20 mei 2022

Mijn portfolio na alle dalingen

Waar ik vorige week nog beschreef, dat we net in een bear market zitten (-20% vanaf vorige toppen) en het al eerder had over een uitkotsmoment, gaat het na een korte opleving afgelopen dagen met dikke dalingen verder omlaag. Hele indexen, die met 3-4% dalen en bedrijven, die ook maar iets negatiefs melden over hun omzet of winst worden enorm hard afgestraft. Zo kwam vandeweek Target met een omzetwaarschuwing voor 2022, waarbij het aandeel even 28% daalde! Bizar. Alsof een jaar wat minder omzet het waard is om een heel bedrijf ruim 25% af te waarderen. De beurs blijft af en toe een soap.

Waar ik normaal een of twee keer per dag naar de koersen en mijn portfolio kijk (om te zien hoe de markt erbij ligt), kijk ik tijdens dergelijke dagen liever niet. Ten eerste omdat het me niet blijer maakt, ten tweede omdat ik een buy&hold belegger ben en het toch niet kan veranderen. Dus vooral rustig blijven stilzitten en later de schade bekijken.

Na een week van dalingen was ik toch benieuwd hoe mijn portfolio ervoor staat. Hij stond erg goed in de plus (+36%) door goede aankopen in 2020 tijdens de coronaperiode. Dus hij kon wel wat hebben. Hieronder zie je het verloop van mijn portfolio vanaf het moment dat ik begon met beleggen.


De groene lijn is mijn account (portfolio-waarde), blauw is wat ik heb ingelegd. De linker as heb ik even weggehaald om te voorkomen, dat er weer een discussie ontstaat over rijke stinkerds en dat het ons allemaal is komen aanwaaien :-) De paarse lijn is het forward dividend (rechter as).

Wat je ziet, is dat onze inleg en portfolio-waarde elkaar lang hebben gevolgd. Dat kom doordat in het begin van je portfolio-opbouw de waarde vooral wordt bepaald door je eigen inleg. Pas begin 2020 begon de waarde wat meer toe te nemen. Dan zie je in 2020 duidelijk de corona-dip (ook in de paarse lijn), waarbij mijn portfolio op -18% stond. In die tijd heb ik regelmatig wat bijgekocht. Soms knarsentandend, omdat ik niet wist wat de toekomst bracht. Eind 2020 was hij echter alweer opgekrabbeld, waarna de opleving verder doorzette. Daarna is het hard omhoog gegaan. Aan het einde  zie je nog mijn investering van een deel van onze overwaarde (dividend is hierop nog niet aangepast). Geen lekker gepland moment, maar het is niet anders.

Even los van dat ik misschien geluk had in mijn beleggingen of dat beurzen snel herstelden van de corona-crisis, is mijn conclusie over 4 jaar beleggen:
  1. Door continu iedere maand bij te kopen, ook/juist tijdens slechte tijden, word je later beloond. Het lastige is natuurlijk hoeveel dat later is en of je daar op wilt wachten.
  2. In het begin ontlopen inleg en waarde elkaar nauwelijks, omdat je je portfolio aan het opbouwen bent. Pas na een aantal jaar zie je dat het dividend goed begint bij te dragen.

Ja, mijn portfolio heeft nu een flinke dip t.o.v. de inleg, maar door de continue dividendstroom en het herbeleggen daarvan over langere tijd acteert het als een soort buffer op dalingen. Sommige mensen zeggen dat dividend een sigaar uit eigen doos is, maar dat is alleen zo als je naar de koers kijkt en het dempende effect na enkele jaren buiten beschouwing laat.

Begrijp me niet verkeerd: ook ik word niet blij in deze markt. Ondanks dat mijn portfolio er nog goed bij staat, zijn er ook hele volksstammen die dik in de min staan. Dat is niet leuk, maar uitzitten is de enige (positieve) remedie.


Hoe staat jullie portfolio ervoor na deze dalingen?

ps: ik zie net dat het geven van reacties via mijn mobiel niet meer werkt. Mocht dat bij jullie ook zijn, graag via een pc/laptop je reactie geven of mailen naar groeigeld@gmail.com Ik ga nog uitzoeken wat er mis is.

8 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Jup,
Het daalt lekker de laatste tijd. Maar goed lekker goedkoop inkopen dus!

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: zeker, zo zie ik het ook. Gewoon stug doorgaan, daar zal ik over een tijdje vast blij mee zijn.

Anoniem zei

Ik ben nog maar sinds de zomer aan het beleggen. Het is hard naar beneden gegaan, inderdaad. Maar zolang mijn account in het groen staat, vind ik het niet eng. Vorige week stond hij wel een stuk in de min. Dat was even schrikken maar ook dat went. :) Dan zocht ik even online op hoe lang een (bijna-)bear-market gemiddeld duurt (9, 6 maanden) en dat maakte het dan ook weer allemaal relatief. Ik blijf bij mijn plan en koop gewoon maandelijks bij. Gelukkig ben ik iemand met veel geduld.
Fijn weekend!
E.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: als je er goed over hebt nagedacht en erachter staat, kun je het beste bij je plan blijven. Hoe groter je horizon, hoe minder je zorgen hoeft te maken, ook al gaat het soms even in het rood.
Fijn weekend!

Wouters Finance zei

Ik sta momenteel -14%. De losse aandelen drukken het rendement behoorlijk terwijl het met de ETF's meevalt. De groei of hoog risico aandelen dalen het meest. Precies zoals ik het in mijn eigen portfolio zou verwachten eigenlijk. Naja het is jammer, maar ik merk dat ik er prima mee om kan gaan ATM (is wel eens anders geweest). Zoals je schrijft heb ik een duidelijk plan voor mijzelf en een lange horizon. Binnenkort weer bijkopen!

Groet

Mr Groeigeld zei

@Wouter: ai, dat is een forse daling. Wel goed dat je er dan zo in zit. Gezien deze status, wat zou je dan richting de toekomst willen veranderen aan je portfolio?

Wouters Finance zei

Voor nu helemaal niks. Ik heb een aantal individuele posities die ik wel (scherp) in de gaten houd. Daar zou ik eventueel in de toekomst een wijziging in kunnen doen; afhankelijk van de fundamentals. Mijn ETF posities vullen ongeveer 60% van mijn totale portfolio. De meeste aandelen zijn wat mij betreft gedaald door externe omstandigheden, daar kan ik weinig aan doen en de tijd is nog niet in mijn voordeel geweest (instapmoment voornamelijk 2021).

Mr Groeigeld zei

@Wouter: niets veranderen is ook prima, zolang je je er maar bewust van bent waarom. Zo te lezen zit dat wel goed.