3 september 2022

Dividend update - augustus 2022

Na een lekkere lange zomer vol zon en warme temperaturen gaan we nu merkbaar richting de herfst. Zo ook op de beurzen lijkt het wel. Waren de eerdere beursstijgengen, waardoor mijn portfolio ook flink steeg, tijdelijk en komt nu de echte klap? Of is dit een tijdelijke correctie? We zulen het nooit vooraf weten. Wat we wel weten, is dat er dividend binnen blijft komen. Dat is het mooie aan dividendbeleggen. Tijd dus voor de maand-update.


Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars, met belasting eraf gehaald). 

Samengevat:

  • Dividend augustus: €134
  • Dividend heel 2022: €1908
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3443 of 3443 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,6%

Voorgaande jaren was augustus altijd een kleine dividendmaand, maar nu begint hij (net als juli) toch aardig mee te tellen. Ten opzichte van vorig jaar is er 122% dividend bijgekomen, vooral dankzij de uitkering van DXSB. Het dividend in euro's of EUR+USD maakt ook geen verschil meer door de pariteit tussen de euro en dollar. Al met al een redelijke maand.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Arec Capital (ARCC): +2,4%
  • Illinois Tool Works (ITW): +7,4%
  • Altria (MO): +4,4%
Kijk, dat zijn weer een aantal flinke verhogingen.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • Vanguard FTSE All-World ETF (VWRL): 14st
  • Xtrackers Stoxx Global Select Dividend 100 Swap (DXSB): 18st

Samenvatting


Een redelijke maand, voor de kleine dividendmaand augustus. Na mijn vorige mijlpaal te hebben bereikt (nu staat mijn portfolio alweer eronder) is een forward dividend van 3600 EUR+USD de volgende mijlpaal. Komende maand is september, dat is weer een ETF-uitbetalingsmaand, dus meestal veel dividend. Ik ben benieuwd hoeveel er dit jaar in september is bijgekomen.


Hoe was jullie maand qua dividend?

9 opmerkingen:

Quint zei

Hoi Mr Goeigeld,

Wederom een mooie stijging die je deze maand laat zien en die €3600 kan nooit lang meer duren. Dit jaar zal je er zo te zien flink overheen gaan.


Here are my votes for August:

- €208 dit jaar ten opzichte van €107 vorig jaar. Augustus zal nooit een echte topper worden maar begint net als bij jou toch mee te tellen. En natuurlijk een heerlijke groei t.o.v. vorig jaar. Mijn toppers zijn resp. ING, AT&T, DXSB en JP Morgan.
- YTD €3410 dus 2022 gaat sowieso dividendrecords in huize Quint schrijven.
- aankopen Apple, Alphabet, Qualcomm, IWDA en WMIN

Begin september heb ik helaas al mijn Boskalisjes van de hand moeten doen. Dit in verband met de overname door HAL. En dat was nu net mijn grootste positie, zijnde 7% van mijn portefeuille. Natuurlijk wel een lekkere marge op gemaakt, maar ik was erg content met dit aandeel. In de komende maanden zal ik daarom stevig herinvesteren. Suggesties zijn van harte welkom, wat zijn bijvoorbeeld jullie favoriete aandelen / ETF's?

Anoniem zei

Mei en September altijd veel dividend. Ben zelf meer in Reits gaan beleggen. Omega healthcare, New residental investment, starwood property, sachem capital. Bevalt heel goed. En amerikaanse dividend 15% kan je terugvragen als je box3 vermogensbelasting betaald

Mr Groeigeld zei

@Quint: ook een mooie maand voor jou. Als je YTD al op €3410 zit, wordt het een flink record, goed bezig!

Qua posities probeer ik meestal maximaal 4-5% van het totaal aan te houden. Anders ben ik teveel afhankelijk van een bepaalde positie.

Qua ETF's ben ik erg gecharmeerd van SPYD en TDIV, heb je daar al posities in?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: REITs zijn een interessante beleggingsoptie. Het levert inderdaad aardig wat op, maar in de huidige huizenmarkt lijkt het wel op de top te staan.

Quint zei

@anoniem; Omdat verreweg het grootste deel van ons vermogen in vastgoed zit (eigen huis) ben ik erg terughoudend om hier ook in te beleggen.

@Mr Groeigeld;

Vorig jaar eindigde ik met €3708 dus belooft wat.

Ik probeer inderdaad ook 5% aan te houden als maximum per positie. Maar ja, dan stijgt een aandeel onverhoopt flink... Tot op heden ga ik dan niet herbalanceren, jullie wel?

SPYD is inmiddels mijn favoriete ETF en is ruim 7% van mijn portefeuille. Hier streef ik geen grens na van zo'n 5%. Verder heb ik SPYD en VWRL met beiden 4%. TDIV lijkt me een heel aardige aanvulling en komt volgende maand waarschijnlijk op mijn aankooplijstje te staan. Bedankt voor de tip :-)

Mooi Dividend zei

Toch een mooi resultaat in de doorgaans kalme maand qua dividend!

Mr Groeigeld zei

@Quint: herbalanceren doe ik alleen als het echt de bocht uitvliegt, anders laat ik het gewoon staan. Meestal kijk ik ieder half jaar naar de verdeling en bepaal dan welke sectoren onderbezet zijn. Als ik daarin bijkoop, wordt de boel weer rechtgetrokken.

De limiet geldt trouwens niet voor ETF's, die laat ik onbeperkt doorgroeien.

Mr Groeigeld zei

@MD: zeker, al is zo'n volgende grote maand leuker :)

Mr. Robot zei

Mooie resultaten weer hoor. Tof om zo je groei te kunnen blijven volgen!

Ben je ook van plan om de bedrijven te laten zien die je uitbetalen?