8 maart 2022

Wachten op het uitkotsmoment

Je kent dat moment vast wel. Je voelt je al een paar uur niet lekker, doordat je iets verkeerds hebt gegeten of gewoon teveel gedronken in de kroeg. En hoewel je er lang op kunt wachten, weet je dat het eraan komt, het moet eruit, het onverbiddelijke moment waarop je naar de wc rent of over die emmer hangt: het uitkotsmoment.

In die fase zitten de beurzen op dit moment, voor mijn gevoel. Ze zijn flink gaan dalen, vorige week met procenten tegelijk in een paar dagen. Ze voelen zich niet lekker. Dat heeft natuurlijk vooral met de situatie in Oekraïne te maken en de impact op de rest van de wereld. Natuurlijk hoop ik dat de situatie daar snel stopt, al heb ik er een hard hoofd in. Naast de al hoge inflatie schieten de olie- en energieprijzen de lucht in, met als gevolg dat de consumenten de hand op de knip houden. Het Russiche bankensysteem lijkt ook niet meer zo stevig te staan en dan heb ik het nog niet eens over de risico's, die er zijn als een paar mafkezen iemand op een kerncentrale gaat schieten. Nee, de wereld is een stuk fijner geworden na corona...

Die dalingen kunnen nog wel even doorgaan, maar 2-3% daling per dag per dag is niet voldoende. Daarmee voel je je net iets slechter, met soms een beetje herstel. Er moeten nog één of meerdere dagen na elkaar komen, waarop alles krak zegt: het uitkotsmoment van de beurzen. Dat was zo bij de financiële crisis in 2008 (meerdere momenten) en ook in 2020.

Het "voordeel" van zo'n uitkostmoment is dat je je daarna vaak beter voelt. De ellende (bacterie, teveel bier, slecht eten) is eruit, je lijf is als het ware wat gereinigd en kan daarna weer richten op herstel. Zo ook zie je dat vaak op de beurzen. Een paar dagen is het dikke ellende en wordt er veel verkocht. Daardoor ontstaat er nog meer paniek en rent iedereen weg van de beursvloer. Dikke verliezen, 10% dalingen per dag, van dat soort scenario's.

Nu al komen allerlei beurswaarheden voorbij als "aandelen kopen als de kanonnen bulderen" en "blijven zitten als je geschoren wordt". Vooral die laatste pas ik toe als het moment daar is. Als particulier ben je namelijk per definitie te laat met handelen, de ellende is vaak al gebeurd voor je er erg in hebt. Daarnaast heeft verkopen nu helemaal geen nut. Het is vooral wachten op het uitkostmoment. Om daarna weer rustig op te bouwen.



Wat denken jullie, komt er nog zo'n moment, of wordt dit een hele langzaam dalende markt? En wat is je strategie in dergelijke gevallen?

4 opmerkingen:

Uitklokken zei

Tja, ik heb recent al teveel aan markttimen gedaan. Voor nu laat ik het even zo. Ik heb mijn cashpositie verhoogd, als er een echte koopkans komt kan dat altijd ingezet worden! Maar voorlopig gewoon elke maand bijkopen.

Mr Groeigeld zei

@Uitklokken: de markt timen kun je inderdaad maar beter niet doen, gewoon saai inleggen. Mijn portfolio staat nog dik in de plus, dus het voelt nog niet alsof het uitkotsmomemt is geweest.

Martijn zei

Dat is dan ook de reden dat ik dividendbeleg. De uitkotsmomenten doen mij minder pijn, zolang de dividenden uitbetaald blijven worden.
De uitkotsmomenten zijn wel perfecte bijkoopmomenten.
Ik heb ook echt geen idee wat de beurs gaat doen. Ik hoor al sinds corona dat er een beursreset aan zit te komen. Die komt maar niet. Zelf de oorlog krijgt het (nog) niet klaar. Zolang bedrijven nog allemaal goed draaien zal een crash/reset voorlopig wel uitblijven.
Mijn gok is wat jij al benoemt, een langzame daling.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: wachten op een beursreset is zeker niet handig. Je weet dat het komt, maar je mist ondertussen een hoop (dividend)winst.

Na het flinke koersherstel van vandaag zou je zelfs denken dat er geen uitkotsmoment komt en dat we over een paar weken weer business as usual hebben. De winsten van bedrijven worden inderdaad niet enorm geraakt, maar de economie in Europa is wel aan het veranderen. Misschien kijkt de markt alweer voorbij de oorlog naar de investeringen en kansen die het biedt om van het Russische gas af te komen.