5 juni 2022

Nieuwe Dela storting

Vorige maand schreef ik over ons nieuwe financiële plan. Een onderdeel daarvan was de spreiding van onze overwaarde in verschillende potjes. Ik wilde €10k in één keer beleggen en €12k in een spaarplan van Dela inleggen (dat is de maximale inleg per jaar). En zoals bij veel van mijn plannen, als het eenmaal in mijn hoofd zit, hou ik er ook graag aan vast. Dus nadat ik mijn vorige spaarplan had opgeheven in verband met de aankoop van ons huis, heb ik nu weer een nieuwe polis aangemaakt en maximaal ingelegd.

Zoals al eerder een paar keer geschreven: nee, ik heb geen belang of voordeel bij Dela, dit is geen reclame voor het Dela Spaarplan. Ik vind het gewoon een goed product. Je krijgt 2% per jaar aan vaste rente, wat wordt verspreid over de maanden (dus rente op rente per maand). Je kunt maximaal €12k per jaar inleggen of maandelijks een bepaald bedrag. Na 10 jaar mag je het fonds kosteloos openbreken (normaal kost dat €150, wat nog vrij weinig is als je een aantal jaar hebt ingelegd).

Alvast voor de criticasters:
  • Ja, op de beurs kun je meer rendement halen. Alleen met meer risico.
  • Ja, het spaarplan valt niet onder het depositogarantiestelsel. Daar ben ik me bewust van, maar ook van hoe klein dat risico is. Hier schreef ik al eens eerder over.
  • Ja, de inflatie is nu enorm, dus je kunt je afvragen of het handig is om je geld tegen een magere 2% op een rekening te zetten. Klopt, maar deze inflatie gaat ook niet eeuwig duren. Daarnaast: wat zijn de alternatieven?
  • Ja, de rentes zijn hard aan het stijgen, dus een deposito zal over een tijdje ook wel 2% zijn. De rentes van spaarrekeningen (en deposito's) zie ik nog net zo snel stijgen. Het zijn vooral de kapitaal- en hypotheekrentes die stijgen, de spaarrentes worden angstvallig laag gehouden.

Uiteraard mag iedereen ervan vinden wat hij/zij wil, ik vind het een veilige en mooie manier om ons spaargeld voor een tijd weg te zetten zonder er naar om te kijken. Of ik ieder jaar de maximale inleg doe, dat hangt af van bovenstaande punten.


Wat denken jullie, zal de spaarrente nog mee gaan stijgen met de gestegen hypotheekrentes?

2 opmerkingen:

Quint zei

Omdat er nog geen reacties zijn, mijn overdenkingen als leek...

De hypotheekrente is gekoppeld aan de kapitaalmarkt en die volgt de inflatie sneller dan de ECB. En de spaarrente volgt de ECB.

De ECB is naar mijn mening traag om de zuidelijke landen niet in de problemen te brengen. Maar als ze te laat zijn, stijgt de inflatie weer verder. Er moet dan hard worden ingegrepen om geen Turkse toestanden te krijgen (waarbij de rente te laag werd gehouden). Er is een reële kans op te laat ingrijpen en dan stijgt de spaarrente fors.

Een grote spread is lekker voor de zuidelijke landen, de schuld inflateert lekker weg. Dat is belasting heffen zonder moeilijke verhalen zoals deze landen van oudsher gewend waren.

Mijn conclusie. Kleine kans op flink hogere spaarrente, grote kans op structureel hogere spaarrente en een geringe kans dat de spaarrente zo laag blijft.

En bij Financiën zijn ze bepaald niet gek. De rente daalt langdurig, voer een forfaitair rendement in. Belastingbetalers zijn heel even blij. Verander het systeem als de rente structureel gaat stijgen.

De reden voor mij om (te) goedkoop te lenen en het dan eens even aan te zien. Ik zou het nu in ieder geval niet vastzetten tegen een geringe vergoeding.

Aldus een echte leek

Mr Groeigeld zei

@Quint: zo'n leek ben je zo te lezen niet ;-) De rentes lijken nu echt langzaam omhoog te gaan, al loopt de ECB wel erg achter de feiten aan. Dat heeft inderdaad deels met de zuidelijke landen te maken.

Een verhoging van de rente is natuurlijk ook relatief. Dat we nu van -0,5 naar -0,25 gaan lijkt een hele stap, maar is nog steeds klein en negatief. We gaan zien hoe het de komende tijd gaat. Stijgende rentes zijn in ieder geval weinig positief voor aandelen.