29 augustus 2022

Besparen op boodschappen

In mijn vorige artikel schreef ik al, dat ik niet zo blij werd met de ontwikkelingen in Nederland. We lijken langzaam af te glijden naar het niveau, waarbij asielzoekers aan hun lot worden overgelaten, niemand een huis meer kan kopen en de burgers goed op hun centen moeten gaan letten. Eerlijk gezegd heb ik met dat laatste nog het minste moeite. Om alvast de commentaren voor te zijn: ja, er zijn ook schrijnende gevallen die niets meer kunnen bezuinigen en waarbij het water tot aan de lippen staat. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over Jan modaal en daarboven. Ook die (de middeninkomens) blijken het moeilijk te hebben. Ondanks dat, kun je volgens mij best nog kritisch naar je uitgaven kijken.

Laten we de boodschappen eens als voorbeeld nemen. Immers, dat is waarschijnlijk het laatste waar je op wilt beknibbelen. Een voorbeeld uit eigen huis. Wij bestellen boodschappen via de Jumbo (excuses voor de reclame). De Jumbo omdat het goedkoop is met veel goede eigen merkproducten, bestellen omdat het ons een hoop tijd scheelt in de winkel. Dat vinden we die €4,50 per week aan bezorgkosten waard. Gemiddeld geven wij €120 per week uit aan boodschappen, dus €519 per maand, voor 4 personen. Bij de Jumbo zijn we ongeveer €100-110 kwijt per week en daarnaast halen we nog voor €10-15 bij de boer aan groenten en fruit.Mijn vrouw vindt het inmiddels een spelletje geworden om onder de €120 per week uit te komen door bijv. opletten op aanbiedingen. Dat doet ze al maanden lang met succes, dus daar is ze best goed in :-)

Bij die boodschappen hebben we nauwelijks ingeleverd op comfort. Daarnaast willen we op sommige zaken ook niet bezuinigen, zoals groenten en ander gezond eten. Laat ik onze boodschappenlijst van afgelopen week erbij pakken en eens kijken naar wat ik nog luxe vind en wat niet. Hieronder het overzicht, waarin ik de prijzen heb gemarkeerd (rood = duur) met daarnaast een kolom waarin ik markeer als ik iets geen noodzaak vind.



Een paar voorbeelden:
  • Cola: lekker, duur, maar niet noodzakelijk
  • Sapjes: lekker, maar niet noodzakelijk, dat kunen we ook met wat aanlengsiroop.
  • Koekjes en wafels: ook lekker, niet zo gezond, niet noodzakelijk.

Zo zie je, dat wij nog zo'n €41 aan "luxe" artikelen bestellen, dus 41% van het totaal. Dat is ruim €2100 per jaar! Als ik het blok kaas meereken (wat hier vrij veel wordt gegeten), zouden we zelfs op €49 per week besparing uitkomen.

Wat is nu de moraal? Ondanks dat het piept en kraakt qua maandlasten in Nederland, denk ik dat je altijd moet proberen te kijken of er ruimte is om te minderen. De hamvraag (om in boodschappen-termen te blijven) is hoeveel luxe je bereid bent om op te geven en welke keuzes je daarvoor maakt. Kun je iets minder met de auto? Kan de verwarming lager? Kun je minder uitgeven aan boodschappen of extra dingen? Het gaat allemaal over consuminderen en waar jouw grens ligt. Voor sommigen zal die grens nog lang niet bereikt zijn, voor anderen is hij wellicht al bereikt, dat is voor iedereen persoonlijk.

Ik hoor de reacties al komen, dat het dan niet meer leuk of gezellig is. Dat klopt, het is minder leuk en gezellig. Maar vind je een geldtekort of geldzorgen aan het einde van je maand wel leuk en gezellig?


17 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij, ouders, zeiden tegen elkaar rond het jaar 2000 zoiets: wat zal de nieuwe generatie het moeilijk krijgen als ze ooit iets moeten minderen.
En ik zie dat het ze best wel moeite kost. Wij, de ouders hebben altijd van een minimum geleefd en nog, en piepen nu minder dan onze kinderen met een modaal inkomen. "Ma, weet je, ons gas kost nu bijna 3 euro per m3". Ja dat telt op met een jaarverbruik van 1500 m3 in een goed geïsoleerd huis. Maar ja, Het hele huis wordt s winters verwarmd; ook de slaapkamers. Elke dag baden vol warm water voor de kinderen. Wij gebruiken 300 m3 per jaar. Verwarmden altijd alleen de woonkamer , douchen kort ipv badderen. Dat is het verschil: Het driedubbele gaan betalen van 300 m2 (en bezuinigen kan ook dan nog) of het driedubbele bij 1500 m3. Alles is relatief. Als kind woonde ik in s winters in een klein keukentje verwarmd met een kolenkachel. Aten we s winters bruine bonen met spekvet bijvoorbeeld. Als we jarig waren kregen we een kwatta.
Onze kinderen zijn vanaf hun studie goed gaan verdienen. Eigenlijk vind ik het goed dat ze leren met minder ook gelukkig te kunnen zijn.
IK spreek niet voor de mensen die met een laag inkomen altijd al maar net de eindjes aan elkaar kunnen krijgen.

Jo zei

Een maand heeft niet vier weken, maar bijna viereneenhalf. Je bent dus per maand meer kwijt dan je hier berekend hebt.

Een hartelijke groet van Jo.

Meer door minder zei

Het is inderdaad voor mensen met een hele smalle beurs een bijzonder lastige financiële periode. Voor de rest van de mensen is het een kwestie van keuzes maken waarbij niks doen ook een keuze is maar wel met waarschijnlijk een slechte uitkomst. Gelukkig voor mij is algemene inflatie (CBS) iets heel anders dan persoonlijke inflatie. Door mijn keuzes is mijn persoonlijke inflatie maar zeer beperkt.

Anoniem zei

Goede tip, al moet ik bekennen dat ik altijd al zo mijn boodschappen doe, eerst lijstje maken, dan schrappen. Met een uitkering én extra ziektekosten moet ik wel.
Ik ben nu overgegaan op twee maaltijden per dag.

Anoniem zei

Ik ben het ruwweg wel met je eens dat mensen kritischer kunnen zijn op hun verbruik en mogelijkheden om te besparen. Met minder oké zijn is een hele goede les voor mensen om te leren. Echter gaat het me wel aan het hart hoe er een generalisatie wordt gemaakt over een hele generatie. Dat je voorbeelden uit je directe voorbeeld hebt, is niet (per definitie) een accurate weerspiegeling van de rest van de populatie. Daarmee wil ik niet wegnemen dat er een kern van waarheid verscholen zal zitten in uw uitspraken. Echter wil ik wel aangeven dat het tricky kan zijn om mensen over éen kan te scheren.

Anoniem zei

Ik denk dat het te simpel is om simpelweg te zeggen dat een luxe uitgave volledig wegbespaard kan worden. Tuurlijk: het is luxe. Maar dat betekent niet dat je niet andere producten zou kopen in plaats van deze luxe. Uiteindelijk zijn het toch caloriën die je gebruikt. Als je die volledig weg kunt bezuinigen, zeg je daarmee indirect dat je momenteel te veel calorieën binnenkrijgt en dus op lange termijn steeds dikker wordt. Dat betwijfel ik (en dat is positief ;)). Je zou dus op z'n minst goedkope vervanging nodig hebben, en dat is niet gratis. Ik vermoed dus dat de besparing stevig overschat wordt. Overigens: 2x 1,5L ice tea peach voor 96 cent? Ik zie dit zelf niet op de Jumbo site. Is dat mogelijk een oude prijs?

Mr Groeigeld zei

@anoniem (de 1e): het is lastig om "vroeger" met nu te vergelijken, het zijn simpelweg andere tijden met andere uitdagingen. Je kunt niet zeggen dat de generatie van nu maar moet minderen, omdat het vroeger ook zo bar en boos was. Ik zie ook, dat de generatie van mijn ouders zuinig heeft geleefd, maar ook moeite heeft om dat los te laten en zich daardoor veel heeft ontzegd. Maar goed, dat is een andere discussie. Ik denk dat het verstandig is, dat iedereen kritisch naar zijn uitgavepatroon kijkt en zich afvraagt wat luxe is en wat niet. Of je nu oud of jong bent.

Mr Groeigeld zei

@Jo: Bedankt Jo voor de scherpte. Een maand heeft gemiddeld 4,33 week om precies te zijn, ik heb het aangepast.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: misschien is persoonlijke inflatie wel een mooi meetpunt voor welke keuzes je maakt. Wijzelf merken ook nog weinig van de inflatie, wellicht juist door onze keuzes. Ik maak me wel vaak zorgen over waar het allemaal heen gaat als er geen verandering komt. Dan denk ik vooral aan de generatie na ons en mensen die het al lastig hebben. Als ik puur kijk naar onze persoonlijke inflatie, zijn mijn zorgen misschien wel onterecht.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: zolang je die twee maaltijden gezond houdt, is daar niets mis mee. Drie keer per dag eten is ook iets wat we gewend zijn om te doen.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: die vervanging zie ik niet zo. Met de huidige boodschappen/caloriën is ons leven in een soort balans, inclusief sporten. Ik zou het dus omdraaien: doordat we minder caloriën binnenkrijgen, hoeven we minder te sporten of vallen we langzaam af. Ik denk echter dat dat effect meevalt, in een fles Cola Light zitten namelijk 0 caloriën.

En de ice tea was in de aanbieding :-)

Mevrouw Niekje zei

Ik kom er een beetje achteraan met mijn opmerking, maar heb je niet zo'n bestelabonnement genomen bij Jumbo? wij kregen korting op een jaar en hebben 100 euro betaald en kunnen nu een jaar lang gratis laten bezorgen. En wat een goede opmerking aan het eind... inderdaad zijn schulden en geldgebrek voor velen de oorzaak van ruzies in huis, depressie en vast nog meer verdriet. Dan maar een colaatje minder!

Mevrouw Niekje zei

Oh en dan nog dit: door de boodschappen online te bestellen, aan de hand van een vooraf gepland weekmenu en rekening houdend met aanbiedingen komen wij bijna nooit tot impulsaankopen.

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: dat Jumbo bestelabonnement is een hele goede tip, daar had ik nog niet naar gekeken. Daarmee heb je ons even in 3 minuten zo'n €120 bespaard, bedankt!

Geldzorgen zijn irritante zorgen om te hebben. Naast alles wat je hierboven noemt, blijkt dat je dan ook minder denk- en relativeervermogen hebt en daarmee "verkeerde" keuzes maakt. Daarom liever iets minder consumeren als dat helpt.

Mevrouw Niekje zei

Wij hadden een Jumbo aanbieding in de mail. Misschien jullie ook, en anders zou ik het gewoon proberen via de klantenservice!

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: het is al gelukt, dankje!

Geldsnor zei

Feitelijk is er nog veel meer "geen noodzaak". Siroop is geen noodzaak - water is gezonder. Blue band is geen noodzaak en eenvoudig te vervangen door een huismerk. Bladerdeeg is waarschijnlijk ook geen noodzaak, en pastasaus is ook makkelijk zelf te maken.
Met andere woorden: er is, als het écht noodzakelijk is, nog veel meer mogelijk.

Wij bestellen alles bij de AH, het lijkt me heerlijk als ik daar toch eens al mijn boodschappen kon exporteren (althans, de bonnetjes uiteraard). En dat dan analyseren.