9 oktober 2022

300 euro per maand

Na het bereiken van mijn vorige mijlpaal, hebben we al een nieuwe bereikt: 3600 EUR+USD aan forward dividend, oftewel gemiddeld 300 EUR+USD per maand. Omdat de euro/dollar zo'n beetje in pariteit zijn, is het op dit moment gelijk aan €300 per maand. Als er geen dividendverlagingen aankomen, krijgen we vanaf nu dus gemiddeld €300 per maand aan dividend, voor de rest van ons leven! Dat is niet verkeerd. Van €300 per maand kunnen we 2,5 week aan boodschappen betalen. Of onze energierekening, of onze ziektekostenverzekeringen. Allemaal van het dividend.

Weet je wat het gekke is? Nu ik vrijwel ben gestopt met inleggen bij DeGiro (niet uit onwil, maar vanwege broker-spreiding) voelt het ook echt als extra geld. Ik leg geen eigen geld in mijn portfolio bij DeGiro en krijg iedere maand zo'n €300 erbij. Daarbij heb ik de keuze om het te herbeleggen (bij DeGiro of Lynx) of het over te maken naar onze rekening. Dat laatste doe ik natuurlijk niet, maar het zou in principe kunnen. Daarmee voelt het echt als extra geld.

Als ik kijk naar het forward dividend verloop van de afgelopen jaren, krijg ik onderstaande plaatje.



Hierin zie je duidelijk de corona-dip van 2020 met alle dividendverlagingen. Het heeft dus ruim een jaar geduurd voordat deze verlagingen er weer waren uitgelopen (door verhogingen en eigen inleg).

De interessante vraag is nu: hoe snel groeit ons dividend in de toekomst? Ik kan natuurlijk een denkbeeldige lijn doortrekken, maar zoals je ziet verloopt het soms erg grillig. Ook berekenen is nog best lastig. Je hebt immers dividendgroei door nieuwe inleg, bestaande inleg, herbeleggen van dividend en dividendverhogingen. Daarnaast heb je ook koerswijzigingen, waardoor je meer of minder aandelen (en dus dividend) kunt kopen. Laat ik drie scenario's nemen:

Scenario 1
  • portfolio: €100k
  • maandinleg: €500
  • koersgroei: 7%
  • dividend yield: 3%
  • dividendgroei/jr: 0%

Scenario 2
  • portfolio: €100k
  • maandinleg: €1000
  • koersgroei: 7%
  • dividend yield: 3%
  • dividendgroei/jr: 0%

Scenario 3
  • portfolio: €100k
  • maandinleg: €1000
  • koersgroei: 7%
  • dividend yield: 3%
  • dividendgroei/jr: 4%

De koersen zijn afgelopen eeuw gemiddeld zo'n 7% gegroeid, dus dat heb ik als basis genomen. Verder zijn de verschillen de maandinleg (€500 vs €1000) en de dividendverhoging per jaar (0% vs 4%). Die 4% neem ik even als gemiddelde voor dividendgroeiaandelen. Hiermee krijg ik onderstaande plaatje.



Hierin zie je de flinke impact van dividendgroei. Bij een inleg van €500 per maand krijgen we over 20 jaar zo'n €6500 per jaar aan dividend per jaar. Met een inleg van €1000 per maand is dat zo'n €8700 per jaar. Als je echter dividendgroei van 4% aanneemt, kom je op ruim €20.000 uit. Een flink verschil. Daarom bestaat een groot deel van mijn portfolio uit dividendgroeiers, of ETF's die dividendgroei laten zien.

Nu is dit natuurlijk maar een model. Als je een crash tussendoor hebt, of lange tijd zijwaardsen (0% koersgroei en 0% dividendgroei), krijg je een andere figuur. Ik heb het even scenario 4 genoemd:



Hierin zie je het sterke effect van herbeleggen (compoundd interest). Zelfs zonder koers- en dividendstijging zouden we over 20 jaar bijna €15k per jaar aan dividend ontvangen. 
Ondanks dat de berekeningen van mijn Masterplan in 2018 erg optimistisch waren, blijf ik het steeds herhalen: als de koersen stijgen, stijgt je vermogen. Als de koersen dalen, stijgt je dividend zolang je nieuwe aankopen blijft doen. Dus een win-win situatie zolang het dividend gehandhaafd wordt. Dat vind ik het mooie aan dividendbeleggen.

Terug naar mijn originele vraag: hoe loopt deze figuur in de toekomst? Stel ik neem scenario 3 als basis. Dat betekent dat we over 3,5 jaar de volgende mijlpaal van gemiddeld €400 dividend per maand aantikken. Dan in jaar 5,5 vanaf nu €500 per maand, in jaar 7 €600 per maand, etc. Gemiddeld €1000 per maand zal dan in jaar 13 vanaf nu zijn, met €1200 per maand over 15 jaar (het jaar waarin we wilden stoppen met werken). Dat is dan een mooi basisinkomen, of pre-pensioen.
 

Hoe vergaat het jullie met je gemiddelde dividend per maand?

6 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Mooi toch en gefeliciteerd!
Een leuk vooruitzicht in ieder geval! Ik ben benieuwd waar ik op uitkom aan het einde van het jaar. Met de dollar pariteit en VWRL die in dollars dividend uitbetaald is dit opeens best leuk elk kwartaal geworden.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: die euro/dollarpariteit helpt zeker mee ja. Omdat de forex-koersen erg fluctueren, bekijk ik liever alles in mijn zelfverzonnen EUR+USD paar.

Anoniem zei

Mooie vooruitzichten! Nu hopen dat de inflatie terug gaat liggen de komende 15 jaar anders gaat tegen die tijd die 1200 per maand volledig naar de zorgverzekering of de energie rekening.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat is wel een risico ja, al hebben we in dat geval andere problemen gok ik zo. Over lange periode stijgen aandelen en dividend harder dan in flatie.

martijn zei

Een nette uitkering Groeigeld.Op dit moment zit ik op meer dan E50 dividend per maand. Om gemotiveerd te blijven denk ik eraan of ik al zelfstandig kan leven in Indonesie. Met mijn Indonesische vrouw denk ik eraan om daarheen te verhuizen en te rentenieren. Het minmumloon is daar rond de E90 per maand. Niet iets om comfortabel van te leven, maar het begin is er!

De weg naar financiele vrijheid is dan niet zo lang als in Nederland. :)

Mr Groeigeld zei

@Martijn: een interessante invalshoek, zo had ik het nog niet bekeken. Geo arbitrage is een opkomende beweging, maar wel iets waar je helemaal achter moet staan, zeker als je een gezin hebt. Maar het kan je zeker helpen om de weg te versnellen. Misschien een leuk onderwerp voor een volgend artikel.