5 november 2018

Dollar-rekening of niet?


Bij DeGiro (waar ik beleg) wordt gewerkt met valuta-rekeningen. Het geld dat je stort, komt in een euro-rekening (merk je weinig van), waarvan je aandelen kunt kopen. Als je Amerikaanse aandelen koopt, worden de euro's automatisch omgezet naar dollars. Bij verkoop (of dividend) worden de dollars weer omgezet naar euro's.


Je hebt echter ook de mogelijkheid om valutaconversie handmatig te laten verlopen. Hierbij kun je zelf buitenlandse valuta aan- of verkopen via een andere valuta-rekening. Ook dividend-uitkeringen worden dan gestort op deze valuta-rekening. Afhankelijk van hoeveel transacties je doet met buitenlandse valuta, kan het interessant zijn om automatisch of handmatige conversie te doen. Qua kosten zit er namelijk een verschil. 


Aangezien ik redelijk wat dollar-aandelen heb, vroeg ik me af: wat is handiger, automatische of handmatige valutaconversie? Oftewel: dollar-rekening of niet?



Kosten


Kosten aan/verkopen met automatische valutaconversie:
  • Aan/verkoopkosten US aandelen: €0,50 + $0,004 * aantal aandelen
  • Automatische valuta-conversie: 0,10% (wordt verwerkt in aan/verkoopprijs)

Kosten aan/verkopen met handmatige valutaconversie:
  • Aan/verkoopkosten US aandelen: €0,50 + $0,004 * aantal aandelen
  • Handmatige valuta-conversie: €10 + 0,02% (wordt verwerkt in aan/verkoopprijs)


Scenario 1: eenmalige inleg


Case: je converteert eenmalig een bedrag, en koopt daar in 1x aandelen van.

De aan- en verkoopkosten zijn vergelijkbaar (aantal aandelen is identiek). Het verschil zit hem in de valuta-conversiekosten. Ik zal de wiskunde besparen, maar je kunt uitrekenen waar het kruispunt van de twee ligt: €12.500. 
Dus bij een eenmalige inleg vanaf €12.500 loont het om het handmatig om te zetten naar dollars in plaats van automatisch.


Scenario 2: maandelijks versus eenmalige inleg


Case A: je converteert een groot bedrag, en koopt daar in 1x aandelen van
  • Aandeel: $10 (eur/usd koers: 1)
  • Eenmalige inleg: €15k (dus 1500 aandelen)
  • Handmatige conversiekosten: €13
  • Aankoopkosten: €6,50
  • Totaal: €19,50

Case B: je converteert maandelijks een bedrag, en koopt daar aandelen van
  • Aandeel: $10 (eur/usd koers: 1)
  • Maandelijkse inleg: €500 (dus 50 aandelen per maand)
  • Automatische conversiekosten: €0,50 per maand
  • Aankoopkosten: €0,70 per maand
  • Totaal voor €15k (30 maanden): €36

Na 20 jaar heb ik €120k ingelegd (12.000 aandelen). De aankoopkosten met automatische valutaconversie zijn dan €288. Als ik dat bedrag in een keer had ingelegd was ik €82,50 kwijt geweest. Een aardig verschil, maar die €120k heb ik niet zomaar liggen. Verder heb je met een eenmalige inleg en conversie geen spreiding in de tijd om aandeel- en valuta-koerswisselingen te dempen (zie hier).

Wat als je eenmalig een bedrag converteert, en daarmee maandelijks aandelen koopt?

Case C: je converteert een groot bedrag, en koopt daar maandelijks aandelen van.
  • Eenmalige inleg: €15k (dus 1500 aandelen)
  • Handmatige conversiekosten: €13
  • Aankoopkosten: €0,70 per maand (bij €500) = €21 na 30 maanden
  • Totaal: €34
Geen groot verschil dus vergeleken met case B. Ook geldt weer: met eenmalige conversie heb je geen spreiding in de tijd. Je zou het natuurlijk kunnen overwegen als de euro/dollar op een gunstige koers staat. Maar dan ben je de markt aan het timen.


Dividend herbeleggen


Valuta-conversie vindt ook plaats bij het uitkeren van dividend. Daar heb je echter geen aan/verkoopkosten. De enige reden om hier een dollar-rekening aan te houden, is om valuta-conversiekosten en valuta-koerswisselingen te voorkomen. Het lijkt me namelijk niet logisch als ik $50 aan dividend krijg, wat automatisch wordt omgezet naar euro's, waarna ik er weer Amerikaanse aandelen voor koop.

Een voorbeeld:
  • Ik krijg $50 aan dividend
  • Dit wordt €41,62 bij een euro/dollar-koers van 1,2 (plus 0,1% conversiekosten)
  • De euro-dollar-koers daalt de dagen/weken erna naar 1,15 (-4,17%)
  • De €41,62 is dan nog $47,86 waard. Met de conversiekosten erbij wordt dit $47,81
  • In totaal kost me dit dus: 0,1% + 4,17% +0,1% = 4,37%

Het aanhouden van een dollar-rekening had me in dit geval 4,37% van het dividend bespaard. Lijkt weinig (4,37% van 5% dividend is slechts 0,2%), maar op een schaal van €38k aan dividend-inkomsten per jaar (mijn doel), is dat toch €1660. Kijkend naar de valuta-fluctuaties per maand over de afgelopen 50 jaar, zit het gemiddeld onder de 2%, maar er zijn zeker maanden bij van 4% tot zelfs 6%.

Dit kan trouwens zowel negatief als positief uitvallen. Ik kan dus een scenario verzinnen, waarin mijn maandelijkse inleg via automatische valutaconversie loopt, en ik de instelling daarna terugzet naar handmatig voor de dividend-uitkeringen. Zo vul ik een dollar-rekening met dividend, waarop ik geen valuta-risico leidt en geen conversiekosten heb. Dit heeft alleen nut, als ik mijn dividend pas later gebruik om US aandelen te kopen. Aangezien ik nu vaak een maand wacht om samen met mijn maandelijkse inleg te kopen, is dat een reƫle optie.



Conclusies


Wat leren we nu van bovenstaande?

  • Als je eenmalig meer dan €12.500 in te leggen hebt, kun je dit beter via handmatige dan via automatische conversie inleggen.
  • De kosten van maandelijks inleggen zijn op termijn hoger dan een eenmalige inleg of conversie. Hiermee spreid je echter wel het valutarisico.
  • Een dollar-rekening kan op termijn veel rendement schelen bij dividend herbeleggen. Dit heeft alleen nut als er veel tijd zit tussen uitkering en gebruik.

Pfff....ik dacht dat ik een simpele post ging schrijven, maar uiteindelijk is het best een ingewikkeld verhaal geworden. Voorlopig laat ik de instelling op automatische valutaconversie staan. Het kan dus wel handig zijn om in de toekomst mijn dividend op te vangen in een dollar-rekening als ik het een maand laat staan.



Hebben jullie ook een dollar-rekening bij andere brokers en doen jullie daar iets mee?

2 opmerkingen:

De kleine belegger zei

Ik heb bij DeGiro inderdaad ook voor AutoFX gekozen. Vanwege de kosten maar ook voor de flexibiliteit.

Je schrijft: 'Valuta-conversie vindt ook plaats bij het uitkeren van dividend. Daar heb je echter geen aan/verkoop- of conversiekosten.' Heb je hier een bron voor?

Ik ging er altijd vanuit dat bij dividend ook conversiekosten worden gerekend. Maar ik kan het niet terug vinden op de website van DeGiro.

Mr Groeigeld zei

In het kostenoverzicht van DeGiro staat dat er geen kosten worden gerekend voor dividendverwerking. Als ik naar het rekeningoverzicht in mijn account kijk , lijkt het erop dat er verder geen conversie-kosten worden gerekend.
Echter, aangezien het 0,1% van het bedrag is, valt het bijna niet op. De valutaconversie bij dividend kost dus wel degelijk 0,1%! Bedankt je vraag, ik pas de tekst aan.


Hier nog het tarievenoverzicht: https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarievenoverzicht.pdf