15 juli 2022

Half jaar review 2022

Net als vorig jaar, schrijf ik ook nu halverwege het jaar een terugblik op onze financiële plannen van 2022. Eigenlijk ben ik veel te laat daarvoor, omdat het al bijna half juli is. Maar goed, dat terzijde. Het doel van de review is om te kijken of we nog een beetje op schema liggen met onze jaarplannen. 

Ergens in een maandoverzicht gaf ik al aan, dat het dit jaar een puinhoop is geworden. Dat komt grotendeels doordat we aan het begin van het jaar nog niet wisten voor hoevel we ons huis gingen verkopen, dus hoeveel hypotheek we uiteindelijk overhielden etc. Wat waren de plannen ook alweer:


Beleggen:
  • Vanaf april weer minimaal €500 per maand inleggen: check! In de eerste maanden van 2022 heb ik niets belegd, maar na de goede verkoop van ons huis heb ik een deel van de overwaarde geïnvesteerd. Ook leg ik iedere maand €1000-1500 in op mijn beleggingsrekening, omdat we onze grotere spaarbuffer (door de overwaarde) niet meer op peil hoeven te houden. Allemaal volgens ons nieuwe plan. In totaal heb ik (t/m juni) zo'n €18k belegd. Over een inhaalslag gesproken.
  • Forward dividend: 3000 EUR+USD: check! Tja, dit ging nog uit van zo'n €500 per maand beleggen. Dat is ietsje meer geworden. Inmiddels ga ik al richting de 3400 EUR+USD.

Hypotheek
Hier had ik geen doel gesteld, anders dan vanaf april iedere maand €500 extra aflossen, plus netto besparing. Dit doel heb ik niet gehaald, maar daar is een goede reden voor. Onlangs heb ik daarover geschreven over extra aflossen of niet. Waarschijnlijk gaan we één keer per jaar een grotere vaste aflossing doen i.p.v. iedere maand. Dat scheelt mij een hoop administratie en geeft mij het gevoel wat meer vrijheid te hebben om te bepalen wanneer we dat nodig vinden.


Sparen
  • Nieuw Dela Spaarplan openen: check! Zie hier.
  • Buffer op niveau (€18k): check! Met de resterende overwaarde op ons huis hebben we zelfs een te grote buffer. Aangezien er geen reden is om zo'n grote buffer aan te houden, beleg ik dus iedere maand wat meer dan normaal (maar wel volgens plan).

Samenvatting


Dit jaar is er weinig van onze geplande doelen terechtgekomen, in positieve zin dan. Met een aan-/verkoop van twee huizen was het erg lastig om te plannen. Volgend jaar beloof ik weer een saai plan ;-)


Hoe verloopt jullie 2022 tot nu toe? Wel volgens plan?

4 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Nou, niet volgens plan…. Volgens mij gaat dat nog allerminst aardig in huize Groeigeld hoor ;-)

Dit jaar loopt het lekker saai hier. Met andere woorden alles op orde. Maar om heel eerlijk te zijn hebben we geen uitgebreid plan die we volgen. De financiële doelen heb ik dan ook een beetje losgelaten omdat het patroon er wel in is gesleten. Het is op de automatische piloot!
Hooguit af en toe wordt er wat bijgestuurd om op koers te blijven :)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: dat plan wordt hier ook steeds minder belangrijk, omdat het inderdaad ingesleten is. Toch vind ik het handig om minimaal 1x per jaar even vooruit te kijken.
Automatische piloot is in dit geval goed :-)

Martijn zei

Ik zit dit jaar op de volgende stap in mijn plan. Ik heb nu bijna 30 dividendaandelen in mijn portefeuille en mijn volgende stap is mijn huidige posities uit te breiden naar €2500 per positie. Nu begint zo langzamerhand het rentewonder op te treden.

Er is nog goed nieuws vanuit Shell. Ben van Beurden heeft aangegeven (nog niet zeker) om het dividend jaarlijks met ca. 4% te laten groeien.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: klinkt herkenbaar. Ik wil zelf ook het aantal posities niet veel verder uitbreiden. Anders dijt mijn portfolio wel erg uit.

Dat van Shell hebben ze al aangekondigd toen ze het dividend weer op orde brachten na corona. Door met een lager dividend te starten, willen ze het met zo'n 4% per jaar laten groeien. Dat maakt het een aantrekkelijker aandeel.