22 januari 2024

Loonsverhoging

Net als vorig jaar, krijgen mijn vrouw en ik in januari weer loonsverhogingen. Dat was bij mij onderdeel van een CAO en bij mijn vrouw een onderlinge afspraak met haar werkgever. Het zijn geen enorme percentages, ik krijg er 4% bij en mijn vrouw 2%. Maar alle beetjes helpen.

Omdat er per januari ook wat verandert aan reiskostenvergoeding, belasting e.d. is het vaak lastig te bepalen hoeveel we er nu netto op vooruitgaat alleen kijkend naar deze verhoging. Als ik het goed bekijk, gaan we er netto zo'n €250 per maand op vooruit. Geen hele grote stap, maar ok. Met de daling van de algemene inflatie vind ik dit prima.

Onze persoonlijke inflatie is de laatste jaren sowieso beperkt gebleven. Door te kaasschaven en op onze uitgaven te letten, hebben we dit beperkt kunnen houden. Daarnaast zien we wel dat onze kinderen meer "onkosten" gaan hebben. Beugel, nieuwe fiets, schoolreisjes. Dus die €250 extra is welkom.

Wat gaan we er nu mee doen? Nou, helemaal niets eigenlijk. Ik heb een vast 'budget' op onze betaalrekening, waarmee we de maand goed doorkomen. Al het extra stop ik in onze potjes voor 2024. Dat betekent dat deze wat sneller gevuld worden, waardoor ik in de tweede helft van het jaar misschien meer ruimte heb om extra te beleggen. Want dat kriebelt natuurlijk wel als we extra geld krijgen. Ik kan het ook steken in beleggingen om het dividend verder te laten groeien of in mijn dure hobby. Ook mijn hele 13e maand smijt ik in de potjes. Als het over een tijdje binnenkomt, heeft het welgeteld één uur op de rekening gestaan en daarna is het weg. Misschien maar goed ook, anders kom ik nog in de verleiding.

Die 4% lijkt dus weinig zoden aan de dijk te zetten, maar op lange termijn groeit dat erg hard omdat het percentage-op-percentage is. Als ik mijn loonsverhogingen tegen de tijd uitzet, krijg ik onderstaande plaatje:



Sinds 2011 is mijn salaris met 153% gestegen, oftewel 2,5 keer zoveel geworden. Ten opzichte van 10 jaar geleden is het precies 2 keer zoveel geworden. De flinke hobbel in 2016 was het einde van mijn ouderschapsverlof.

Wat wel een beetje knaagt, is dat ik nu aan het einde van mijn loonschaal zit. Qua functie wil ik niet veel verder stijgen, omdat ik dan echt in de spotlights kom te staan en er veel meer van mij wordt verwacht. Dat is de rekening van carrière maken. De andere rekening van niet verder groeien, is dat ik vanaf nu alleen meedeins op de CAO-verhogingen. Afgelopen jaren waren die aanzienlijk, maar ik verwacht komende jaren minder grote verhogingen. Oftewel, mijn salaris stagneert. Dat is eigenlijk precies één van de redenen waarom ik met dividendgroei-beleggen ben begonnen. Met een gemiddelde dividendgroei van 3-5% per jaar stijgt het dividend straks jaarlijks harder dan mijn salaris. Daarmee maak ik mij steeds minder afhankelijk van mijn loonslaaf-inkomen.


Heb jij ook een loonsverhoging gekregen in 2024 en wat ga je daarmee doen?

4 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Ik krijg het pas in April te horen, maar verwacht er erg weinig van doordat onze organisatie enorme veranderingen doormaakt. Dat zou voor het eerst zijn in mijn carrière overigens dat ik niet minimaal 5% loonsverhoging krijg. Dat is altijd mijn benchmark geweest, maar dit jaar vind ik het wel prima als ik dat niet ga redden.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: minimaal 5% is wel erg luxe. Je doet je naam eer aan ;-)

Martijn zei

Ik heb per 1 januari 50 euro bruto extra op mijn salaris volgens onze CAO. Dat is voor de hogere salarissen in de organisatie natuurlijk minder dan voor de lagere salarissen.
In april krijgen we er 3% bij volgens de CAO. En ook voor mij geldt dat ik nu in de hoogste trede zit van mijn schaal. Vanaf volgend jaar zit er wel een promotie in, maar dan wordt het maximaal 100 euro netto erbij tot ik weer in de top van de schaal zit.
Wat mij wel meegevallen is, is de verlaging van de loonheffing. Hierdoor houdt ik toch zo`n 50 euro meer over per maand.
Al die extra`s gaan dan op de spaarrekening.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: ondanks je plafond is dat toch een mooie verhoging. Ook die lagere loonheffing is mooi meegenomen.

Omdat er bij ons in januari vanalles wordt verrekend, kan ik pas in februari zien wat de lagere loonheffing echt doet.