10 juli 2022

Zonder mobiel

Vandeweek was mijn mobiel kapot. Gewoon in een keer krak. Inmiddels heb ik wel weer een nieuwe, maar dan merk je pas hoeveel we online verbonden/gebonden zijn en hoe digitaal ons leven is. Simpele dingen als even wat geld overmaken, appen, je portfolio bekijken, dat is dan allemaal even wat lastiger. Nu kon ik wel redelijk vooruit met mijn laptop, maar toch was het omslachtig.

Aan de andere kant vond ik het na een paar dagen eigenlijk ook wel ontspannen. Even geen appjes, negatief nieuws of afleidingen. Gewoon een soort radiostilte. En dat beviel eigenlijk wel. Ondanks dat ik niet zo'n mobielverslaafde ben, merkte ik dat er blijkbaar toch wat tijd verloren ging in het online zijn. Voor ik het weet, hang ik op facebook of youtube rond en is er een uur van mijn avond voorbij. Klopt, af en toe vind ik het ook fijn om te lummelen. Maar stiekem kost dat aardig wat tijd. Tijd die ik ook aan andere dingen kan besteden.

Wat heeft dit nu met dit blog of financiĆ«n te maken? Zoals ik hier ook al schreef, ben ik me de laatste tijd wat meer bewust van mijn tijd. Zo ook dus van mijn tijd online. Ik zie geld ook steeds meer als een soort ruilmiddel om tijd te kopen. Ik ben me ook erg bewust van dat onze aandelen nog "maar" 15 jaar renderen en wil daarom nu meer van ons geld erin steken. Hoe langer ze meelopen, hoe meer dividend ze genereren, hoe meer tijd ik koop.

Terug naar mijn mobiel. Het beviel me dus eigenlijk wel. Het zal wel van korte duur zijn, want het was ook wel een beetje irritant. Misschien moet ik mijn mobiel toch eens wat vaker uitzetten. Gewoon een weekendje zonder.


Hoeveel uur per dag zit jij gemiddeld online?

4 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Geen idee hoeveel uur eigenlijk. Maar aardig wat uur… Niet zozeer op de mobiel, maar wel op de Ipad…. Werk is hierbij het meerendeel van de tijd die ik schaar onder online tijd. Maar youtube is een goede tweede tegenwoodig samen met de blog. Meer tijd is er niet ;-) Want die gaat op aan het gezin!

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: ben je ook blij met die verdeling? (hier gaat het ongeveer hetzelfde trouwens)

Luxe of Zuinig zei

In principe wel. Ik probeer het schermtijd buiten mijn werk te beperken. Zeker op de mobiel buitenshuis wat mij prima lukt. De Ipad is het grote gevaar binnenshuis :-D. Maar ach, ook daar gaat de familie altijd voor dus geen issues. Maar uit jouw antwoord begrijp ik dat jij graag een andere verdeling wilt?

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: deels. Meestal hou ik het wel binnen de perken, vooral mijn werk kan af en toe flink wat online tijd kosten. Ik moet me soms iets bewuster zijn van mijn "rondhangtijd" op youtube en andere blogs. Vaak wel ontspannend en leerzaam, maar voor ik het weet is een groot deel van mijn avond voorbij.