24 juli 2019

TINA: There Is No Alternative


De beurzen staan (bijna allemaal) weer op all-time-highs. De S&P500 en de Dow zijn net door de 3.000 en 27.000 puntengrenzen heen en ook de AEX heeft deze week een nieuwe top sinds 18 jaar neergezet. Ondanks de afzwakkende economische data, lagere groei in de EU en US, winstwaarschuwingen van bedrijven, handelsoorlog, noem het maar op.

Met de lage tot zelfs negatieve rentes lijkt er geen andere optie voor rendement dan je geld in aandelen te beleggen. TINA: There Is No Alternative. Dat lijkt de belangrijkste reden van de stijgingen te zijn. De ECB houdt de rente bewust laag om de economie te stimuleren. Ook in Nederland krijg je bijna geen rente meer op spaarrekeningen. Daarom blijf ik gewoon iedere maand stug aandelen of ETF's kopen. Je kunt wachten tot de volgende crash, maar misschien blijven we nog 10 jaar stijgen.

Wat ook geldt: what goes up must come down. De bull markt na de crash van 2008 duurt nu al zo'n 11 jaar. Natuurlijk kunnen we nog jaren doorstijgen, maar een flinke correctie zou niet verkeerd zijn. Om lucht uit de markt te laten en (heel egoïstisch) omdat ik nog aan het begin sta van mijn opbouw. Als aandelen nu flink goedkoper worden, heb ik ook verlies op mijn vermogen, maar kan ik wel mooi goedkoop inleggen. Niets zo mooi als een flinke daling aan het begin van je portfolio. Dat is het mooie van dividendbeleggen: als de koersen stijgen, stijgt je vermogen. Als de koersen dalen, stijgt je dividendrendement. Win-win dus.


Denken jullie dat we nog veel kunnen doorstijgen? Afgezien van de lage rentes (en dus weinig redmiddel om economische tegenvallers op te vangen), zie ik nog weinig redenen voor een volgende crash.

2 opmerkingen:

Geen Geld zei

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar politiek zijn er wel wat crashes te verwachten. Die hebben mijns inziens zeker invloed.

Mr Groeigeld zei

Helaas wel ja met Trump en Johnson verkozen. Gelukkig beinvloeden bedrijfswinsten de beurzen meestal meer dan politiek.