31 mei 2022

Dividend update - mei 2022

De vorige maanden vlogen voorbij, omdat we vooral bezig waren onze verhuizing. Die is nu echter de rug, maar alsnog vliegt de tijd voorbij, mede door het inwerken in mijn nieuwe baan . In de tussentijd zijn de beurzen alle kanten opgevlogen. Veel naar beneden, maar de laatste week ook weer erg omhoog. Zou de bodem al zijn geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Eerst tijd voor de maand-update.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend mei: €194
  • Dividend heel 2022: €824
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3113 of 3257 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,5%

Zo, is dat even een binnenkomer met maar liefst 160% meer (dus 2,6 keer zoveel) dan vorig jaar! Dat komt vooral door mijn aankopen van DXSB afgelopen jaar. Ze keren één keer per jaar uit, dus dat tikt aardig aan.

De inleg van een deel van onze overwaarde, voornamelijk in ETF's, heeft ook het forward dividend een enorme impuls gegeven. Waar ik vorige maand nog op zo'n 2900 EUR+USD zat is er deze maand 353 EUR+USD bijgekomen. In de plannen voor 2022 had ik het nog over een target van 3000. Dat vond ik toen nog ambitieus, maar was ook zonder meerekenen van deze extra inleg. Mijn financiële plannen van dit jaar zijn dus vrij hopeloos (positief) geworden :-)


Dividend-veranderingen

Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Leggett & Platt (LEG): +4,8%
  • LyondellBasell Industries (LYB): +5,3%
  • Medtronic (MDT): +7,9%
  • UGI Corporation (UGI): +4,3%


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 46st
  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 19st
  • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 55st
  • VaEck Sustainable World ETF (TSWE): 65st
  • Xtrackers Stoxx Global Select Dividend ETF (DXSB): 50st
  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISAP): 58st

Tja, welke ETF heb ik niet gekocht? Dat zijn alleen IAEX (al voldoende spreiding en beperkte performance) en IDVY (wil ik niet meer bijkopen). Samen zorgen ze voor de grote impuls op het forward dividend.


Samenvatting


Een enorme verhoging van het dividend in mei t.o.v. vorig jaar en ook een flinke sprong in het forward dividend door de inzet van een deel van onze overwaarde. Daar ben ik erg blij mee. De volgende mijlpaal aan de horizon is 3600 EUR+USD (oftewel gemiddeld 300 per maand).

Met juni als monstermaand in aantocht ben ik benieuwd waar we uitkomen. Vorig jaar zat net onder de €400. Met wat geluk zou dit, samen met de ETF-aankopen, al boven de €450 kunnen komen.


Hoe was jullie maand qua dividend? Wat denken jullie, zijn de ergste dalingen achter de rug?

5 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Dat gaat inderdaad ook als een raket!
Qua dalingen…. Wie zal het zeggen….. We blijven gewoon netjes kopen.

Quint zei

Lekkere stijging hoor.

Bij mij een 'all time high'; €918 met name dankzij Akzo, ING, ABN en Boskalis. In combinatie met de lage koersen flink geïnvesteerd in Target, ISPA, SBM, QDVE en WMIN.

Ik denk dat de ergste dalingen wel achter de rug zijn maar blijf sowieso 'doorinvesteren'. Naast ETF's denk ik daarbij aan Coca Cola, Allianz en Realty Income. Wat denken jullie van deze drie?

Mr Groeigeld zei

@Luxe: precies, gewoon doorgaan. Die bodem komt vanzelf.

Mr Groeigeld zei

@Quint: dat is een flink bedrag, al bijna op €1000!
Ik merk ook dat de verkoopdruk afneemt. Ondanks dat er geen nog uitkotsmoment is geweest, worden de dalingen kleiner en afgewisseld met koersstijgingen.

Wat betreft de aandelen: Realty heeft een erg hoge payout ratio, Coca Cola is wat overgewaardeerd. Allianz heb ik even geen beeld van.

Wouters Finance zei

Dat zijn een paar flinke aankopen die het dividend rendement flink hebben doen stijgen. Leuk! Benieuwd naar juni 😁