13 november 2022

Kaasschaven

Met alle stijgende prijzen lijkt het tegenwoordig bijna nergens anders over te gaan in de media. Ik lees inmiddels al berichten over steeds meer middeninkomens, die zich melden met financiële problemen en dat zelfs 42% (!) van de Nederlanders afgelopen jaar weleens betalingsproblemen heeft gehad. Ongelofelijk om te lezen, waarbij ik echter aan de andere kant nog wel steeds de terrassen en vakantiehuisjes zie volzitten. Dus is het een beperkte groep of leven we nu met z'n allen boven onze stand? Maar goed, dat is een andere discussie. Als ook de middeninkomens de hand op de knip gaan houden, komt de economie langzaam tot stilstand.

Hier thuis kunnen we het nog redelijk goed uithouden doordat we goed naar onze inkomsten en uitgaven kijken. Hierdoor houden we nog steeds iedere maand geld over, al merk ik, dat ons geld er wel sneller doorheen gaat. Aan de ene kant is dat een luxe-positie, aan de andere kant ben ik ook continu aan het kijken of er nog wat bezuinigd kan worden (zoals laatst even €1000 bespaard en kritisch kijken naar onze boodschappen). Dat lijkt klein bier, maar zijn vaak wel de posten die regelmatig terugkomen en dus aardig aantikken.

Als ik op een hoog niveau kijk naar onze maandelijkse lasten, dan komt dat neer op de volgende top drie:
  1. Hypotheek (26%)
  2. Pinnen (voornamelijk voor huishouden, 25%)
  3. Boodschappen (11%)

Hierna komt een hele verzameling "verzekeringen". Ik dacht, dat ik dat wel redelijk uitgeknepen had, maar inzoomend naar de absolute getallen vind ik het nog steeds erg veel geld. Per jaar geven we iets meer dan €6000 uit aan verzekeringen. Tijd om hier eens wat beter naar te kijken:

Zorgverzekering
Deze wilden we niet aanpassen, totdat we zagen dat we met een bepaald pakket dubbel zerzekerd zijn en de rest bijna niet gebruiken. Dat gaan we begin volgend jaar corrigeren (scheelt €10 per maand). Qua verdere dekking willen we niets aanpassen. Onze kinderen zitten bij mijn vrouw en we willen dat we goed verzekerd zijn. Daar kun je op bezuinigen, totdat je hebt gezien wat een ritje in de ambulance en drie nachten in het ziekenhuis kosten (zoals wij hebben meegemaakt).

Autoverzekeringen
Onze auto's zijn niet nieuw. Sterker nog, mijn auto is alweer 10 jaar oud. Daar zou best nog wat vanaf kunnen qua verzekering. Dat scheelt echter "maar" €12 per maand. Dat zet geen zoden aan de dijk, maar goed, ieder tientje is een tientje. De dekking voor de verzekering van mijn vrouw's auto kan ook best iets omlaag.

Overlijdensrisico
We hebben twee ORV's. Eén lopende van de vorige hypotheek en een nieuwe van ons nieuwe huis. Deze laten we in stand, omdat ik als hoofdkostwinnaar het belangrijk vind, dat mijn vrouw en kinderen goed gedekt zijn als ik omval.

Uitvaartverzekering
Deze willen we graag behouden. Klopt, je kunt ook zelf zaken betalen, maar de €174 per jaar is voor ons alle vier. Dat vind ik meevallen. Verder wil ik dat dit gewoon goed gedekt is.

Reis/annulering
Samen zijn deze €11 per maand. Ik heb ooit eens uitgerekend dat een losse verzekering (afsluiten op moment dat je gaat) duurder is dan per maand betalen. Deze laten we dus maar even zo.

Huis en overige
Dan onze woonhuisverzekeringen. Samen beslaan ze maar liefst zo'n €1200. Helaas kunnen we hier weinig aan veranderen. De woonhuisverzekering is gebaseerd op de herbouwwaarde, welke ik niet ga aanpassen. De inboedelverzekering zou wel omlaag kunnen. Die staat nu garant voor €88k. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar dat halen wij hier zeker niet. Die zet ik dus lager.

Aansprakelijkheid en rechtsbijstand
De aansprakelijkheidsverzekering (€6 per maand) houden we. Een ongelukje zit in een klein hoekje namelijk. Onze kindere fietsen inmiddels ook overal naartoe en ze zullen maar eens iemand omver rijden.
De rechtsbijstandsverzekering (€12 per maand) gaat eruit. Die hebben we afgelopen 20 jar nog nooit nodig gehad. Ik heb weleens een conflict gehad, maar toen heb ik alles zelf aangepakt. Die kan dus weg.


Nu ik toch bezig was met kaasschaven, heb ik gelijk wat andere maandelijkse uitgaven bekeken:
  • Tv-abonnement (€10 per maand): we kijken niet veel live tv, maar toch is het regelmatig handig. Deze laten we dus nog even zitten.
  • Netflix (€15 per maand): hier maken we thuis alle vier regelmatig gebruik van. Kan eruit als de nood echt aan de man is, maar voorlopig niet.
  • Loterij (€15 per maand): hier doen we al 16 jaar aan mee, maar nog nooit hebben we meer gewonnen dan een chocoladereep of een mok. Leuk om een hele kleine mogelijke kans te hebben, maar hier gaan we mee stoppen.
  • Vereniging Eigen Huis: hier was ik al lid van sinds we een woning hebben gekocht. Af en toe handig met kortingen, zeker als je een nieuw huis kocht. Alleen is dit de laatste jaren flink uitgekleed. De kortingen bij sommige verzekeringen (FBTO) is gestopt en bij onze laatste huisaankoop bleek, dat de taxateur/notaris helemaal niet goedkoop was. Deze gaat dus weg.

Alles opgeteld kom ik uit op een besparing van €724 per jaar. Als ik de jaarlijkse extra hypotheekaflossing meeneem (begin volgend jaar), dan kom ik uit op €927 op jaarbasis. Dat is toch mooi meegenomen, met een avondje uitzoekwerk.

Het lijkt allemaal niet veel, maar dit is volgens mij op lange termijn wel het verschil of je een stuk maand overhoudt aan het einde van je salaris of andersom. Natuurlijk is de kaas op een gegeven moment op, maar je kunt wel kijken wat er nog redelijkerwijs vanaf kan. De inflatie kan ik niet bevechten, maar onze uitgaven kan ik wel aanpakken. Aangezien ik ons financiële huishouden als een bedrijf bekijk, moet het uit de lengte of breedte komen: of minder uitgeven of minder beleggen/sparen of meer inkomsten genereren. Zowel mijn vrouw als ik hebben nog geen loonsverhogingen gekregen (komt nog), dus in de tussentijd komt het uit de andere twee pijlers. Oftewel: kijk naar wat je kunt beïnvloeden en pak dat aan. Ook voor de middeninkomens dus tegenwoordig.


Wat doe jij om je uitgaven/leefpatroon een beetje op orde te houden?

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Toen ik mijn inboedelverzekering wilde verlagen kwam de verzekering met de opmerking maar mevrouw als uw een keer schade heeft wilt u toch wel dat u weer nieuwe spullen kunt kopen. Nou veel van mijn spullen zijn niet alleen 2e hands maar de meeste zijn ook al heel wat jaartjes oud en bij schade word meestal de dagwaarde vergoed en niet de nieuwprijs. Dat verlagen deed ik inmiddels meer dan 10 jaar geleden en van de uitgespaarde premie heb ik spullen kunnen aanschaffen waar ik anders geen geld voor zou hebben gehad.

Anoniem zei

Een ritje in de ambulance en een paar nachten in het ziekenhuis vallen toch gewoon onder de basisverzekering?
Anna H.

Meer door minder zei

Bij mij is alles nog steeds geoptimaliseerd.
Mijn persoonlijke inflatie is (mede door geen kosten voor energie) erg laag.

Mevrouw Niekje zei

Vereniging Eigen Huis wil ik al drie jaar opzeggen en steeds vergeet ik het. Nu heb ik het in mijn digitale to do lijst gezet en ga ik het komende week echt doen! We leven niet op grote voet, zijn ook niet heel erg zuinig want dat is niet nodig. Maar we willen wel graag duurzaam leven. We kopen niet veel spullen of kleding, ik fiets veel en laat de auto staan. Zo besparen we ook best wel wat. Mijn auto is 12 jaar oud en ik rijd er heel weinig in. Ik heb een prepaid verzekering per 1000 km, kost geen drol. Misschien iets voor jullie?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: met de inboedelverzekering zie je hoe vreemd er geredeneerd wordt. Deze is namelijk grotendeels afhankelijk van je salaris. Dus bij mensen met een hoger salaris verwachten ze ook een grote/dure inboedel. Daar lopen wij dus uit de pas.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat klopt, maar ik bedoel te zeggen, dat je dan ziet hoe duur een ziekenhuis-/medische behandeling is. Dan kan ik wel bezuinigen op €5, maar als er een post voorbijkomt die niet vergoed wordt, weet je ook wat je ervoor betaalt.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: zo proberen wij het ook te doen, al merk ik wel dat het geld er sneller doorheen gaat, voornamelijk door de dure boodschappen.

Mr Groeigeld zei

@Mevrouw Niekje: we rijden nog wel aardig wat af met onze auto's, dus een prepaid verzekering is voor ons helaas niet interessant genoeg.

En die Vereniging Eigen Huis is gewoon even inloggen en opzeggen. Heb je weer €31 bespaard in 1 minuut ;-)

Anoniem zei

Sja.. waar er 2 jaar geleden van 3000 euro nog 1000 euro te sparen viel is het nu een mazzel maand als er 200 euro te sparen valt. Terrasje? Vakantie? Ja wij fietsen 2 weken lang elke dag 30 tot 50 km. En dan eten we ergens onderweg een ijsje, of we drinken iets op een terrasje. Lees onze vakantie kost 15 per dag gemiddeld. Komende zomer weten we het nog niet. 3 keer een week dierenoppas en in andermans huis wonen. Misschien dat we dan een doos supermarktijsje scoren onderweg.

Alles wordt maar duurder. Maar ons inkomen staat stil. En nee geen cao. Klein bedrijf dat de kosten ook maar ziet stijgen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: knap hoe jullie er creatief mee omgaan. Deze "inflatiecrisis" lijkt soms twee kanten te hebben. Aan de ene kant hebben we afgelopen jaren wellicht teveel boven onze stand geleefd (met grote leningen en verbouwingen tegen 0% rente). Dat maakt dat mensen nu beter moeten nadenken over hun uitgaven en creatiever worden (zoals wat we uitgeven en hoe we op vakantie gaan). Aan de andere kant komen sommige mensen echt knel te zitten. Mijn vrouw werkt ook bij zo'n klein bedrijf zonder CAO en zonder loonsverhoging. Als je dat beiden hebt, blijft er op een gegeven moment weinig ruimte meer over. De kaas is dan op. Als dat bij meer groeperingen gebeurt, zal de economie tot stilstand komen, omdat er niets meer wordt uitgegeven.

MrPFP zei

De uitgave inboedelverzekering voor een inboedelverzekering per maand is vergeleken met veel andere uitgaven relatief laag.
Zelf de verzekerde som vaststellen zal een mens vaak toch te laag inschatten, maar de discussie over de juistheid zal bij een grotere schade niet leiden tot een vlotte afwikkeling en vergoeding denk ik. Ergo tot meer frustratie, meer tijdsinspanning en evt minder vergoeding op dat moment waarvoor je die verzekering had afgesloten.
Besparing vs opbrengst is relatief klein schat ik in.

Mr Groeigeld zei

@MrPFP: het verschil is beperkt(zo'n €7 per maand), maar toch heb ik het aangepast. Een verzekerde inboedel van €88k vind ik te ruim. Dat komen wij lang niet aan.
Die €7 is inderdaad weinig, maar 14 van dat soort posten maakt toch €1200 op jaarbasis, keer zoveel jaar.

Geldsnor zei

Ik heb alle verzekeringen muv. de ORV en ziektekostenverzekering bij Deck.
Onze verzekeringen kosten (2023)
Ziektekostenverzekering "moi": 103 EUR
Ziektekostenverzekering "de rest": 140 EUR
ORV: 13.86 EUR
Overige verzekeringen: 61.33 EUR EUR
Totaal per jaar: 3818,28 EUR

We hebben geen autoverzekeringen (lease) en ook geen ANWB bijvoorbeeld.

Verder qua kaassschaaf: recentelijk hebben we het televisie-abonnement beëindigd. Verschil was 8 EUR, dus 96 EUR per jaar.
Vereniging Eigen Huis hebben we jaren geleden er al uitgegooid. Nooit iets aan gehad, eerlijk gezegd.
We kopen nu af en toe brood bij de supermarkt. Dat verkleint de uitgave bij de bakker niet: de kinderen gaan gewoon steeds meer eten.

Ook de energierekening lijkt er paradoxaal genoeg op achteruit te gaan. Als in: het wordt goedkoper. We kunnen zoveel beter sturen op de uitgaven met het dynamische contract, dat het erg gek moet gaan verlopen wil het straks duurder zijn. Tot nu toe staan we op bijna 0 EUR sinds 26 oktober.
Hoewel, tot nu toe is het ook vrij gek verlopen; immers het was buitengewoon zonnig en zacht.

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: Deck is een soort tussenpersoon, die hogere eigen risico's aanbiedt, toch? Ik zal er eens naar kijken voor de vergelijking.

Jullie situatie (en een deel van bovenstaande artikel) bewijst volgens mij dat er best nog wat te sturen valt in deze vreemde tijden.

Geldsnor zei

Klopt, Deck is een tussenpersoon. Daarbij bieden zij alleen polissen aan waar bijvoorbeeld de werkelijke schade vergoedt word. Lekkage? Dan wordt de reperateur betaald, en niet jij adhv een schaderapport.
Zonnebril weg op vakantie? Dikke pech, die is dus niet verzekerd. Etc.
Ook kun je de inboedel zelf bepalen. Als ik snel reken, dan kom ik met een eettafel en 6 stoelen op 1000 EUR, een bank voor 1000 EUR en een paar bedden en kasten. Meer inboedel is hier niet te vinden. Geen gadgets, geen dure elektronica, geen dure hobby's.
Zelfs met de beste wil van de wereld kom ik niet boven de 10.000 EUR uit. En dan heb ik écht mijn best gedaan!
Waar zou ik in vredesnaam een ton voro verzekeren? Sowieso, welke dwaas heeft bedacht dat dit afhankelijk moet zijn van je inkomen?
Maar dit valt "te verdedigen", en je wil mensen graag het gevoel verkopen dat ze niet onderverzekerd willen zijn. De premie is zó laag, wat maakt het nu uit? 7 of 8 EUR per maand om het risico van onderverzekering af te kopen...
En zo maken verzekeraars hun marge.

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: precies. Ik kwam zelf ook niet verder dan €7000 voor onze inboedel. En dat wat ik vergeten ben, helaas dan maar. Blijkbaar werkt het algemeen zo, dat hoe hoger je salaris is, hoe hoger je inboedel. Misschien zijn wij als financieel bewuste groep wel de uitzondering.

Anoniem zei

Deck is niet de goedkoopste. Ik zit zelf bij allianz voor opstal+inboedel 158 euro per jaar 1000euro eigenrisico. en aansprakelijkheid bij ditzo 26.4 per jaar 500 eigen risico.
Ziektekosten 104 per maand

Ik ben totaal 1440 per jaar kwijt voor verzekeringen

Tis altijd creatief boekhouden. En overstappen met cashbackxl(voor extra korting) en independer (extra schade dekking)