13 april 2022

Opruimen!

Zoals jullie (wellicht) weten, zitten we vol in de voorbereidingen van ons nieuwe huis. Eén van de dingen, die daarbij hoort, is opruimen. Wij zijn namelijk geen stel dat eerst veel zooi gaat verhuizen om daarna dingen uit te zoeken (maakte ik laatst mee).

Misschien heel kneuterig, maar van opruimen word ik best blij, merk ik. Gewoon, ongebruikte meuk selecteren, weggooien en ordenen. Het zal wel iets te maken hebben met structuur aanbrengen. Ook merk ik dat ik weinig geef om spullen. Als we het één jaar niet gebruikt hebben en er geen emotionele waarde aan vastzit, mag het van mij weg. Als er echt eens brand zou uitbreken, neem ik maar een handjevol spullen mee, die ik echt belangrijk vind. Daarnaast zie ik hoeveel ruimte we al gemaakt hebben. Dat wordt nog wat, aangezien ons nieuwe huis een stuk groter is.

Er lijkt dus (voor mij) een soort van louterende werking aan te zitten. Niet voor niets dat de boeken van Marie Kondo en andere opruimgoeroes als warme broodjes weggaan. Ook heb ik weleens gekeken naar minimalisme en de tiny house movement. Dat zijn vaak wat extremere gevallen, maar wel iets wat me aanspreekt. Ook in ons nieuwe huis gaan we niet meer spullen kopen om de boel op te vullen. Er is gewoon meer ruimte. Ook dat geeft een opgeruimdere en rustige sfeer.


Hoe is het bij jullie in huis? Een drukke bende qua spullen of helemaal opgeruimd?

2 opmerkingen:

Martijn zei

Misschien is het een leeftijdsding, of een generatieding, of misschien zijn wij het gewoon. Maar ik ben al enkele jaren bezig om het aantal spullen in huis te verminderen. Ik zeg jaren, want enkele keren per jaar pluis ik eens kamer door en kijk wat heeft nog waarde, waar doe ik niets mee en kan weg. En dat gaat steeds verder. Veel emotionele herinneringen liggen jaren in een kast of doos. Ik maak er tegenwoordig foto`s van en kieper ze alsnog weg. Wat ik nog niet heb gedaan maar wel wil doen, de foto`s van mijn herinneringen afdrukken en in een fotolijstje aan de muur hangen.
Spullen verzamelen zit in de mens, want je wilt niet zonder zitten. En wat geeft juist stress? Met al die spullen blijven zitten...
Wat bij mij goed werkt is de 20/20 regel. Gooi spullen weg die voor minder dan 20 euro binnen 20 minuten weer in huis gehaald kunnen worden.
Ow ja, ik zeg wel "gooi weg", maar ik doel dan op duurzaam afvoeren. Zet het op Marktplaats of breng het naar de kringloop.
Om dan een antwoord op jouw vraag te geven, ik vind het nog steeds een rommelig bij ons. :)

Mr Groeigeld zei

@Martijn: misschien zijn "wij" het inderdaad, haha. Ik zie het bij meer financiële bloggers terugkomen. Jij pakt het wel erg grondig aan moet ik zeggen.

Dat van die foto's maken is een goede tip, al zal ik het wel lastig vinden om zoiets daadwerkelijk weg te gooien.
Als je eenmaal bewust bent dat je wilt ontspullen helpt het ook mee je uitgave-patroon te reduceren. Dat is dan gelijk een win-win.