15 juni 2022

Vouwwagen gekocht

In het kader van wat meer genieten hebben we onlangs een vouwwagen gekocht. Daar waren we al even naar aan het kijken, maar die plannen kwamen in de ijskast te staan toen we ons nieuwe huis kochtten. Eigenlijk hebben we het vanuit twee redenen gekocht. Ten eerste kampeerde ik vroeger als kind regelmatig met mijn vrienden en vond ik dat heerlijk om lekker buiten te zijn, ten tweede vinden we het een praktische en goedkope manier van vakantie vieren. 

Afgelopen jaren zaten we regelmatig in een huisje. Hartstikke leuk, maar ik mis dan vooral de buitenbelevenis. Wakker worden van het licht en de geluiden, het gevoel dat je echt buiten bent. We hebben ook nog gekeken voor een caravan, maar zo'n grote sleurhut is niets voor mij. Een vouwwagen leek ons een mooie middenoplossing tussen huisje en losse tent in.

Zoals ik al zei, is ook het kostenplaatje een belangrijk aspect voor ons. Toen ik collega's hoorde, die ruim €4000 (!!) hebben betaald voor 2 weken Center Parcs, viel ik een beetje van mijn stoel. Blijkbaar zeuren we wel massaal, dat we het lastig hebben, maar leggen we zulke bedragen gewoon neer voor een vakantie. Dat willen wij niet.

Ik was even benieuwd naar de terugverdientijd van een vouwwagen t.o.v. een huisje. Ik heb gekeken naar een vakantieplek waar ze zowel huisjes als staplaatsen verhuren:


Roompot: de Katjeskelder
  • Tijd: hoogseizoen, 2 weken
  • Staplaats: €565
  • Huisje 4-personen comfort: €2400
  • Tijd: hoogseizoen, 1 week
  • Staplaats: €273
  • Huisje KE comfort: €1288

Landal Coldenhove
  • Tijd: hoogseizoen, 2 weken
  • Staplaats: €800
  • Huisje 6-pers: €2208
  • Tijd: hoogseizoen, 1 week
  • Staplaats: €414
  • Huisje 6-pers: €1293

Bovenstaande huisjes blijken dus tussen de 2,7 en 4,7 keer duurder te zijn dan een staplaats. Dat is aardig wat, vind ik zelf.

Onze vouwwagen heeft €6000 gekost (geen nieuwe). Gemiddeld zit er zo'n €1000 verschil per week vakantie tussen kamperen en een huisje. Simpel gezegd, halen we de aankoopprijs van onze vouwwagen er dus al uit na 6 weken kamperen. Nu gaan we hiermee in de zomervakantie 2 weken weg, misschien in de herfstvakantie een week, zeg 3 weken totaal. Dus de terugverdientijd van onze vouwwagen is zo'n 2 jaar. Daar moet ik natuurlijk nog een verzekering (€8/maand) en onderhoud bijrekenen, dus zeg dat de terugverdientijd naar 2,5 jaar gaat. Stallingskosten hebben we niet, dus dat maakt het ook gemakkelijk. Een terugverdientijd van 2,5 jaar vind ik een mooie investering.

Natuurlijk is de terugverdientijd niet het belangrijkste. Het ging ons vooral om het eerste: wat meer genieten en weggaan wanneer we willen. De vouwwagen staat inmiddels al in de garage, binnenkort gaan we ermee weg. Even lekker een weekendje buiten genieten voor net over de €100.


Wat doen jullie dit jaar met de zomervakantie?

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Met de tent naar Zwitserland. Heb 2 jaar geleden een vakantie appartement gekocht voor verhuur.
De inkomsten gaan de naar de aflossing en deels betalen we er een leuke vakantie van. Bovendien kunnen we er af en toe ook zelf van genieten. Vanuit investeringsperspectief; de waarde stijging in de afgelopen 2 jaar is al de moeite waard.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: klinkt als een goed en lucratief plan. Regel je het onderhoud dan zelf of heb je dat uitbesteed?

Mooi Dividend zei

Leuke aankoop om van te genieten. Terugverdientijd wordt misschien nog korter door ook af en toe met een lang weekend rond feestdagen even weg te gaan met de vouwwagen

Marianne zei

Wij hebben al heel wat jaren een Smitveld vouwwagen. Heerlijk ding!
Heel veel plezier met jullie vouwwagen.

Mr Groeigeld zei

@MD: zeker, dat waren we ook van plan. Zo terugverdiend!

Mr Groeigeld zei

@Marianne: dankje! Naar Smitveld hebben we ook nog gekeken, maar met de huidige prijzengekte hebben we pnze kans gegrepen met wat er (nog) was.

Jenn zei

Wij gaan naar Frankrijk, natuurlijk ook lekker met de vouwwagen. Precies om de redenen die jij beschrijft. We hebben jarenlang gekampeerd met een bouwpakket van een vouwwagen. Nu de oudste kinderen niet meer meegaan, hebben we een wat kleiner model gekocht, dat veel sneller op te zetten is. Ik ben de dagen tot vertrek aan het aftellen.

Anoniem zei

Beheer en onderhoud is uitbesteedt aan een lokale partij.

Mr Groeigeld zei

@Jenn: die vouwwagens van tegenwoordig zijn gelukkig snel op te zetten. We zijn nog wel af en toe aan het oefenen :-)