24 september 2022

Eerste ervaringen met Lynx

In een vorig artikel over mijn zoektocht naar een nieuwe broker kwam Lynx erg goed uit de bus. Zowel qua kosten als mogelijkheden (aantal ETF's en beurzen) was het een duidelijke winnaar. Dus ben ik aan de slag gegaan met het openen van een nieuwe beleggingsrekening. In dit artikel mijn eerste bevindingen.

Allereerst de aanmeldprocedure. Ik had ervoor gekozen om een en/of rekening te openen, aangezien mijn vrouw er dan gemakkelijker bijkan, plus dat je dan voor €40k gedekt bent in het beleggers-compensatiestelsel. De aanmeldprocedure was al een reis an sich met verschillende inlog- en goedkeuringsrondes, selfies die je moest maken, key apps etc. Mar goed, een goede veiligheid is ook belangrijk.

Pas na bevestiging van mijn account kon ik mijn account activeren door een eerste storting van €3000. De bevestiging ging aardig snel (één dag, na wat rechtzetten van verkeerde gegevens), de activering duurde wat langer (drie dagen). Na de bevestiging van mijn account werd ik nog gebeld door Lynx, wat ik op zich best netjes vond. Persoonlijk vind ik het wel jammer, dat er een minimale inleg van €3000 geldt. Het werpt in mijn ogen een kleine barrière op als je klein wilt beginnen.

Toen alles eenmaal was geregeld, kon ik verder inloggen en de hele omgeving bekijken. De website vond ik nog wel ok, maar bij de app was mijn eerste reactie: pfff, wat complex allemaal. Verschillende menu's, tig opties, allerlei termen (balanse, margins, order tickets, impact lens), elf verschillende order types. Het is duidelijk gericht op de wat meer actieve belegger. Ik wil gewoon één keer per maand een inleg doen, meer niet. Misschien ben ik met DeGiro luxe gewend, waar alles simpel wordt gehouden, maar je via andere menu's toch dezelfde details kunt gebruiken.

Een voorbeeld van de app, ik was gewend dit in 1 oogopslag te zien, hier wordt 
je portfolio-status in 10 verschillende termen weergegeven.


Wat ik wel erg positief vind, is het inzicht in kosten. Als je een order maakt, komt onderin beeld netjes te staan welke kosten er exact zijn. Dat vind ik wel handig aangezien ik deze normaal moest opzoeken of achteraf pas zag.

Samengevat heb ik er mijn weg inmiddels wel in weten te vinden, maar vind ik de app-omgeving soms erg (te) complex voor een simpele buy&hold belegger. Daar mogen ze wat mij betreft nog wel wat aan veranderen.


Wat zijn jullie ervaringen met Lynx?

6 opmerkingen:

Kapitalisman zei

Het openen van een account bij IB/Lynx vergt inderdaad wat meer stappen dan bij sommige apps waar je met alleen een telefoonnummer al kan registreren. Dat vind ik zelf juist positief en sterkt mijn vertrouwen in IB/Lynx.

Waarom heb je eigenlijk een margin account geopend en niet een cash only account? Dat lijkt me voor jouw strategie voldoende.

Zelf zit ik direct bij IB. Weet niet of dit bij Lynx ook zo werkt, maar bij IB kan je kiezen tussen Fixed en Tiered pricing. Hierbij is Tiered volgens mij in vrijwel alle gevallen de goedkopere optie.

De kosten zijn inderdaad heel transparant en heel laag tegelijk. Soms krijg ik wel eens geld toe wanneer mijn limiet order liquiditeit toevoegt. Wat betreft de minimum storting, dit is alleen bij Lynx. IB hanteert geen minimum en geen inactiviteit fee.

De app lijkt er precies hetzelfde uit te zien als bij IB. Daarnaast heb je ook nog het TWS platform en de browser omgeving. Die laatste lijkt in jouw geval de betere optie en zal waarschijnlijk het meest vergelijkbaar zijn qua look en feel vergeleken met de giro.

Wat betreft performance dashboards kan je wellicht ook als klant van Lynx gebruik maken van portfolioanalyst.com van IB. Leuke plaatjes voor in een blog.

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dat klinkt als vergelijkbare ervaringen. Waar zie je trouwens dat ik een margin account heb? Voor zover ik weet, is het gewoon een cash account.

Vooral de lage kosten en de transparantie bevallen me wel. Gewoon eenmalig, dan is het klaar. Dat van portfolioanalyst is een goede tip, daar moet ik nog verder induiken.

Kapitalisman zei

Dat kan ik niet zien hoor, maar in je blog sprak je over margins en in het screenshot zie ik ook ExLiq (Excess Liquidity) en MntMgn (Maintainance Margin) staan, maar wellicht dat dit ook bij een cash account er staat. Ik heb zelf een margin account vanwege het handelen in opties.

Daan zei

Hi Groeigeld,

Zelf heb ik sinds deze zomer een account bij Lynx, nadat Flatex besloot te stoppen in Nederland.
Ik gebruik nu voor het aankopen de lynx basic web applicatie.
Hier ben ik zeer over te spreken met betrekking tot gebruiksgemak en duidelijkheid.
Wellicht zou je deze eens kunnen proberen: www.lynx-trader.com/basic



Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dan zal dat wel standaard in beeld staan. Naar mijn weten heb ik gewoon een cash account. Met opties doe ik ook (nog) niets.

Mr Groeigeld zei

@Daan: de web applicatie gebruik ik nu ook. De mate van detail in de app vond ik iets teveel voor slechts een maandelijkse aankoop.