14 oktober 2022

Verlaging blog-frequentie

Afgelopen maand was ik alweer vier jaar aan het bloggen. Gedurende deze tijd heb ik trouw iedere vijf dagen een artikel gepubliceerd. Zoals ik echter laatst al tijdens mijn vakantie schreef, wil ik wat minder "moeten" en wat minder online doorbrengen. En daar begint het bloggen soms ook bij te horen. Daarom ga ik mijn blog-frequentie verlagen.

Een aantal redenen daarvoor:
  • Ik wil minder "moeten". Nog steeds vind ik bloggen leuk, maar er zijn ook dagen waarop ik denk "oja, ik moest een stukje schrijven, omdat we alweer vijf dagen verder zijn". Dat is een hele slechte motivator en leidt tot minder kwaliteit. Het kost soms best wat moeite om iedere vijf dagen een artikel te schrijven, maar dan wil ik het wel goed doen. Ik wil het risico voorkomen, dat ik "vulartikelen" ga schrijven.
  • Het bloggen zorgde in de beginjaren voor aanscherping en structurering van mijn plannen. Deels voor mezelf, maar ook om discussies met anderen te hebben en misschien zelfs om anderen te inspireren. Nu mijn portfolio staat en ons financiĆ«le leven redelijk op orde is, wordt onze reis saaier. Ook wel "the boring middle" genoemd. Dat leidt tot meer gedachtenspinsels dan echte nuttige artikelen. Het bloggen draagt voor mijn gevoel minder bij aan jullie en mijn wereld dan in het begin. 
  • Ik wil minder tijd online doorbrengen, zodat ik meer tijd overhoud voor andere dingen. Zoals fotograferen, sporten en leuke tijd met mijn gezin.

Al met al voldoende redenen om de blog-frequentie te verlagen, van iedere vijf naar iedere zeven dagen.  Waarom zeven? Gewoon als probeersel. Als het goed is, krijg ik er meer motivatie door en jullie betere inhoud. Misschien kom ik erachter, dat het veel te lang is en ik veel meer wil vertellen dan iedere week. Dan schrijf ik tussendoor wel wat.

Voor de criticasters: nee, dit is niet het begin van het einde. Daarvoor vind ik het nog veel te leuk en leerzaam. Ik merk ook, dat de laatste tijd weer erg veel blogs zijn gestopt, door ingrijpende gebeurtenissen thuis of simpelweg door dezelfe redenen als bovenstaande. Wie weet, dat ik ooit in de toekomst stop als ik het helemaal zat ben, maar nu zeker nog niet.

 
Hoe vaak per week lezen jullie mijn blog?

14 opmerkingen:

Geldsnor zei

Om je vraag te beantwoorden: bij iedere nieuwe blogpost die online komt.
Altijd prima om de regie in eigen hand te houden toch? Ik zit momenteel wat meer in saaie vergaderingen :-) en heb dus een stuk hogere blogfrequentie op het moment. Die post ik zodra ik daar aan toe ben. Soms zijn dat er meer dan 1 per dag, en dan plan ik ze in voor een later moment.
De huidige markt geeft mij wel aardig wat inspiratie: zowel de energiemarkt als de financiƫle markten en de supply chain zijn erg dynamisch. Als voormalig strategisch inkoper, econoom en energienerd zijn het ideale tijden :-)

Meer door minder zei

Het is belangrijk om niet het plezier van het bloggen kwijt te raken. Een lagere frequentie kan helpen om niet een gevoel van moeten te krijgen. In een route naar mogelijk eerder kunnen stoppen met werken is een herhaling van zetten m.i. minder saai dan het lijkt. Het is namelijk het resultaat van een (degelijk) uitgewerkt plan. Hoe dat pad er naartoe gaandeweg groeit is mooi om te zien. Ik blijf dit pad gaarne volgen hoor!

Luxe of Zuinig zei

Haha, herkenbaar hoor :)
Ik blog inmiddels wanneer ik er zin in heb. Soms is dat elke 2 dagen een artikel (zoals nu met mijn kwartaalupdate) maar het kan ook soms twee weken stil staan.
Verplichtingen zorgen voor motivatiegebrek, dus ik zou zelfs het “7 dagen” principe laten varen. Gewoon lekker bloggen als je er zin in hebt en anders…. Nou dan niet :)

En om antwoord op je vraag te geven…. Zelfde als wat Geldsnor zegt… Publiceer je een artikel dan lees ik hem. En soms krijg je ook nog eens een mooie comment van mij ;-)

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: die vergaderingen van je moeten wel erg saai zijn bij zo'n hoge blogfrequentie :-) Zou je ze dan niet willen skippen (probeer ik meestal bij saaie meetings)?
Er is inderdaad voldoende inspiratie in de huidige tijden, al wil ik mijn tijd ook graag aan andere zaken besteden. Wie weet gaat het na vijf dagen toch jeuken ;-)

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: vooral dat eerste vind ik belangrijk, anders heb ik er straks geen plezier meer in en is het risico op helemaal stoppen te groot. Die herhaling van zetten begint na jaren wel echt routine te worden. Dat voelt voor mij wat saai. Misschien is het mijn midlife crisis wel ;-) Fijn dat je ons pad blijft volgen.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: zeker, je comments worden altijd gewaardeerd.
Ik ga eens kijken hoe iedere week gaat. Op een of andere (beetje autistische) manier vind ik die regelmaat wel fijn. Ik heb nu alweer drie onderwerpen waarover ik kan schrijven, dus misschien is een flexibel tijdinterval wel een mooie middenweg.

Uitklokken zei

Inderdaad, niks moet. Ik vind elke 7 dagen nog steeds best veel. Dan blijft er toch ergens een moetje.
Wat zou je van het idee vinden om het alleen te doen als je er zin in hebt? Zonder van tevoren te bedenken wanneer het dan zou moeten zijn.

Mevrouw Niekje zei

Ik probeer er regelmaat in te houden maar heb afgelopen maanden twee keer een pauze ingelast. Het moet leuk blijven. Ik streef nu naar 1 blog per week en meer als ik zin en tijd heb. Ik lees jouw blogs altijd, ongeacht de frequentie.

Mina zei

Ik lees je blogs heel graag en eigenlijk meteen als ze online komen. Maar het moet voor jou natuurlijk wel leuk blijven. Dus zoek naar een vorm die wel goed voelt. Liever minder dan helemaal niet :-)

Mr Groeigeld zei

@Uitklokken: misschien goed om een keer te proberen. Risico is alleen dat er dan andere dingen tussendoor komen, waardoor de klad erin komt. Dat zou ik zonde vinden. Als 7 dagen nog te vaak is, dan laat ik het wel weten :)

Mr Groeigeld zei

@Mevrouw Niekje: de laatste tijd zie ik veel bloggers (meestal na zo'n 2 jaar) een pauze nemen, om daarna niet meer terug te komen. Blijkbaar zijn we een uitstervend ras aan het worden.

Mr Groeigeld zei

@Mina: dankje! Dat leuk vinden komt goed. Als ik iets niet leuk vind, laat ik dat meestal snel weten :)

Quint zei

Ik lees je blogs een paar keer per maand, en als ik iets toe te voegen heb dan meld ik me (als Quint dus).

Jouw maandelijkse dividend-update was voor mij een voorbeeld om te volgen. Dus aan het begin van de maand leuk om te kijken hoe jouw dividend zich ontwikkelt en mijn eigen resultaten weer eens tegen het licht te houden.

Zolang je niet stopt, lekker blogje minder schrijven :-)

Mr Groeigeld zei

@Quint: ik zou mijn resultaten vooral niet als referentie gebruiken ;-)
Stoppen denk ik zeker niet aan. Ik moest afgelopen dagen al afkicken met minder schrijven.