30 juli 2022

De luxe van genoeg

Heerlijk, we hebben vakantie! De kinderen zijn vrij, wij zijn ook vrij. Lekker even voor onszelf. Het kost mij normaal een paar dagen om helemaal af te schakelen van mijn werk en ons drukke leven, maar dit jaar gaat dat vrij snel. Misschien komt het wel door mijn nieuwe baan of ons nieuwe huis, beide dingen waar ik meer energie van krijg en me minder energie kosten.

Wat ik het fijnste vind aan vakantie is, dat er even helemaal niets moet. Geen todo-lijstjes, geen vergaderingen, geen moeten-dingen. Vakantie is voor ons afschakelen en tot rust komen. Ontspannen, lummelen, met ons gezin leuke dingen doen, sporten en veel lezen.

Zo las ik vandeweek het boekje "De luxe van genoeg". Een klein (130 pagina's) leuk boekje over minder moeten en je leven vereenvoudigen. Het leek me een passend begin van mijn vakantie. De onderwerpen die het bespreekt (minder moeten, bezuinigen, versimpelen), spreken me erg aan, dus is het ook wel een zelfversterkend effect (of 'bias') door het te lezen. 


bron: bol.com en genoeg.nl (geen affiliate-link)

Het boek stelt vooral ter discussie waarom we zoveel moeten en voor wie. Dat is af en toe goed om bij stil te staan. Het maakt vooral onderscheid tussen moeten en willen, waarbij deze keuze erg afhankelijk blijkt van sociale keuzes. Ook de consumptiemaatschappij wordt goed op de hak genomen. Reclame en andere verleidingen is iets waar ik gelukkig erg ongevoelig voor ben.

Naast de verschillende hoofdstukken over (zinvol of niet zinvol) werk, maximaliseren en versimpelen werd ik vooral geraakt door het hoofdstuk "Als de rook om je hoofd is verdwenen". Daarin gaat het om drukte en veel dingen te doen hebben versus hoofdruimte: 

"Hoofdruimte betekent tijd en rust genoeg hebben om stil te staan bij waar je mee bezig bent. Waar het om gaat in je leven. Waar je voor staat. Wat je inspireert.
...
Gebrek aan hoofdruimte zorgt er ook voor dat je niets nieuws kunt aanpakken, ook al heb je een vermoeden waar je wél meer voldoening uit zou kunnen halen."


Het gaat over het creëren van hoofdruimte door af en toe de tv en je mobiel uit te zetten en aandacht te geven aan dingen waar je echt aandacht aan wilt geven. En laat dit nu precies zijn, wat ik vaak merk tijdens mijn vakanties. Na een paar dagen afschakelen, heb ik opeens meer hoofdruimte. Ik zie dingen scherper en besteed meer tijd aan interesses, die ik belangijk vind.

Nu kijk ik sowieso al heel weinig tv, maar zit ik soms teveel op mijn mobiel (wat opviel toen het laatst heerlijk rustig was toen mijn mobiel kapot was). Ik zit ook vaak "in mijn hoofd", bezig voor mijn werk, bloggen, dingen uitzoeken, lezen over financiën. Allemaal prima zaken, maar soms in contrast met de interesses die ik echt leuk vind, zoals fotografie, wielrennen en muziek. Als soort van voornemen, wil ik dus wat minder online-tijd doorbrengen en meer met mijn interesses. De echte vraag is natuurlijk hoe ik die hoofdruimte behoud en ervoor zorg dat ik die vakantievoornemens ook echt vasthoud.


Hoe zit het met jullie hoofdruimte tijdens en voor/na je vakantie? Zit daar veel verschil tussen?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat veel scheelt is zoals ik doe is je niet laten verleiden door zaken te kopen die je niet nodig hebt. Daarnaast leef je leven zoals je zelf wil en niet door je met anderen te vergelijken. Verspil je levensenergie niet aan onbelangrijk heden. Daarnaast zorg ik dat mijn boekhouding continu optimaal is en mijn buffer gevuld. Hierdoor een goede balans, nauwelijks stres en veel ruimte het hele jaar door.

Meer door minder zei

Ging iets verkeerd. Reactie 18.50 was van Meer door minder.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: dat energie verspillen aan onbelangrijke zaken herken ik wel. Daar kan ik nog een stuk scherper in zijn. Soms vind ik een beetje lummelen of surfen wel lekker, maar soms moet ik mezelf misschien afvragen of het in lijn is met waar ik mijn energie aan wil besteden.

Mevrouw Niekje zei

Vlak voor een vakantie kan mijn hoofd erg vol zitten, een week vakantie heeft dan weinig effect. Twee weken al iets meer. Maar een (onderwijs)zomervakantie van zes weken betekent dat ik helemaal fris en ontspannen terug kom op het werk. Ik ben dan zelfs wel eens namen van studenten vergeten! Meestal lukt het me om dat gevoel van rust een tijdje vol te houden.
Ik kan inmiddels ook wel goed ontspannen thuis, ook in normale weken. Ik lees graag en veel. Ik sport graag en veel. En ik kijk televisie maar alleen naar dingen die ik echt uitkies. Dus bijna altijd terugkijken naar opnames.
Was niet altijd zo hoor, vroeger nam ik veel werk mee naar huis, letterlijk én figuurlijk. Ik bereidde lessen voor in het weekend en ook in mijn gedachten was ik vaak met werk bezig. Nu doe ik dat nooit meer. Maar dat is dus wel een proces geweest, met twee burn-outs!

Anoniem zei

Voor mij zit er weinig verschil in hoofdruimte in of buiten vakanties. Zou ook niet werken, want ik heb leuk maar veeleisend werk waarvoor ik hoofdruimte nodig heb. Want hoofdruimte is voor mij ook ruimte om te denken, om creatief te kunnen zijn. Ik hoef dan ook niet zo nodig vakantie, al ga ik wel graag naar andere omgevingen. Maar dat doe ik zowel met mijn gezin (privetijd) als voor mijn werk.


En wat telt, denk ik, is dat ik op dit moment echt werk doe waar ik voor kies en dat ik ook zonder beloning zou doen. Dan valt het onderscheid tussen werk en privé weg.

Bij mij speelt meer de balans in aandacht voor mijzelf en voor mijn gezin. Mijn gezinsleden willen graag hele dagen samen zijn en "doen', terwijl ik ben van het alleen zijn en 'zijn'. Ik vind het heerlijk om op de camping te zijn, een spelletje te doen, wat te lezen etc. Mijn gezinsleden willen elke dag actief zijn: winkelen, fietsen, klimpark of een of andere toeristische attractie.

Mr Groeigeld zei

@Mevrouw Niekje: mooi dat je nu de scheiding werk/prive goed kunt maken. Juist in normale weken is het goed om die balans in de gaten te houden. Iets dat bij soms nog teveel doorslaat naar werk.
Helaas hebben we niet allemaal een onderwijs-zomervakantie, dus moet ik het met de helft doen ;-)

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: als je werk hebt, wat je leuk vindt én waar je energie van krijgt, is het natuurlijk een ideale combinatie. Dan kan ik het verschil tussen in en buiten vakanties goed begrijpen.

Wat betreft die balans met je gezin, daar heb je het wel met je partner over gehad neem ik aan? Als de rest van je gezin iets heel anders wilt dan jij nodig hebt, lijkt me dat erg belangrijk om te benoemen. Zelf herken ik wat je zegt, op vakantie wil ik vooral tot rust komen en niets moeten, met af en toe wat activiteiten. Vrienden van ons willen iedere dag iets ondernemen, dat zou mij erg vermoeien.