29 september 2022

Energieplafond en daling van ons verbruik

Je kunt tegenwoordig geen verjaardag of borrel bezoeken of de energieprijzen of inflatie komen ter sprake. Op zich niet gek, aangezien het onze portemonnee hard treft. Vorige maand schreef ik al over welke maatregelen we thuis hebben genomen en welke opties we hebben om ons energieverbruik te verminderen. Daarbij legde ik vooral de nadruk op gas. Wat waren onze aanpassingen tot nu toe:

  • We douchen korter. Als het op de camping in 6 min kan, kan dat thuis ook.
  • Voor sommig klein watergebruik (zoals een teiltje schoonmaakwater) koken we soms water.
  • De cv ketel heb ik van de fabrieksinstellingen afgehaald en aangepast (lagere temperatuur, etc.).

    Als ik, met deze maatregelen, kijk naar ons gasverbruik van de afgelopen tijd, dan krijg ik onderstaande plaatje via slimmemeterportal.nl.



  • Nu weet ik, dat een absolute vergelijking niet erg handig is. Het kan warmer of kouder zijn geweest dan afgelopen maanden, dus eigenlijk moet ik het omzetten naar graaddagen. Dat heb ik (nog) niet gedaan. Hoe dan ook, weet ik dat we vanaf mei de verwarming niet meer hebben aangezet. We zijn dus van 15 m3 gas naar zo'n 8 m3 gas per maand gegaan door bovenstaande maatregelen. Door deze simpele, kleine aanpassingen hebben we dus al een mooie 46% besparing.

    Daarnaast hebben we aardig wat overcapaciteit (op dit moment zo'n 2500 kWh), wat we deze winter willen opmaken met elektrische kacheltjes (ik weet het, niet efficiĆ«nt) en airco's. We hebben inmiddels airco's besteld, deze komen ze binnenkort installeren. 

    Er is echter een maar. Met de invoering van een plafond voor de energietarieven (€1,50 per m3 gas tot 1200m3 gas en €0,70 per kWh elektra tot 2400 kWh elektra, beiden excl. BTW, energiebelasting en ODE) is een aantal vreemde effecten in werking getreden:
    • Onder het plafond is stoken met gas goedkoper geworden dan elektrisch. Gas kost namelijk €0,15 per kWh (€1,50 gedeeld door 10) en elektra zo'n €0,23 per kWh (uitgaande van een warmtepomp met COP 3). Oftewel, half Nederland gaat weer massaal gas stoken. We wilden toch minder gas verbruiken voor het milieu, Rusland, Groningen etc?
    • De vraag naar warmtepompen is afgenomen, aangezien je hiermee snel boven het plafond uitkomt en dus de dure prijs betaalt. Ik verwacht dat hiermee de prijzen voor warmtepompen wat gaat dalen, maar ook de ontwikkeling tot stilstand komt. Dat lijkt me niet gewenst.
    • Hiermee hebben we in mijn ogen een nieuwe subsidie in het leven geroepen. Want stel nu, dat de hoge prijzen blijvend zijn. Wat doen we dan over een jaar? Dan kun je als overheid niet opeens het plafond erafhalen, want dan komen mensen wederom in de problemen. Oftewel, weer een nieuwe subisie, een nieuw infuus.

    Al met al vraag ik me af of het energieplafond een goede maatregel was. Ja, voor de korte termijn wel, maar niet voor de lange termijn. En regeren is vooruitkijken, toch?

    Onze aanpak wordt er in ieder geval niet heel anders door. We gaan eerst onze overcapaciteit gebruiken om elektrisch (kachel en airco) te stoken. Als de overcapaciteit weg is (als we dat uberhaupt al halen), gaan we gas stoken. Deze winter zullen we dus prima doorkomen en ik verwacht, dat we zelfs geld gaan terugkrijgen.


    Met dit nieuwe plafond, wat wordt jullie verwarmingsaanpak voor de winter?

    16 opmerkingen:

    Meer door minder zei

    Mijn rekening blijft gelijk met of zonder plafond. Zo als ik al eerder schreef betaal ik zo weinig dat ik maar 1x per jaar mag betalen.

    Anoniem zei

    We proberen onder de 3000 kwh per jaar te blijven. Dat is wat de zonnepanelen zullen opleveren. Verwarmen doen we met de airco.En het streven is om dit jaar minder dan 5 kuub per maand te gebruiken voor douchen. Koken op inductie. Waterkoker voor vaatwasje en voor het ochtend kattewasje aan het aanrecht. Alles op een zuinige manier.

    Kapitalisman zei

    Wij overwegen momenteel een IR paneel boven de zithoek om zo de thermostaat een paar graden lager te kunnen zetten. Het gasverbruik zal hierdoor zeker afnemen, en het elektraverbruik zal toenemen, maar ik heb geen idee of dit uiteindelijk voordelig is. Zowel elektra als gas zitten we ruim onder het plafond.

    Heb jij ook IR panelen overwogen als alternatief voor de elektrische kachel?

    Mevrouw Niekje zei

    Ik (want mijn man was al zuinig) doe nu wel zuiniger. Ik zet de vaatwasser minder vaak aan; voorheen vaak einde van de dag een kort rondje met ontbijt- en lunchspullen, nu een keer 's nachts en in het weekend nog wel overdag want vaak helemaal vol na de lunch omdat we veel vooruit koken in het weekend. Wasmachine draait ook minder vaak en nu altijd met volle trommel.

    Mr Groeigeld zei

    @Meer door minder: dat schreef je ja, goed geregeld!

    Mr Groeigeld zei

    @Anoniem: klinkt goed. Met hoeveel personen ben je thuis dan? Maximaal 5 m3 per maand aan douchen klinkt erg weinig.

    Mr Groeigeld zei

    @Kapitalisman: dat vinden we hier thuis ook lastig. Dit is pas onze eerste winter in dit huis, dus kunnen we lastig inschatten hoe voordelig iets is.
    IR panelen heb ik ook overwogen. Het grootste nadeel daarvan vind ik echter, dat je de lucht niet verwarmt. Zodra je hem dus uizet, is de omgeving alsnog niet op temperatuur.

    Mr Groeigeld zei

    @mevrouw Niekje: goed bezig. Iedereen wordt een stuk inventiever in de huidige situatie. Als je zonnepanelen hebt, kun je de wasmachine en vaatwasser beter overdag aanzetten. Dan gebruik je de opgewekte stroom en kun je alvast wennen aan de situatie als het salderen weg is.

    Anoniem zei

    Wij zijn fan van ir panelen je verwarmt namelijk ook zelf binnen uit op. Dus stap je een frisse ruimte in, jij zelf bent opgewarmd. En dit merk je zelfs enkele uren later nog. ( ik merk ook lichamelijk een positief effect mbt reuma)Wij gebruiken dit enkel als bij verwarming in voor en najaar. Onze cv gaat pas aan als het vriest dan is ons paneeel niet meer toereikend echter hebben we voor dit jaar een extra elektrisch kacheltje aangeschaft in de zomer( toen was het een stuk voordeliger) om te kijken of de cv later aankan. Wij verbruiken als 4 pers huishouden ongeveer 350 kub gas per jaar en 550kwh. (Maar hebben wel voor 2900 kwh panelen op ons dak.) o en de ir panelen zijn ook ideaal om savonds net dat ene graadje extra te verwarmen. Ik wens jullie veel wijsheid toe in de beslissing

    Mr Groeigeld zei

    @anoniem: ben je je eigen lichaamswarmte niet snel kwijt als je een koude ruimte instapt?
    Dat voordeel voor reumapatienten heb ik vaker gelezen, dat is een mooie bijkomstigheid. Wij doen het nu even met kacheltjes, straks airco's en warmtedekens als het echt koud wordt. Mochten de prijzen wat dalen, dan koop ik misschien nog een IR paneel voor mijn werkplek. In de tussentijd proberen we zoveel mogelijk warmte en licht binnen te laten overdag (vandaag was ideaal).

    Spaarmoeder! zei

    En zo heeft iedereen een eigen strategie. HIer proberen we de cvketel te ontlasten door in de woonkamer een laserkacheltje te gebruiken. Heel ouderwets op petroleum maar dan nieuwe stijl. Op de kamers van de kinderen staat een electrisch kacheltje klaar.

    Korter douchen, de zonnepanelen, eco/wassen

    Mr Groeigeld zei

    @Spaarmoeder: naar een petroliumkachel heb ik nog gekeken. Ik hoorde daar alleen wat minder goed verhalen over qua veiligheid, met kinderen e.d. plus uitstoot in de kamer. Daarom heb ik daar niet voor gekozen. Ook de olie blijkt flink duurder te zijn geworden. Maarja, wat niet ;-)
    Zo heeft iedereen inderdaad zijn eigen strategie.

    Geldsnor zei

    Wij hebben nog een aantal lampen vervangen naar led. Lezen vaker een boek en het avondritueel is iets aangepast. De kinderen mogen nog 1 filmpje kijken van 10 min voor ze naar bed gaan. Vaak lieten we dan de tv aanstaan als de een ze naar bed bracht en de ander de keuken opruimt. Nu gaat deze uit, en blijft daardoor ook vaak uit.
    Verder laad ik de auto met hoger vermogen, en rijden we langzamer, minder en kortere routes. Ook gaat nog meer op de waslijn en is de vloerverwarming in de badkamer uit.

    Mr Groeigeld zei

    @Geldsnor: tv? Dat ding kan hier bijna al de deur uit, zo weinig kijken we erop.
    Zo zie je dat alle kleine beetjes helpen.

    Mooi Dividend zei

    Wij hebben geen speciale plannen voor de winter, maar wij hebben ook het geluk dat wij een behoorlijk zuinig huis hebben en eind vorig jaar zonnepanelen hebben laten plaatsen. Wel hebben we al 2 IR radiatoren die we gebruiken om onze werkplekken iets te kunnen verwarmen indien nodig.

    Ons huis is gasloos, maar we hebben wel stadsverwarming waarvan de prijzen gekoppeld zijn aan de gasprijs. De prijs van stadsverwarming staat voor dit jaar nog vast. Wat volgend jaar met de prijs gaat gebeuren is nog niet duidelijk, want het is op dit moment nog niet bekend of ook voor stadsverwarming een soort van prijsplafond gaat komen.

    Mr Groeigeld zei

    @Mooi Dividend: waarom zou er geen plafond komen voor stadsverwarming? Als dat gekoppeld is aan de gasprijs lijkt me dat wel zo eerlijk.