24 april 2022

Nieuwe baan!

Laatst schreef ik over puurheid en dingen doen waar je blij van wordt. Ik merk de laatste tijd dat ik veel meer dingen doe op gevoel en meer kijk naar waar ik energie van krijg. De aankoop van ons nieuwe huis is daar een duidelijk voorbeeld van. We wilden anders leven, met minder zorgen, minder gedoe met minder werk in de tuin en aan het huis. Dus zijn we dingen gaan veranderen.

Onlangs heb ik er een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd: ik heb een nieuwe baan! Misschien is het een midlife-crisis, maar ook mijn baan is op de schop gegaan. Ik zal niet in details treden, maar na bijna 20 jaar in een bepaald gebied in allerlei verschillende functies had ik alles gedaan, wat ik wilde. Ik schreef al eerder over de rekening van carrière. Ja, ik kan proberen hogerop te komen, maar dat wil ik niet meer. Als het ons echt lukt om met ons 58e te stoppen met werken, dan ben ik ruim over de helft van mijn werkleven. De resterende tijd wil ik vooral werk doen wat mij leuk lijkt en me uitdaagt. En dat vond ik niet meer in mijn huidige baan.

Wat me opviel trouwens, was hoe sommige collega's reageerden op mijn wijziging. Ik zit nu nog op een vooraanstaande positie, die sommige collega's maar al te graag willen hebben. Mijn nieuwe baan ligt in een ander verlengde en brengt mij vooral veel nieuwigheden. Dat is iets wat sommige collega's niet snappen. Sommige negatieve reacties die ik kreeg, zeiden vooral veel over hoe die collega's in de race zitten: "oh, stuur je geen team meer aan?", "ik vind het wel een stapje terug.", "in je huidige rol kun je wel lekker scoren". Sorry, maar die collega's hebben bij mij gelijk een streepje gekregen. Als je alleen maar gefocussed bent op "scoren" en meer aanzicht, dan kijk je in mijn ogen vooral naar externe factoren/motivatie. Ik kijk vooral naar waar ik energie van krijg en wat me leuk lijkt. 

Begrijp me niet verkeerd: iedere baan heeft corvee, dingen die niet zo leuk zijn om te doen. Ook ik moet regelmatig keihard werken en dingen doen die "erbij horen". Ik zal de laatste zijn die zegt, dat werken een "roeping" moet zijn of dat je je er helemaal in moet kunnen verliezen. Werken moet zeker een bepaalde zingeving bevatten, maar het gaat bij mij vooral om uitdaging en socialiteit (collega's). Oja, in mijn nieuwe baan ga ik trouwens niets meer of minder verdienen. Het is vooral een welkome afwisseling met veel nieuwe collega's en nieuwe uitdagingen, waar ik nieuwe energie van krijg. Het is ook eng om ergens anders opnieuw te beginnen. Dan denk ik aan wat Pippi Langkous altijd zei: "ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan".

Dat ik vooral kijk naar wat mij leuk lijkt, is een luxe, dat snap ik. Niet iedereen heeft die keuze. Maar toch loont het om af en toe stil te staan bij wat je aan energie en wat aan ballast in je leven hebt. Ik blijf het misschien herhalen, maar het overlijden van onze vriendin vorig jaar heeft echt ons leven veranderd. Daardoor ben ik veel meer gaan beseffen dat alles eindig is en dat ik ook leuke dingen wil doen. Niet alleen van 8 tot 5 naar kantoor hobbelen om leeg terug te komen.

Dus ja, het zal wel een kleine midlife-crisis zijn. Het heeft me tot nu toe vooral positieve dingen opgeleverd. Hup, alles op de schop. Nieuw huis, nieuw financieel plan, nieuwe baan, nieuwe vrouw...oh nee, grapje schat :-)


Welke dingen zouden jullie willen veranderen in je leven?

ps, iets waar ik ook blij van werd: laatst kreeg ik nog een mooie verwijzing bij de top-18 financieel onafhankelijke blogs. Neem maar eens een kijkje, er staan ook veel collega-bloggers bij.

15 opmerkingen:

Uitklokken zei

Ik ben ook recent van baan gewisseld. Maar ik ben er achter gekomen dat ik niet heb gevonden wat ik zocht. Of eigenlijk: ik wilde iets nieuws maar heb toch gesolliciteerd op een functie die ik al kon. Of ik ben te ongeduldig, dat kan ook.
Ik hoop dat het bij jou super bevalt en je veel plezier gaat beleven bij je nieuwe uitdaging!

Mr Groeigeld zei

@Uitklokken: dankje.
Dan ben je in ieder geval bewuster geworden van wat je wel zoekt. Dat risico loop ik ook, maar vaak geef ik zelf dan weer een nieuwe draai eraan. Mocht ik over een paar jaar alsnog verveeld of gillend wegrennen, dan kan ik altijd nog wat anders zoeken of weer terug naar waar ik vandaan kwam. Met een hoop ervaring meer.

Luxe of Zuinig zei

Grappig om te lezen gezien ik zelf ook in dubio ben over wat ik nu hierna wil gaan doen. Daarom is het ook inspirerend om te lezen dat andere mensen dezelfde uitdagingen hebben, vooral met de wat nu…, en er gewoon voor gaan.
Veel plezier in je nieuwe functie! Maar ik denk dat je met deze energie en positiviteit dat geen probleem gaat zijn.

Anoniem zei

Gefeliciteerd! Best spannend om iets anders te gaan doen, leuk dat je het aangaat.
Ik vind het wel een beetje jammer dat je wat negatief bent over de huidige collega's. Als je alleen maar gefocussed bent op "scoren" en meer aanzicht, dan kijk je in mijn ogen vooral naar externe factoren/motivatie, wees eens eerlijk, hoe stond jij erin tot pak m beet een jaar of vijf geleden?

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: bedankt! Soms moet je niet twijfelen aan je twijfel en gewoon ergens instappen. Het is wel flink aanpoten met tijdelijk twee huizen en een baanwissel, maar over een paar weken is het nog maar 1 huis en 1 baan :-)

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: daarom zeg ik niet voor niets "sommige" collega's. Ik heb heel veel collega's, waarvan dit de uitzonderingen zijn. Zelf vind ik dat wat jammer. Ik waardeer dat iedereen een mening heeft, maar het motiveert niet echt om te zeggen dat je iets een stap terug vindt. Daarmee ga je voorbij aan mogelijke andere beweegredenen van iemand en heb je alleen oog voor vooruit of omhoog. Zelf heb ik nooit willen "scoren" of mezelf omhoog willen kletsen. Dat zie ik veel mensen wel doen/proberen, maar daar hou ik niet van. Misschien ben ik de uitzondering.

Anoniem zei

Beste Mr.Groeigeld,
Wat goed dat je verandert wat je niet meer leuk vindt!
Ik ben 8 jaar geleden in een en hetzelfde jaar én van relatie, én van huis én van baan veranderd.
Dat was wel heel heftig. Ik zou het niemand aanraden. Gelukkig blijft Mevr.Groeigeld een constante in je leven, zodat je genoeg ademruimte vindt tussen al dat nieuws.:)

En is sinds vorige zomer, om precies te zijn op 24 juli 2021, heb ik besloten om tien jaar minimalistisch te gaan leven om toe te werken naar financiële afhankelijkheid. Blogs zoals de jouwe hebben me bij die beslissing geholpen, waarvoor veel dank!

Wat ik nu nog zou willen veranderen? Ik zeg nog iets te snel 'ja' voor opdrachten voor mijn bijverdienste. De nee-filter moet nog wat meer aanstaan. Werkpunt!

Fijne lentedagen nog!
E.

Anoniem zei

financiële 'on'afhankelijkheid moest dat natuurljk zijn. : )
E.

Anoniem zei

Wat mooi voor je en volgens mij is natuurlijk een baan en wat daarbij allemaal meekomt een van de onderdelen van het leven. Ik moet ook wel eens uitleggen dat ik gezondheid, vrije tijd (dat vind ik rijkdom), vrijheid in werk en minimale druk het belangrijks vind. 'ja maar je veel meer bereiken met werken, je hebt veel meer in je mars 'zeggen sommigen.... Bij mij is dus vrije tijd oa het hoogst haalbare met daarbij een bepaald soort loon. Gelukkig geeft ik niet zoveel om luxe dus gaat goed zo.

Marianne zei

Gefeliciteerd met je nieuwe baan (en nieuwe huis) mooi dat je nieuwe keuzes maakt .

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: bedankt voor je complimenten! Leuk dat ik anderen heb weten te inspireren met mijn blog. Zelf leven we niet minimalistisch, dat zou de zaak wel erg versnellen.

In 1 jaar huis, baan en relatie veranderen? Dat zal vast heftig zijn geweest zeg. Hier mag Mrs. Groeigeld niet weg ;-)
Fijne koningsdag nog!

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: een baan is zeker slechts een onderdeel van je leven, zij het één waar vrij veel tijd en energie in gaat zitten.
Vrije tijd is erg belangrijk. Zoals ik in het aangehaalde artikel (de rekening van carrière) noem, betekent carrière maken vaak ook het verkopen van een deel van je tijd/leven. Goed dat je het op deze manier bekijkt.

Mr Groeigeld zei

Dankje Marianne!

Mr. Robot zei

Mooie ontwikkelingen hoor, goed dat je gehoor geeft aan je innerlijke drang naar iets nieuws en/of meer betekenis.

Hier helaas ook wat heftige gebeurtenissen die je echt anders naar het leven laten kijken.

Mr Groeigeld zei

Dankje mr. Robot. Af en toe anders naar je leven kijken is goed, maar natuurlijk niet door heftige gebeurtenissen prive. Sterkte ermee.