgroei is YTD bijna 10% en onze cashpositie groeit licht ondanks de maandelijkse investeringen in aandelen.

Stoppen met werken zie ik als een volgende fase. Dan is savings-rate helemaal niet meer aan de orde. Ik zal dan waarschijnlijk de burning rate in de gaten houden.



Mr Groeigeld zei

@Quint: je hebt barista, lean, coat FIRE en nog tig varianten die ik niet ken. Oftewel, zorg voor je eigen plan en geef het een naampje :-)

Zo te lezen ben je al goed bezig. Ik ben ook nog op zoek naar dat punt waarop ik een dag minder zou kunnen gaan werken en toch nog voldoende opbouw. Het lijkt me namelijk niet handig om hard richting FIRE te gaan om vervolgens in 1x te stoppen.