13 maart 2022

PowerBI voor portfolio analyse

Alert: hier volg een IT-nerd post ;-)
Begin februari heb ik geschreven over mijn jaarlijkse portfolio analyse. Eigenlijk is het iets wat ik halfjaarlijks zou moeten doen om een goede balans in mijn portfolio te houden. Mijn portfolio-administratie hou ik bij in Excel. Werkt prima, maar is soms ook wat gepruts. Voor verschillende figuren in de analyse moet ik eerst verschillende pivotTables maken en visueel maken. Die kan ik daarna wel handmatig refreshen om de figuren te updaten, maar als mijn aantal posities is toe- of afgenomen, klopt de tabel vaak weer niet en moet ik het handmatig nalopen. Allemaal gepruts als je het mij vraagt.

Eigenlijk wil ik mijn basisadministratie in Excel houden (want Google Sheets heeft ook zo zijn beperkingen) en wil ik de rapportage zoveel mogelijk automatiseren. Ook zou ik meer verbanden willen bekijken, zonder het copy/paste en gedoe in Excel.

Aangezien we op mijn werk steeds vaker Power BI gebruiken, ben ik er laatst naar gaan kijken. Indrukwekkend wat je er allemaal mee tevoorschijn kunt toveren. Alles wordt erg grafisch weergegeven en met een paar muisklikken kom je zo tot handige overzichten en conclusies. Nu ben ik niet zo van de handleidingen doornemen en saaie voorbeeldsheets, dus ik ben eens een uurtje gaan proberen met mijn  eigen portfolio-administratie.

Eigenlijk is het heel simpel:

  • Je download de gratis versie van Microsoft. Ja, het is vendor lock-in, maar aangezien het een gratis versie is en we het op ons werk gebruiken, is het risico beperkt.
  • Je maakt een Excel sheet van je administratie met in de bovenste rij de labels (hoe heten de kolommen) en de rest is je data.
  • Dat importeer je in Power BI en kunt gaan spelen.

Wat mij betreft werkt het geweldig! Gewoon klikken, nieuwe visualisatie, ander figuurtje, hoppa, klikkerdeklik. Niets met pivotTables, figuren die net even anders eruitzien dan dat ik wil. Heerlijk.

Hieronder een screenshot van wat ik in dat uurtje hebt gebrouwen. Aan de rechterkant (Fields) zie je welke velden je hebt in je Excel. Die moet je mogelijk nog wat omzetten naar het juiste formaat, maar dat is eenmalig. Links daarvan (Visualizations) zie je welke grafieken je kunt maken. Er zijn allerlei opties, tot zelfs eigen gescripte figuren. Het linkerdeel zijn de figuren die ik heb gemaakt: een tree map, de waarde per sector, de waarde per aandeel, de waarde naar valuta (ETF's zitten er nog niet bij vandaar de scheve verdeling) en de verdeling van het totale dividend naar aandelen.


Het mooie is nog dat alles interactief is. Als op een bepaald aandeel klik, wordt ook het betreffende deel in de andere figuren opgelicht. Ook kun je de onderliggende data van ieder figuur(deel) bekijken, zodat je niet zelf hoeft te filteren.

Dit zijn pas mijn eerste probeersels met Power BI, maar ik vind het nu al geweldig. Het enige wat ik hoef te doen, is mijn onderliggende data één keer per half jaar (of vaker, kan zelfs real-time) te verversen en mijn portfolio-analyse rolt er zo uit.

Ik hou er soms ook van (tot bepaalde hoogte) om in data te graven naar verbanden en nieuwe dingen te zien/leren. Ook dat maakt Power BI een stuk handiger. Stel nu dat ik wil zien welke van mijn aandelen welke winst/verlies hebben gemaakt in relatie tot hun dividendpercentage, om te zien of de koers van laag-dividendaandelen het beter doen dan hoogdividendaandelen. Dat lukt wel in Excel, maar toch net anders dan wat ik wilde. In Power BI is het een paar klikken en hoppa:


Hierin zie je inderdaad dat de grootste koerswinsten vooral gehaald worden door de aandelen met lager dividendpercentages. Vervolgens zie ik die bolletjes en denk ik "als de grootte van die bolletjes nu eens aan kunnen geven hoe groot zou het absolute dividend ervan is, dan kan ik ook zien in hoeverre mijn winnaars goed bijdragen aan mijn dividend". Et voila:


Natuurlijk had ik dat ook in één van de andere figuren kunnen zien, maar het geeft maar eens aan hoe gemakkelijk je bepaalde doorsnedes kunt maken. Je kunt zelfs zoom sliders toevoegen om beter naar je data te kijken (heb je dat wel eens geprobeerd te maken in Excel?). Samengevat: ik kan het zo gek niet bedenken of ik kan er wel een figuurtje van maken. Zonder allerlei handmatig gedoe in Excel. Trouwens, nee dit is geen betaalde reclame voor Microsoft, ik heb niet eens aandelen :-)

Voor mij snijdt het mes aan twee kanten: ik leer Power BI kennen (voor mijn werk) en maak ook nog eens mooie overzichten voor mijn portfolio.

Nu heb ik er nog wat mee gespeeld en moet ik mijn ETF's nog toevoegen. Ik ga er zeker een mooi dashboard mee maken, inclusief forward dividendverloop etc.


Welke tools gebruiken jullie voor je portfolio en overzichten/dashboards?


6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ziet er veelbelovend uit. Kan je aangeven welke informatie je allemaal inleest? Zijn dat alle losse mutaties?
Ik gebruik zelf https://www.portfolio-performance.info/

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat is niet oo basis van mutaties, maar puur een overzicht van mijn portfolio. Dus aantallen share, aankoopwaarde, huidige waarde, dividend etc.
De portfolio-performance houdt vooral performance bij met transacties toch, of doet hij tegenwoordig ook al iets met dividend? Ik wil mijn portfolio eigenlijk zo min mogelijk volgen ;-)

Marc zei

Ik gebruik de gratis versie van Tableau. Als fervent Microsofthater komt er geen PowerBI op mijn MacBook uiteraard. Toevallig zijn dit soort tools mijn werk. Ik gebruik CSV-bestand als bron van mijn grafieken in Tableau. Dat is ook voor Excelgebruikers eenvoudig, want is ander bestandsformaat.

Mr Groeigeld zei

@Marc: ziet er goed uit dat Tableau, maar ik zie nergens een gratis versie, alleen een proefperiode.

Uitklokken zei

Leuk is dat he. Ga je nu ook op basis van de visuals wijzigingen aanbrengen in je portfolio? Anders is het alleen voor de spielerei...

Mr Groeigeld zei

@Uitklokken: spielerij is het altijd :-) Op basis van eerdere analyses heb ik al steeds wijzigingen doorgevoerd. Het is voor mij vooral een gemakkelijkere manier van portfolio-analyse dan wat ik voorheen deed in excel. Het viel me deze keer wel beter op dat Shell en Newt absoluut gezien een groot deel van het dividend bepalen. Ik kijk nog even of ik daar iets aan verander of dat ik dat rechttrek met andere beleggingen.