3 maart 2022

Dividend update - februari 2022

Tja, toen hadden we net corona gehad, begint een of andere gek een stuk verder een oorlog met risico op verdere escalatie. Ongelofelijk dat zoiets in deze tijden nog gebeurt. Hopelijk beperken we pratend nog verder gevolgen, maar voor de bevolking daar is het natuurlijk al rampzalig. Net als corona, kan ik er (helaas) weinig aan veranderen. Dat is soms frustrerend, want ik kan me er soms aardig druk over te maken. 

Het voelt dan ook wat vreemd om nu te bloggen over geld, dividend en onze financiĆ«le reis. Maar goed, ook dat gaat door (mits er niet een kerncentrale wordt opgeblazen).  

Kijkend naar mijn beleggingsaanpak, koop ik vanaf nu weer iedere maand bij (binnenkort meer over mijn aanpak) en op grote dips (zoals deze maand) wat meer. In al het geschommel van de beurzen is het fijn om je te richten op dividend. Tijd voor het dividend-overzicht van februari.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend februari: €65
  • Dividend heel 2022: €191
  • Jaarlijks (forward) dividend: €2591 of 2791 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,7%

Februari is niet zo'n erg spannende maand qua dividend. Wel mooi dat er een stijging is van 15% t.o.v. vorig jaar. Het forward dividend lijkt aardig te zijn gegroeid, maar dat is een belans geweest tussen nieuwe aankopen, gestegen dollar en het verlaagde dividend van AT&T (zie onder).


Dividend-veranderingen

Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Archer Daniels Midland (ADM): +8,1%
  • Ares Capital (ARCC): +2,4%
  • Cisco (CSCO): +2,7%
  • Dominion Energy (D): +6%
  • Coca-Cola (KO): +4,8%
  • 3M (MMM): +0,7%
  • Prudential Financial (PRU): +4,3%
  • Southside Bancshares (SBSI): +3%
  • AT&T (T): -47%
  • UPS (UPS): +49%

Zo, wat een waslijst! Erg lekker om alle verhogingen te zien. Aan de andere kant is de verhoging van 3M wat aan de magere kant en ook AT&T is een flinke domper. Deze laatste had ik al verwacht, maar is nu officieel aangekondigd. Aangezien je als particulier vrijwel altijd te laat bent met het nieuws en er nog steeds een (gezonder) rendement van 4% zit, heb ik de aandelen gehouden. Deze verlaging heb ik alvast meegenomen in mijn forward dividend en heb ik deels gecompenseerd met onderstaande aankopen.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht en verkocht:

  • ASML: 1st (zie de analyse hier)
  • Comcast: 12st
  • Rio Tinto: 7st
  • Starbux: 6st
  • IDVY: -16st (dus verkocht)


Comcast
Comcast heb ik gekocht om meer exposure te hebben naar de sector communication services, ook als tegenwicht naar AT&T. Zie hiervoor de rationale. De onderliggende waarden zijn prima. Ze hebben 14 jaar het dividend verhoogd (nu 2,3%), een P/E van 15, payout ratio van 34% en waren bij mijn aankoop zo'n 25% ondergewaardeerd.

Rio Tinto
Deze valt bij mij niet in de categorie 'reguliere aankopen'. Het bedrijf is geen dividendgroeier, heeft een dividendrendement van 10%, maar wel met goede fundamentals. Een uitgebreide analyse heeft Kaskoe al eens eerder gemaakt. Mijn portfolio was erg ondergewaardeerd in de sector materials. Ik vond ook weinig ondergewaardeerde aandelen in die categorie, dus na wat tips ben ik naar Rio Tinto gaan kijken. Ik moet zeggen, ondanks het hoge dividend was ik erg onder de indruk.

Starbux
Wat stond deze al lang op mijn wensenlijst. Het is (in mijn ogen) een iconisch bedrijf met 2,2% dividend, 54% payout ratio, een P/E van 25, gemiddelde dividendverhoging van 20% en 16% de afgelopen 10 resp. 5 jaar. Alleen lang een te hoge waardering. Nadat de laatste kwartaalcijfers wat tegenvielen, zijn ze hard afgestraft en is de koers flink gezakt. Hierdoor werd het aandeel ondergewaardeerd en heb ik mijn kans genomen. Mijn beeld is, dat de Starbux business komende tijd weer gaat aantrekken nu corona langzaam wegebt.

IDVY
Ik ben al langer wat ontevreden over IDVY. Het is een ETF met een mooi dividendrendement, echter is de koers redelijk 'dood geld' aan het worden. Het dividend wordt niet vaak verhoogd, waar andere ETF's dat wel doen en de koers meeveert. Ik ben daar dus af en toe een pluk van aan het afbouwen om te gebruiken voor nieuwe aankopen.


Deze maand dus flink wat nieuwe aankopen in individuele aandelen. Komende maanden wil ik weer meer in mijn ETF's inleggen en mijn bestaande portfolio uitbreiden. Deze bestaat nu uit 46 individuele aandelen, iets wat ik niet heel veel meer wil laten worden.


Samenvatting


Ondanks dat feruari een relatief kleine dividendmaand is, ben ik toch tevreden met de aangekondigde dividendverhogingen. Ook heb ik redelijk wat aankopen gedaan in individuele aandelen, iets wat ik komende maanden weer ga balanceren. Misschien is de vraag wel: wanneer vind ik mijn portfolio 'af genoeg' en bouw ik hem verder uit in de bestaande posities?



Hoe bepalen jullie wanneer je portfolio 'af genoeg' is en koop je niets nieuws meer bij? 


4 opmerkingen:

Martijn zei

Hey Groeigeld,

Volgens mij is mijn portefeuille ook nooit af. Ik heb op dit moment 25 aandelen en mijn target is uiteindelijk 30. Bij gelegenheid (dipjes) koop ik soms ook bij van aandelen die ik al in mijn bezit heb.
Of ik echt zal stoppen bij 30? Volgens mij is het voor de risicospreiding niet verkeerd om meer soorten aandelen te hebben, alleen het overzicht in je portefeuille wordt wel steeds minder.
Misschien moet ik daar een keer iets op verzinnen. Een tool waar je 2 of 4 maal per jaar je hele portefeuille doorheen trekt om te controleren of aandelen nog aan je eisen voldoen.

PS, in februari heb ik helemaal geen dividend ontvangen.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: 30 aandelen is ook een prima streven. Ik hou het gewoon bij in mijn administratie in Excel. Een portfolio-analyse (zie een paar artikelen terug) is daarmee vrij simpel.

Qua risicospreiding blijkt er een top te zijn bij 45-50 aandelen. Veel meer maakt het risico niet veel minder blijkbaar. Als ik geen interessante aandelen meer tegenkom (zeg ik nu, met al die dalingen), wil ik mijn bestaande posities en ETF's uitbouwen.

Wouters Website zei

Het is inderdaad echt vreselijk allemaal..
Je wordt er somber van wanneer je het nieuws de hele dag aan hebt staan.

Mooie dividend verhogingen deze maand en aankopen ��. Starbucks vind ik zelf ook interessant met de huidge dip.

Mr Groeigeld zei

@wouter: nu helemaal met die dip, er ligt veel voor het oprapen. De vraag is of het een kans of vallend mes is...