25 mei 2022

Het vakantiegeld is er weer

Het is weer mei en het vakantiegeld is weer bijgeschreven op onze rekening. Altijd weer een leuke bijkomstigheid. Samen met de 13e maand en belastingteruggave, moem ik het eerste half jaar daarom ook wel het cadeautjes-halfjaar.

Nu heeft natuurlijk niet iedereen vakantiegeld. Mijn vrouw heeft het bijvoorbeeld niet en ook zzp'ers laten het meestal achterwege. Bij mij is het 8% van mijn bruto loon van het jaar ervoor. Er zijn soms rare kwasten, die vinden dat je het moet afschaffen, omdat het ouderwets zou zijn en "omdat je zo niet weet wat je nu eigenlijk verdient". Mijn mening is dat je het beter als extraatje kunt beschouwen i.p.v. als onderdeel van je salaris. Bij een paar reacties op een vorig artikel werd al opgemerkt, dat de meeste mensen lastig met geld om kunnen gaan. Het is nu eenmaal een feit, dat veel mensen hun inkomsten veelal opmaken of zelfs een stukje maand tekort komen. Dat zie ik regelmatig bij vrienden van mij ook, blijkbaar moet alles worden opgemaakt. Dan kun je ook nog eens het vakantiegeld of 13e maand bij je reguliere inkomen nemen, maar dat lijkt me niet verstandig. Beter dus als extraatje.

Over wat mensen dit jaar doen met het vakantiegeld verschillende meningen nogal. In dit artikel wordt gesteld, dat het massaal wordt uitgegeven terwijl hier staat, dat de helft van de mensen dit jaar het vakantiegeld opzij zet.

Wat doen wij ermee? Niets. Oftewel, een deel gaat naar de spaarrekening en een deel gaat naar de beleggingsrekening. We moeten namelijk nog bekijken of we op vakantie gaan. Als we gaan, wordt het een last minute ofzo.


Wat doen jullie dit jaar met je vakantiegeld?

8 opmerkingen:

Luxe of Zuinig zei

Geen idee… Het staat nog op mijn lopende rekening, samen met de bonusuitbetaling van vorige maand en nog een extraatje vanuit de werkgever van die maand ervoor…..
Het zal denk ik langzaam afvloeien naar de beleggersrekening. Lekker saai dus

Wouters Finance zei

Beleggen, hypotheek aflossen en de spaarpot aanvullen. Lekker standaard en precies volgens de normen van een echte financiƫle blogger :)

Uitklokken zei

Dit bedrag "gewoon" besteed aan investeringen. Ik leg namelijk elke maand iets apart in een potje voor de vakantie, dus een aparte bijdrage is daarvoor niet nodig.
Ik hanteer ook (meestal) pay yourself first: een vast bedrag dat ik elke maand overhoud om te besteden. Dat is vrijwel altijd voldoende geweest. Dus als ik een keer wat meer krijg door vakantiegeld dan investeer ik dat.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: saai is prima. Zelf zet ik het liefst alles naar een spaar- of beleggingsrekening ipv een lopende rekening, zodat ik er niet snel bij kan. Psychologisch is dat natuurlijk onzin, maar blijkbaar werkt dat goed bij mij.

Mr Groeigeld zei

@Wouter: financieel onafhankelijk proberen te worden is ook niet moeilijk. Gewoon die drie dingen doen en blijven herhalen, herhalen, herhalen.

Mr Groeigeld zei

@Uitklokken: pay yourself first is erg belangrijk. Ik zie teveel mensen om me heen pay yourself last toepassen, waarbij vaak een stukje maand over is aan het einde van het budget.

Mooi Dividend zei

Wij hebben ons vakantiegeld deels gebruikt om extra af te lossen op de hypotheek en deels om voor ons beide een elektrische fiets te kopen.

Mr Groeigeld zei

@MD: dat heb je mooi verdeeld. Over dat extra aflossen zit ik nog te dubben ivm de erg lage rente die we hebben. Binnenkort meer daarover.