4 oktober 2022

Dividend update - september 2022

September is (samen met maart, juni en december) een maand waarin veel bedrijven en ETF's dividend uitbetalen. Het zou dus een mooie maand moeten zijn. Echter, langzaam begin ik wat depressief te worden van al het negatieve nieuws. Mega-inflatie, recessie, gezinnen in geldproblemen, Oekraïne, energieprijzen, dalende koersen. Je kunt geen krant of nu.nl openslaan of het gaat erover. Het voelt een beetje zoals tijdens de corona-pandemie. Het wordt dus tijd voor een nieuwsdieet.

Ondanks dat, laten we toch eens kijken naar de maand september en welk dividend er is binnengekomen.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend september: €407
  • Dividend heel 2022: €2315
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3562 of 3583 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,7%


Wederom heeft september zichzelf overtroffen, met maar liefst 46% meer dividend dan vorig jaar! Mede door mijn extra inleg bij onze nieuwe broker en de stijgende dollar, komt het forward dividend erg dicht bij de €3600.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Main Street Capital (MAIN): +2,3%
  • New Jersey (NJR): +7,6%
  • Realty Income (O): +0,2%
  • Starbux (SBUX): +8,2%
  • Texas Instruments (TXN): +7,8%
  • Verizon (VZ): +2,0%

Fijn dat er weer flinke verhogingen inzitten. Dat maakt de inflatie van 17% een beetje goed ;-)


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • VanEck High Dividend ETF (TDIV): 20st
  • iShares STOXX Global Select Dividend 100 ETF (ISPA): 54st
  • VanEck Sustainable World ETF (TSWE): 38st
  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 10st
De grote hoeveelheid aankopen komt vooral door de minimale inleg van €3000 bij Lynx. Aangezien ik nog roerige beurstijden verwacht, is dat misschien reden om komende tijd wat minder in te leggen.


Samenvatting


Een mooie dividendmaand met flinke dividendverhogingen. Naar mijn portfolio kijk ik niet al te vaak in deze tijden, aangezien de beurzen erg volatiel zijn na de recenta dalingen. Gelukkig had ik wat marge om klappen op te vangen en sta dus nog altijd ruim in de plus.

Wat betreft de negativiteit, hopelijk lachen we over een half jaar weer over deze gekke periode en is de lucht geklaard. Voor nu was het in ieder geval een mooie dividendmaand.


Hoe was jullie maand qua dividend? Staat je portfolio nog boven water?

8 opmerkingen:

Mooi Dividend zei

Een mooie forse maand qua dividendinkomen, gefeliciteerd!

September is voor ons ook altijd een goede maand door een hoog aandeel van bedrijven die per halfjaar een dividend uitkeren. Wij hebben rond de €400 ontvangen deze maand.

De waarde van de portefeuille is wel gedaald, maar aangezien het om lange termijn beleggingen gaan focus ik me eigenlijk niet op de dagwaarde van de aandelen.

In deze markt is het wel weer veel makkelijker om bedrijven te vinden met een gunstige waardering. Dat is weer het voordeel van een dalende markt

Mr Groeigeld zei

@Mooi dividend: die €400 van jullie is ook niet verkeerd. Is een kleine compensatie tegen de inflatie :-)

Dat vind ik het mooie aan dividendbeleggen: als de koersen stijgen, groeit de waarde van je portfolio, als de koersen dalen, krijg je meer dividend van dezelfde inleg.

Anoniem zei

@Mr Groeigeld. Bedankt weer voor de nieuwe update! Ik heb vraag. Waarom heb je in dit geval alleen ETF's gekocht. Ik zie dat je namelijk ook individuele aandelen aanhoudt. Hoe bepaal je de verdeling?

Quint zei

Mr grooeigeld, gefliciteerd met je top-september dividend. Ik herken het gevoel dat het in onrustige tijden en dalende markten toch wat minder leuk is om de beleggingsresultaten op de voet te volgen. Bij de vorige 'dips' heb ik mijn inleg ook wat teruggeschroefd, waar ik later spijt van had. Het lukt me nu wel om in deze beren-slechte markt de aankopen te vergroten.

Mijn september was (qua dividend) top, maar liefst €787,-
Aankopen:
- ASML
- Bershire Hathaway
- Micorsoft
- SPYD - ETF dividend aristocrats
- WMIN - ETF mining
- QDVE - ETF inf tech

Ondanks mijn buy-and-hold strategie nu ook een verkoop; Boskalis. Jammer dat ik er afscheid van moet nemen. Maar het was dit jaar wel een topper die wat van de koersverliezen goed heeft gemaakt :-)

Mr Groeigeld zei

@anoniem: goede vraag. In het begin van mijn "beleggingscarrière" kocht ik veel individuele aandelen en weinig ETF's. Dit omdat ik een eigen mandje wilde samenstellen met hoog- en laagdividend en ik zag dat het dividend van losse aandelen harder groeit.
Naarmate de tijd verstreek leerde ik dat dergelijke selecties veel tijd kosten, niet altijd even succesvol zijn en dat dividend vsn ETF's ook groeit. Vanaf toen ben ik wat meer in ETF's gaan beleggen. Dat "luie", gespreide beleggen bevalt zo goed, dat het nu mijn hoofdinleg is.

Qua verdeling zit ik nu op zo'n 50/50%. Mijn losse aandelen laat ik rustig doorgroeien, daar zal ik af en toe iets inleggen.

Mr Groeigeld zei

@Quint: zo he, €787, gefeliciteerd! Zo zie je maar, als je stug blijft doorgaan, groeit het dividend vanzelf.
Zelf heb ik nog weinig zelf ingelegd afgelopen weken. Klopt, het is een negatieve markt, maar ik mis nog een "uitkotsmomemt" op de beurs. Aan de andere kant, misschien moet ik er ook niet teveel op gaan wachten en gewoonweg doorgaan met investeren.

martijn zei

Hoi Groeigeld,

Ook hier een recordmaand, had ik niet verwacht in september. Zeker de laatste week van de maand werd er heel wat uitgekeerd. Ik heb nu ook meer dividend uitgekeerd gekregen dan in heel 2021. Een succesvol jaar.
Ondertussen zie ik dat mijn portefeuille al bijna 15% gedaald is ten opzichte van begin dit jaar. Af en toe koop ik wat dalers bij, maar net wat je zegt, het uitkotsmoment moet nog komen. Maar wanneer komt die he? Ik ben benieuwd of je nog steeds boven de 100k zit of dat de beursdaling je kapitaal alweer onder de 100k heeft verdampt.

Mr Groeigeld zei

@Martijn: mijn portfolio is al flink gedaald onder de €100k (ik sta nog ruim in de plus). Dat hoort erbij. In de tussentijd blijf ik gewoon aankopen. Als het dan gaat stijgen, gaat de hele boel mee. Andersom daalt alles natuurlijk even hard mee, dat is het risico.
Ik zie het trouwens niet als "verdampt". Het zijn gewoon aandelen die nu even wat minder waard zijn. Dat komt de komende 15 jaar wel weer goed.