15 februari 2022

Portfolio analyse begin 2022

Begin vorig jaar heb ik een analyse gedaan van mijn portfolio. Het leek me goed om dit jaarlijks (of misschien zelfs twee keer per jaar) te doen om te kijken of ik geen scheefgroei in mijn portfolio heb. Vanuit spreiding wil ik graag een redelijk gelijke verdeling hebben naar:

  • Percentage van het totaal
  • Verdeling naar sectoren en binnen sectoren
  • Valuta
Eens kijken hoe mijn portfolio er nu voor staat.


Percentages
Hieronder de verdeling van mijn aanden als % van mijn totale portfolio.



Dat ziet er prima uit. De meeste positief schommelen rond het gemiddelde van 1% met Shell als uitschieter riching 6%. Ik heb Shell altijd als grote positie behouden, iets wat de laatste maanden flink is gaan groeien qua waarde. 


Sectoren
Hieronder de overzichten van de verdeling naar sectoren en binnen de sectoren.


In dit overzicht heb ik ASML al verwerkt. Zonder deze aankoop was de IT categorie erg ondervertegenwoordigd. De IT-aandelen zijn momenteel erg overgwaardeerd, dus ik stap er niet vol in. En wat een verandering trouwens t.o.v. 2019, toen vooral financials de bepalende factor waren.

Wat ik nu zie, is dat vooral materials en communication services een booster kunnen gebruiken.  Daar komt nog eens bij, dat ik mijn positie in AT&T wil herzien aangezien ze ook een flinke dividendverlaging doorvoeren. Komende tijd zal ik daar wat beter op letten, al zal ik nooi een aandeel kopen alleen omdat het in een bepaalde sector past.

Kijk ik dan nog verder naar de verdeling binnen de sectoren, dan krijg ik onderstaande plaatje:



Wat me opvalt:

  • Shell is het enige energy-aandeel. je zou je wel kunnen afvragen of Shell tegenwoordig niet onder utilities valt, maar dat is een andere discussie. Een puntje van aandacht dus.
  • De sectoren communication services, materials en REITs bestaan uit max 2 aandelen. Op zich geen ramp, zeker omdat ik in de toekomst nog nieuwe aankopen wil doen om de sector beter te vertegenwoordigen. Wel iets om in de gaten te houden.

Valuta

Als ik ook mijn ETF's meeneem, krijg ik onderstaande verdeling naar valuta. Aangezien de waarde met de dag verandert, is "ongeveer 50/50%" prima wat mij betreft.


Samenvatting
Het was weer erg nuttig om te doen, dat hou ik er jaarlijks in. Zoals je kunt zien is mijn portfolio veel evenwichtiger en gespreider dan in 2019. Mochten er komende maanden koopkansen voordoen, dan zal ik me richten op de sectoren communication services, materials en REITs.



Hebben jullie nog goede tips in deze sectoren?

Ps: rechtsbovenaan deze blog (browser view, geen mobile view) heb ik een link toegevoegd, waarmee je je kunt aanmelden. Je krijgt dan een mail als er een nieuw artikel is.


7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey Mr.Groeigeld,

Even pauze op het werk tijdens een moeilijke werkdag. Soms is werken oké, maar soms is het ook stressy - zoals vandaag dus.
Dan is het wel heel leuk om een nieuwe post van je te lezen, die zo'n beetje over het beloofde land 'Ooit-een-dag-stoppen-met-werken' gaat.

Het zet het allemaal een beetje in perspectief, de werkstress.
Veel dank voor het instant ontspanningsgevoel!

Groeten,
E.

DKK zei

Wat goed om een dergelijke analyse ieder jaar te doen! Je spreiding is enorm verbeterd sinds 2019. De splitsing met BDC's als aparte sector valt mij op.

Je zou eens een kijkje kunnen nemen op mijn watchlist. Nog iedere dag voeg ik een interessant bedrijf toe.

Persoonlijk zou ik als eerste kijken naar de Materials sector. In het verleden zijn grondstoffen vaak harder gestegen dan de inflatie. BHP is net met hele goede cijfers gekomen. Morgen Umicore. Zelf heb ik Rio Tinto en Teck. Gezien je hoge dividendrendement lijk BASF interessant al heb je overlap met Lyondell Basell. Onder de dividendgroeiers is er natuurlijk veel keuze, zoals in verf en lijm. Sherwin-Williams, PPG en HB Fuller zijn allemaal dividend aristocraten. Ik ben tevreden met speciaalchemie dividendgroeiers Eastman Chemical en Arkema :). DSM is een parel. Het meest koopwaardig voor de lange termijn zijn nu misschien wel de industriële gasproducenten Linde, Air Products en Air Liquide. Erg defensief en met een hoog rendementstrackrecord.

In communicatiesector is Alphabet een idee. Je hebt nog geen megacap en na de stocksplit komt het binnen bereik. Wolters Kluwer is een degelijke keuze. In de telecomsector kun je ook wat inkomen kopen met KPN, Orange, Vodafone, Telus. Comcast is een mooie dividendgroeier in deze sector.

In vastgoed lijkt Digital Realty goed te passen. Mooi dividend dat ieder jaar wordt verhoogd en prima vooruitzichten. American Tower wellicht ook. Aangezien je zelf een huis hebt is de noodzaak tot spreiding m.i. iets minder van toepassing.

Succes en ga zo door!

Mr Groeigeld zei

@E: dankje, leuk om te lezen dat ik iemand kan inspireren op zijn werkdag. Maaruh, als je nu (te)veel werkstress hebt, kun je beter nu iets veranderen dan dromen over later ;-)

Mr Groeigeld zei

@DKK: bedankt! Mooi dat je een aantal interessante namen weet, die nog niet op mijn radar stonden. Daar ga ik zeker naar kijken.

Anoniem zei

Hallo,
Ja, maar vandaag was eerder een uitzonderlijk nare dag. Meeste werkdagen wel oké. Het 'nu' is het belangrijkste, is waar. Niet pas binnen zoveel jaar aan het geluk beginnen.
Ik heb van de aandelen die DKK opsomt Rio Tinto. Leek ook mij erg interessant.


Groetjes,
E

Mooi Dividend zei

Wat goed dat je een moment neemt om je eigen portfolio door te lichten. Dit is gelijk een goede reminder aan mezelf om dit ook weer eens te doen, want de laatste keer dat ik dit heb gedaan kan al wel weer 3 jaar geleden zijn.

Materials is inderdaad een interessante sector. Het dividend in deze sector is niet altijd even stabiel, maar op de langere termijn levert het gemiddeld genomen een goed rendement op, al kant het jaar op jaar behoorlijk verschillen.

Zelf heb ik exposure in deze sector via investeringen in BASF, Eastman Chemical en Rio Tinto. De namen die DKK noemt zijn ook allemaal super interessant.

Mr Groeigeld zei

@Mooi Dividend: af en toe je portfolio doorlichten kan nooit kwaad. Het helpt om even door de bomen weer het bos te zien.

Gisteren heb ik wat materials aandelen bekeken, maar ik vond ze nog niet zo goed gewaardeerd. Nog even verder zoeken dus.