10 februari 2022

Per maand of per kwartaal herbeleggen?

Bij de reacties op mijn dividend update van januari zaten een aantal mensen, die alleen in ETF's beleggen. Zij krijgen dus meestal in maart, juni, september en december dividend uitgekeerd. Prima natuurlijk, want dat zijn dan lekker vette maanden qua dividend.

Aangezien ik zelf mijn maandelijkse dividend herbeleg, kwam daarbij de vraag omhoog: wat loont meer, per maand of per kwartaal herbelggen? Mijn eerste gedachte was namelijk dat het weinig zou moeten schelen, maar aan de andere kant zit je twee van de drie maanden niet 'in de markt' (wat belangrijker is dan het timen van de markt).

Tijd voor een rekenproefje dus:
  • Stel, ik heb een aandeel van €20 met 2,5% dividend
  • Initieel heb ik 1000 aandelen in bezit, dus €20.000 aan waarde
  • Herbeleggen kan met fracties van aandelen
  • Looptijd van 20 jaar

Als ik dit uitzet per maand of per kwartaal, krijg ik onderstaande plaatjes.


Zoals je kunt zien, is het verschil marginaal. De lijntje liggen bijna over elkaar en je kunt ze alleen uit elkaar houden door naar de opgebouwde eindwaardes na 20 jaar te kijken:
  • Dividend bij maandelijks herbeleggen: €205,13
  • Dividend bij kwartaal herbeleggen: €204,49
  • Waarde bij maandelijks herbeleggen: €32.889
  • Waarde bij kwartaal herbeleggen: €32.719
Het opgebouwde dividend scheelt uiteindelijk maar €0,64 en de opgebouwde waarde €170,10.

Als ik ook nog het opgebouwde dividend en waarde bekijk als je één keer per jaar herbelegt, dan worden de verschillen iets groter. Het dividend staat immers langere tijd "niets" te doen in je account. Opgebouwde dividend is dan €5,30 lager en opgebouwde waarde is €915 lager dan bij maandelijks herbeleggen.

Conclusie: bij gelijke beginwaarden (dividend, waarde) maakt het weinig uit of je maandelijks of per kwartaal herbelegt. Pas als je 1x per jaar herbelegt, dan zie je wat verschil ontstaan.

Natuurlijk is dit maar een model, met gelijkblijvende koers en dividend, maar het geeft ook aan dat 'tijd in de markt' veel belangrijker is dan 'timing the market'.


Hoe herbeleggen jullie, per maand, kwartaal of per jaar?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag Mr Groeigeld,

Ik beleg per maand. Na het krijgen van mijn loon. : )

Heel klassiek dus.

Dank voor je alweer interessante post!
E.

Anoniem zei

En het dividend herbeleg ik dan ook meteen.

Groetjes E. (nieuw in beleggingsland, maar ik vind het razend interessant!)

Mr Groeigeld zei

@anoniem: graag gedaan, mooi dat je het razend ibteressant vindt. Zelf herbeleg ik ook maandelijks, samen met mijn eigen inleg. Dan betaal je ook weinig transactiekosten.

Geldsnor zei

Ik herbeleg wanneer het dividend komt. Alle dividendinkomsten gaan in de enige tracker die ik gebruik: Ishares global green energy.

Op die manier "onttrek" ik waarde van Shell (die in mijn portfolio zit) en spendeer dat "aan het alternatief", waar Shell niet in zit. En dat doe ik ook met het dividend met de rest van het portfolio, wat bestaat uit louter defensieve waarden: BAM, Ahold, ING, Shell, Unilever en Heineken.
Dit onder het motto: Energie verbruiken we, bouwen zullen we, eten moeten we, drinken willen we en betalen zullen we.
Veel complexer wil ik mijn portfolio niet maken, dat doet het pensioenpotje wel...

Ik ben zelf in principe geen fan van ETF's ivm. het verliezen van stemrecht.

(overigens heb ik ook crowdfunding via Lendahand en obligaties van Corekees in mijn portfolio)

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: dat is een mooi motto, die houden we erin :-)
Hartstikke goed dat je daarin investeert, dus begrijp me niet verkeerd, echter met een grillig verloop afgelopen 10 jaar, 0.8% dividend tegen 0.65% kosten lijkt me dat niet zo'n goede investering toch?

Aboudramane zei

Ik denk dat het grootste verschil zal zitten in de transactiekosten.
1x beleggen per kwartaal zal goedkoper zijn en het verschil in rendement waarschijnlijk grotendeels compenseren.

Mr Groeigeld zei

@Aboudraman: dat zal inderdaad een deel compenseren. Echter herbeleg je per kwartaal weer een groter deel, waarmee de transactiekosten soms ook groter zullen zijn.