20 juli 2022

Pariteit

Mocht je het nog niet hebben gemerkt: er is pariteit tussen de euro en de dollar. Simpel vertaald hebben ze hetzelfde gewicht, oftewel 1 euro is gelijk aan 1 dollar. De laatste keer dat dit gebeurde, was 20 jaar geleden. Een bijzonder iets dus. Maar wat betekent dit nu voor mij/ons als belegger? Voor mijn dividend of voor mijn aankopen?

In ons masterplan heb ik het valutarisico weleens voorbij laten komen. Valutarisico is het risico, dat je loopt als je aandelen in andere valuta koopt. Ik koop soms aandelen in dollars vanuit euro's en krijg soms dividend in dollars, die automatisch worden omgezet naar euro's. Bij DeGiro heb je de keuze om je rekening in euro's of dollars te laten staan. Ik heb ervoor gekozen om een eurorekening aan te houden, ik vond het iets teveel gedoe met omrekningen.

Terug naar het valutarisico. Kijkend naar de afgelopen 50 jaar zie je dat de euro en dollar een dans doen met elkaar rond de 1,15.


Een paar voorbeelden:
  • Als de EUR/USD op 1,5 staat, kan ik met €100 voor $150 aan aandelen kopen
  • Als de EUR/USD op 0,90 staat, kan ik met €100 voor $90 aan aandelen kopen
  • Als de EUR/USD op 1,5 staat en ik krijg $100 aan dividend, blijft er €67 over
  • Als de EUR/USD op 0,90 staat en ik krijg $100 aan dividend, blijft er €111 over

Aangezien ongeveer de helft van mijn portfolio uit USD aandelen bestaat, met dito dividend, krijg ik dus:
  • Als de dollar stijgt t.o.v. de euro (EUR/USD bijv. van 1,5 naar 1,0) dan wordt mijn portfolio meer waard in euro's. Ik krijg ook meer dividend in euro's. Als ik echter aandelen wil kopen, krijg ik minder dollars voor mijn euro's en dus minder toekomstig dividend.
  • Als de dollar daalt t.o.v. de euro (dus bijv. van 1,0 naar 1,5) dan wordt mijn portfolio minder waard in euro's. Ik krijg ook minder dividend in euro's. Als ik echter aandelen wil kopen, krijg ik meer dollars voor mijn euro's en dus meer toekomstig dividend.

Zijn jullie er nog bij? :-) Tijd voor een tabelletje, waarbij "+" positief en "-" negatief betekenen:



Op dit moment is de dollar "duur" t.o.v. de de euro (of de euro is goedkoop, het is maar hoe je het bekijkt), dat zie je ook terug in bovenstaande grafiek. Meestal geldt, dat als de dollar daalt, de koersen wat stijgen (het wordt goedkoper om USD aandelen te kopen). Betekent dit, dat je nu beter geen USD beleggingen kunt kopen? Dat kan. Echter, zo simpel is het niet. Zoals ik hier al schreef, hebben US bedrijven inkomsten uit allerlei regio's, zo ook Europa. Een dure dollar is normaliter goed voor onze export, maar voor import is het weer ongunstig. Ook worden grondstof- en olieprijzen vaak gerekend in dollars, dus daar is het ook nadelig in euro's. Oftewel: het is erg lastig te bepalen of dit voor- of nadelen heeft.

Het keywoord hier is: spreiden. Niet alleen in de tijd, maar ook in US aankopen. Ik pobeer mijn euro- en dollar-aankopen in de tijd wat te spreiden en ook op ongeveer 50% verdeling te houden. Op die manier spreid ik voldoende en hoef ik verder niet teveel over het valutarisico na te denken.


Hoe verdelen jullie je euro/dollar-aankopen?

4 opmerkingen:

Kees zei

Goede vraag Groeigeld. Op dit moment rond 60% in US dollars en 10% in CAN dollars. Neig met nieuwe investeringen toch iets meer naar EUR aandelen met redelijk dividend rendement en/of bewezen groei kansen.

Mr Groeigeld zei

@Kees: CAN dollar-beleggingen zie ik ook vaker langskomen. Geldt daar ook een verdrag voor terugvordering van 15% dividendbelasting?

Martijn zei

Ik heb bij Saxo en Mexem een euro, dollar en ponden rekening en extra rekeningen heeft geen extra kosten. Hiermee voorkom ik juist conversiehoofdpijn. Vanaf het moment dat ik het naar mijn eurorekening verplaatst (of van euro`s naar ponden/dollars) worden kosten in rekening gebracht. Dat probeer ik uiteraard te minimaliseren.
Door mijn groeiende dividenduitkering worden al mijn rekeningen langzaam gevoed zodat ik vaak wel voldoende valuta heb voor een aankoop in ponden of dollars.
En als ik echt een Amerikaans of Brits aandeel wil hebben, stort ik geld bij. Dan heb ik inderdaad wat conversiekosten, maar die zijn na de eerste dividenduitkering wel gecompenseerd.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: een slimme aanpak, ik snap je voordeel wel. Aangezien ik redelijk gespreid en frequent aankoop, zijn de valuta-koerswisselingen beperkt. In mijn geval loont een dollarrekening dus nog niet. Als de dividendbetalingen wat groter beginnen te worden, wordt het tijd er nog eens naar te kijken