18 maart 2022

De macht van kleine beetjes en herhaling

Vandeweek vroeg één van mijn kinderen of we ze "even" konden brengen en halen naar/van een vriendje. We wonen namelijk in een buitengebied. Wel lekker in de natuur, maar veel taxiën van en naar de grote plaats dichtbij (4,5 km verder). Een tijdje geleden had ik dat ook al eens benoemd toen ik een grove opgooi deed naar onze maandlasten in ons nieuwe huis.

We moesten die dag nog wat anders doen, dus ging het brengen/halen uiteindelijk niet door. Toch zat ik later met mijn vrouw te bespreken hoeveel we wel niet op en neer rijden in een week. Dat verbaasde ons eigenlijk flink. Als ik aantal ritjes even uittel:
  • School: 5x per week kids brengen/halen naar/van school (waarbij sommige dagen mijn vrouw terug gaat zodra ze gebracht zijn).
  • Naar (sport)clubjes: op maandag (1x), dinsdag (2x), vrijdag (2x) en zaterdag (2x)
  • Werk: Gemiddeld 4x per week voor mij naar/van mijn werk (hetzelfde "extra" stukje). Voor mijn vrouw 3x per week.
  • Vriendjes/vriendinnetjes: halen of brengen (2x per week)
Totaal kom ik uit op zo'n 21 keer per week (!) een retourtje (twee keer 4,5km). Dat kleine stukje van 4,5 km is dus 189 km per week of 9800 km per jaar. En dan tel ik wedstrijden of extra bezoekjes niet eens mee. Met een verbruik van 1 op 15 (klein stukje) zijn dat 653 liters benzine, dus €1306 per jaar met de huidige prijzen. Als we straks verhuisd zijn, scheelt dat dus bijna 10.000 autokilometers per jaar!

Zo hebben we nog een voorbeeld: voor het overblijven van onze kinderen betalen we €1,75 per keer, per kind. "Och €1,75 per ker", dacht ik altijd. Nou, als je dat eens verder doorrekent: €1,75 x 2 kinderen x 4 dagen per week x 40 weken = €560 per jaar. Dat is toch een leuk mid-weekje weg. Doorgerekend naar de afgelopen 11 jaar heeft dat beetje overblijven ruim €6160 gekost.

Wat is nu de moraal van dit verhaal? Dat kleine beetjes samen een hoop maken. Zowel in positieve als negatieve zin. Die kleine beetjes lijken vaak onbelangrijk, maar zijn juist erg belangrijk als je ze vaak herhaalt. Of je nu iedere dag een koffietje haalt bij de lokale Starbux, je maandelijkse verzekeringen of dat je iedere maand €50 belegt (wat na 15 jaar en 6% rendement uitkomt op €15k): koester de kleine beetjes die je vaak herhaalt.

Als we in ons nieuwe huis wonen, wil ik ook wat beter kijken naar die kleine beetjes. Niet om te micromanagen of te bezuinigen, maar ik denk dat we daar nog een hoop mee kunnen winnen.


Letten jullie ook die kleine beetjes die vaak voorkomen?

7 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Haha, Hier heb je precies het punt waarom mensen zich steeds laten verleiden tot “lenen”, “leasen” of “huren”. Ach die paar euro in de maand…..
Maar als je het uitrekent is het bij elkaar behoorlijk wat geld! Hetzelfde geldt voor deze zaken, alle kleine beetjes bij elkaar zijn toch een hoop geld tesamen.
Zelf trap ik er ook wel in hoor, ach die 4 euro voor het shirt, en bij de kassa is het opeens 60 euro…… Tja zolang je jezelf ervan bewust bent is het prima, maar hard kan het gaan.

Anoniem zei

Wij wonen heel bewust in het centrum van een middelgrote stad in een rijhuis.
Boodschappen, kindjes naar school, tekenles…al die dingen doen we te voet. Al jarenlang. De kinderen worden stipt op tijd naar school gebracht en terug afgehaald, overblijven is in al die jaren eigenlijk nog nooit gebeurd.
Ons rijhuis heeft veel minder energie nodig om te verwarmen dan een alleenstaande woning.
We hebben 1 auto voor ons gezin van vijf, maar eigenlijk zouden we ook zonder kunnen.
Ik heb nooit begrepen waarom mensen zo nodig op het platteland of in een alleenstaande woning willen wonen. Dan ben je eigenlijk aan het werken om je huis/auto s te kunnen betalen.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: leasen of lenen zijn inderdaad ook goede voorbeelden, net als rente betalen. Het lijkt weinig, maar opgeteld...

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat scheelt een hoop tijd/kosten als je alles lokaal kunt doen. Mensen (zoals wij) gaan meestal naar het platteland voor de ruimte, rust en natuur. Dat is vaak een bewuste keuze, die inderdaad meer geld kost, maar waar je ook iets voor terug krijgt.

Marianne zei

Wauw, dat is best een eye opener!

Martijn zei

Vergeet niet dat een auto met koude motor ook nog meer brandstof verbruikt. Zie hier een voorbeeldje: https://www.anwb.nl/experts/auto/34/benzineverbruik-bij-koud-weer. Je werkelijke liters zouden nog wel meer kunnen zijn.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: goed punt. Stel ik neem 1:10 dan kom ik op 980 liter of bijna €2000. Nog iets om blij mee te zijn!