8 november 2022

Pensioenherverdeling

Vorige week woensdag werd er in Den Haag de hele dag gedebatteerd over het niewe pensioenstelsel. Door sommigen al "de grootste wijziging van de sociale zekerheid in 100 jaar" genoemd. In feite is het een doorboorduursel op een al eerder besluit (zie ook hier en hier voor meer info). Dat het gevoelig ligt bij veel mensen blijkt wel uit de hoeveelheid reacties op nu.nl. Ook toen ik er begin 2020 over schreef, ontplofte het aantal (soms emotionele) reacties. Het leeft dus in de samenleving.

Simpel samengevat wordt de pensioenpot van 1500 miljard (!) opengebroken en verdeeld onder alle leeftijdsgroepen, waarbij iedereen een eigen pensioenpot krijgt. Daarnaast wordt je pensioenopbouw meer afhankelijk van de financiƫle situatie in de wereld. Gaat het goed, dan groeit het harder en vice versa. Daarnaast krijg je wat meer flexibiliteit om een deel van je pensioen eerder op te nemen. Een beetje vergelijkbaar met het Amerikaanse systeem. Daarnaast zijn er nog meer regels (zie hier), die ik niet allemaal hier bespreek.

Die persoonlijke pensioenpot is iets waar ik helemaal voorstander van ben. Ik wil zelf aan het stuur kunnen zitten van mijn eigen pensioen. Er zijn echter wel een aantal mitsen en maren, die mij (en veel andere mensen) zorgen baren:

  • Het is nog onbekend hoe deze enorme pot wordt verdeeld. Ook is de impact op verschillende leeftijdsgroepen nog onbekend. We gaan dus stemmen over deze nieuwe wet, van 1500 miljard, zonder dat de impact bekend is. Dat lijkt me niet verstandig.
  • Omdat in het huidige systeem de inleg van jongeren langer kan renderen dan van ouderen, betalen de jongeren als het ware een deel van de pensioenen van ouderen. Dat laten we hiermee los. Je premie komt namelijk in je eigen persoonlijke pensioenpot terecht. Echter, het pensioen van de ouderen is nu al betaald/opgebouwd. Het pensioen van de jongeren gaan ze zelf opbouwen. Oftewel: wie gaat er betalen voor het pensioen van de middengroep (45+'ers)? Zonder compensatie gaan zij een stuk minder pensioen opbouwen.

De vraag is dus hoe de 1500 miljard verdeeld gaat worden. Er is nu blijkbaar gesteld, dat de verdeling niet meer dan 5% toename of afname mag betekenen voor deelnemers. Echter, wordt ook gesteld, dat compensatie voor de middengroep per fonds geregeld moet gaan worden. Risico is natuurlijk (met de verschillende pensioenfondsen in Nederland), dat dit een chaos en wirwar aan invullingen wordt.

Ik ben dus benieuwd hoe dit verder gaat. Het lijkt me verstandig dat er eerst goede doorrekeningen komen om te bepalen hoe de verdeling zal gaan plaatsvinden. Dat moet gewoon bekend zijn, anders ben je aan het gokken met 1500 miljard. En ja, met mijn begin 40 heb ik natuurlijk ook een stuk eigen belang. Ik heb weinig zin om over vijf jaar erachter te komen, dat mijn pensioen een stuk minder waard is door deze herverdelingsactie. 

Vooral die persoonlijke pensioenpot vind ik een erg goed plan. Laat mijn maar mijn eigen pensioen regelen. Dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar geef mensen in ieder geval de keuze. In feite is dat deels het onderwerp van deze blog. Omdat de regeltjes tijdens de rit blijven veranderen, verandert ook je eigen toekomst. Blijf daarom zelf nadenken en zorg voor je eigen onafhankelijke opbouw.


Hoe zien jullie deze herverdelingsactie? Maak je je ook zorgen of zie ik onterecht spoken?

9 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Ik heb weinig te maken met een pensioenfonds pot gezien ik reeds in een individueel potje zit, via een beschikbare premie inleg. Ik snap echter de controversie erachter want hoe moet je dit ooit op een goede manier verdelen…. Er zullen altijd groepen zijn die in hun ogen niet terecht worden gecompenseerd of een deel van de pot krijgen. Aan de andere kant is het wel zo dat het een dusdanige pot met geld is dat ik niet geloof dat er “te weinig” in zit om te voldoen aan de huidige betaling. De vraag is alleen wat er met het overschot wordt gedaan.
Tweede belangrijke aspect wat ik ook mis zijn alle kosten die hiermee gemoeid zijn. In de zin van alles verschuiven, administratie, personeel, support, etc etc…. Op zo een groot bedrag wellicht niet veel. Maar alsnog een hell of a job om voor elkaar te krijgen waardoor dit jaren gaat duren voordat het gaat werken.

Anoniem zei

Man en ik zijn 58. We zijn ervan uitgegaan dat als wij er recht op hebben er geen pensioen of AOW meer is. Het kan dus alleen maar meevallen. We hebben een afgelost huis, verhuren een vakantiehuisje in de tuin en we hebben aan 1000 euro in de maand genoeg.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: als het goed is, weet ieder pensioenfonds hoeveel iemand heeft opgebouwd en welke reserve er is. Ik zou zeggen, dat ze daar iets mee moeten kunnen zonder allerlei verdelingsdiscussies. Maar misschien bekijk ik het te simpel.
En kosten, tja, alleen al bij het overboeken van een kleine portefeuille komen aardig wat kosten om de hoek kijken. Laat staan bij het herverdelen van 1500 miljard....

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat heb je goed aangepakt. Ik snap je insteek (zelf verwacht ik dat de AOW ook een keer ter discussie komt), echter als je tijdens je werkzame leven pensioen en AOW hebt afgedragen, heb je er wel recht op. Misschien moet AOW ook maar gelijk in dat persoonlijke potje komen. Bijkomend voordeel van zo'n pot is dat je nabestaanden er ook nog wat aan hebben.

Anoniem zei

Ik ben die anoniem. Tuurlijk heb ik er recht op. Ik heb als ambtenaar heel veel ingelegd. Ook voor vervroegd pensioen. Wat opeens verdwenen was. Extra potje voor arbeidsongeschiktheid idem. Geen enkel vertrouwen meer in. Partner is (ook min of meer gedwongen) ZZP-er, dus die heeft vooral afgelost. Ik denk echt dat de beste investering voor je pensioen een goede relatie met je buren en je omgeving is. Elkaar helpen praktisch en financieel.

Geldsnor zei

Voor mij is het al jaren een "beschikbare premieregeling". Wat er in de grote pensioenfondsen zit, maakt mij niet uit. Het raakt me niet, want ik ben er geen deelnemer in.
Het verbaasd me eerder dat het nog niet eerder zo geregeld was. Wat is er logischer dan zorg dragen voor je eigen pensioenpot, ipv. het storten in een groot geheel, waar allerlei dure jonges met stropdas om hun plasje over moeten doen?
Mijn belangrijkste taak voor de komende jaren is zo min mogelijk geld nodig hebben. Zelfvoorzienend waar het kan. En emigreren zodra het kan. Ik denk dat ik hier nog 15 jaar woon, en dan mijn huis verkoop aan een Randstedeling die het water bij hem/haar naar binnen ziet stromen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: een goede buur is in ieder geval van meer belang dan een verre vriend :-)

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: het blijkt zelfs, dat passief in een ETF/fonds beleggen zelfs meer rendement oplevert dan in een (actief beheerd) pensioenfonds. Dus ik ben helemaal voor.

Die 15 jaar geldt ook voor ons. Maar of het water dan al zo hoog staat...
Waarheen zou je willen emigreren trouwens?

Geldsnor zei

De omgeving van Bourg Saint Maurice (Frankrijk) of Courmayeur ( Italiƫ). Ben in beide gebieden erg bekend, en er liggen een aantal mooie plekjes en woningen. Ook het hele jaar rond voldoende zon om zelfvoorzienend te zijn qua energie en met kas zelfs qua eten, mits voldoende grond. Ver genoeg wegblijven van de skigebieden is wel een vereiste.