1 november 2022

Dividend update - oktober 2022

De klok is weer verzet, de dagen worden korter en na een paar mooie nazomerdagen wordt het nu echt herfst. Nog steeds springen de beurzen alle kanten op, al lijkt de bodem nu wel een beetje gezet te zijn (let op, dit is slechts mijn mening, dat kan ook anders zijn). Tijd om te kijken naar wat afgelopen maand heeft gebracht aan dividend.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend oktober: €247
  • Dividend heel 2022: €2588
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3700 of 3692 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,6%


Ook oktober is een flinke maand aan het worden met maar liefst 42% meer dividend dan vorig jaar! Waar het forward dividend begin oktober nog de €3600 voorbij stak, zit ik eind oktober al op €3700 forward dividend. Dat komt mede door de nieuwe aankopen en enkele flinke dividendverhogingen (zie onder).


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • AbbVie (ABBV): +5%
  • Gladstone Investment (GAIN): +6,7%
  • McDonald's (MCD): +10,1%
  • MSC Indistrial (MSM): +5,3%
  • Shell (SHELL): +15%

Dat zijn lekkere verhogingen zeg. Samen zorgen ze voor meer dan €50 extra dividend op jaarbasis. Ter vergelijking: hiervoor had ik zelf €2000 tegen 2,5% dividend moeten inleggen. En nu krijg ik het zonder iets te doen.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • United Parcel Service (UPS): 3st
  • Rio Tinto (RIO): 6st
  • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 16st
  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 3st

Kijkend naar de dalingen van de laatste tijd werd ik weer wat getrokken door individuele aandelen. Sommigen waren erg ondergewaardeerd, vandaar mijn aankopen in UPS en RIO. De rest is reguliere inleg en herbeleggen van dividend.


Samenvatting


Een erg mooie maand qua dividend en verhogingen. Fijn dat oktober ook goed begint bij te dragen aan het jaarlijkse dividend. Door de flinke verhogingen is ook het forward dividend omhoog geschoten afgelopen maand. Op naar de €4000 per jaar!


Hoe was jullie maand qua dividend?

7 opmerkingen:

de kleine kapitalist zei

Zo! Fraaie maand Mr. Groeigeld :)

Sidenote: de dividendverhoging van Shell is een plan en moet nog voorgelegd worden. Zal pas volgend jaar Maart worden uitgekeerd. Ik was vooral positief verrast door de verhoging van het aandelen inkoopprogramma met $4B dit jaar. Dat komt in 2022 uit op $18.5B oftewel ruim 9% van de gemiddelde beurswaarde. De dividendverhoging leidt daardoor nauwelijks tot extra lasten voor Shell.

Quint zei


Je hebt een mooi forward dividend en oktober begint inderdaad lekker mee te tellen. Mijn oktober is ook bovengemiddeld. €507 vooral te danken aan Randstad en ISPA. Weinig aankopen deze maand, alleen SPYD.

Mr Groeigeld zei

@ de kleine kapitalist: klopt helemaal, alleen heeft Shell het al bijna als gegeven naar buiten gebracht. Het zou raar moeten lopen als ze dat niet voorbesproken hebben en er niet doorheen krijgen.

Aandelen inkopen levert meestal wel een koersstijging op door de stijging in het winst per aandeel. Hoe dan ook, mooie nieuwe wendingen met Shell.

Mr Groeigeld zei

@Quint: zo €507 is een erg mooie maand! Handig inderdaad dat ISPA (die bij mij ook nog groeit) steeds meer meetelt. Alleen wordt november zo wel een schrille maand tussen sept/okt en dec in :-)

Anoniem zei

Hallo Groeigeld,

Mooie update weer!
Vraagje, hoe hou je het jaarlijks forward dividend bij? Heb je daar een tool voor of hou je handmatig lijstjes bij? (die laatste optie lijkt mij veel werk om allemaal in de gaten te houden).

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat doe ik in Excel, dus handmatig. Het lijkt veel werk, maar valt op zich wel mee. Eén keer per maand bekijk ik het dividend van alle posities om te zien welke veranderd zijn. Samen met het aantal aandelen heb je daarmee het forward dividend. Het zal vast te automatiseren zijn, maar ik merk dat het goed is om ze even een voor een af te gaan.

Wouters Finance zei

Goede resultaten weer! 👍