30 april 2022

Dividend update - april 2022

Jee, wat vliegen de weken weer voorbij. Dat komt grotendeels doordat we midden in de verhuizing zitten, afronden van ons oude huis en inrichten van ons nieuwe huis. Samen met mijn nieuwe baan is het nogal erg druk. Snel naar de april-update dus.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend april: €152
  • Dividend heel 2022: €624
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2802 of 2905 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,8%

Zo, wat een stijging t.o.v. vorig jaar, maar liefst 30%! Even in de getallen gedoken, blijkt het vooral te komen door het speciale dividend van Rio Tinto en nieuwe posities. Zonder het speciale dividend zit ik op 7% toename. Nog niet verkeerd.
Het forward dividend is goed op weg naar 3000 EUR+USD, mede door de stijgende dollar (of is het de dalende euro?).


Dividend-veranderingen

Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Johnson & Johnson (JNJ): +6,6%
  • Procter & Gamble (PG): +5%

Niet veel verhogingen deze maand, maar wel van één van mijn favoriete aandelen (JNJ).


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • Vanguard FTSE All-World (VWRL): 6st
  • Xtrackers Stoxx Global Select Dividend (DXSB): 32st


Samenvatting


Een mooie verhoging van het dividend in april t.o.v. vorig jaar, maar wel mede door een speciaal dividend. Het forward dividend stijgt gestaag naar de 3000 EUR+USD, dat zou een mooie mijlpaal zijn om komende maand te halen. Zoals ik eerder al schreef, wil ik namelijk een deel van onze overwaarde na verkoop investeren in aandelen, waarschijnlijk ETF's.



Hoe was jullie maand qua dividend? En in welke (van mijn huidige) ETF's zouden jullie je geld stoppen als je €10k of  €15k vrij kon beleggen?

8 opmerkingen:

Martijn zei

Hoi Groeigeld,

April was een goede maand voor mij. Ik heb geleerd van mijn vorige fout, geen aandelen kopen vlak na de ex-dividend datum. Je geld kan dan lange tijd stil staan.
Deze maand ruim €117 aan dividend opgehaald. De maand mei gaat nog meer beloven. Grappig genoeg is het altijd weer spannend wat er gaat komen.
De ETF die ik je kan aanbevelen is VanEck Morningstar Developed Markets Dividend Leaders UCITS ETF. Maar misschien heb je die al. Deze keert 4 maal per jaar dividend uit, op dit moment is het rendement 3,3%.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: dat klinkt als een goede maand. Kopen net voor of na de ex-div date kan trouwens wel lucratief zijn. Zelf heb ik een tijdje aan dividend capture gedaan. Erg leuk, maar niet voor de lange termijn.

De ETF die je noemt, heb ik zelf al en is een goede om uit te breiden. Misschien gewoon van alle ETF's een beetje kopen.

de kleine kapitalist zei

Fraaie maand, Mr. Groeigeld! Bij mij was Rio Tinto ook een dividendhofleverancier. Heb je ook VWCE ipv VWRL overwogen?

Succes met de verhuizing!

Mr Groeigeld zei

@DKK: bedankt! De verhuizing is bijna rond. Fijn om weer 1 huis te hebben.

Ik hou meestal de distributie-variant aan ipv de accumulerende variant. Het dividend verdeel ik liever zelf.

Wouters Finance zei

Dat gaat lekker met het totale dividend! Ikzelf zou VWRL kiezen en een deel in een dividend betalende ETF.

Met de dalende koersen komt de mogelijkheid om een extra (flinke) inleg niet slecht uit 😁

Mr Groeigeld zei

@Wouter: die dalende koersen komen op zich niet slecht uit....tenzij het een vallend mes is. Maarja, dat weet je pas achteraf. Daarom stap ik liever niet in 1x in, maar spreiden over de tijd.

Quint zei

Mijn april '22 was een echt toppertje.

Met €609 de een na beste dividendmaand ooit voor mij. Vooral met dank aan Randstad, Ahold en Engie. Aankopen waren NU, ISPA (global select dividend 100), SPDR (etf dividend aristocrats)

Mr Groeigeld zei

@Quint: zo dat is een lekkere maand! Al ruim over de helft naar de €1000.