13 juli 2019

Dividend in EUR of USD?


In mijn dividendoverzicht van juni was al te zien, dat ons dividend in euro's nauwelijks was gestegen, ondanks enkele aankopen. Dit kwam door de dalende dollar (of stijgende euro). In dollars steeg het wel degelijk.

Al eerder heb ik geblogd over het valutarisico van beleggen in US aandelen/fondsen. Als de dollar daalt, krijg ik minder dividend in euro's. Ik kan echter wel evenredig meer US aandelen kopen voor dezelfde euro's. Op lange termijn middelt het uit, maar op korte termijn voelt het niet lekker en motiverend als ons dividend in euro's daalt.

Daarom ga ik komende tijd twee dingen doen:
  1. Mijn dividend rapporteren in zowel euro's als een combinatie van euro's en dollars. Een soort deuro's ;-) Daarin zie ik in ieder geval het effect van mijn inleg. Klopt, het is een psychologisch ding, maar wel handig voor mijn motivatie.
  2. Bekijken hoe ik zo min mogelijk valutaconversies kan hebben. Iedere conversie kost namelijk geld, en heeft valuta-risico (zie hier). Idealiter loopt mijn maandelijkse inleg (bij DeGiro) via automatische valutaconversie (goedkoop, zie hier), en mijn dividend-uitkeringen in dollars via een dollarrekening. Zo vul ik een dollar-rekening met dividend, waarop ik geen conversiekosten en valuta-risico lijd. Bij DeGiro kun je echter niet beide rekeningen naast elkaar houden. Misschien is een US broker een optie.

In juli wil ik mijn inleg weer voornamelijk in een euro-ETF doen om de verhouding recht te trekken. Daarna wil ik bovenstaande eens bekijken.


Wie heeft er nog handigheidjes om zo min mogelijk conversiekosten en valuta-risico te hebben? (anders dan in euro-aandelen te beleggen)


Geen opmerkingen: