24 augustus 2022

Hoe komen we warm de winter door?

De laatste tijd begin ik was somber te worden. Niet vanwege de mijlpaal, die we laatst hebben bereikt, maar doordat er veel dingen in dit land niet bepaald lekker lopen. We zitten midden in allerlei crises waar blijkbaar weinig aan verandert. We hebben:
  • Een opvangcrisis
  • Een klimaat- / stikstofcrisis
  • Een huizencrisis
  • Een inflatiecrisis
  • Een eurowaarde-crisis

En zo zijn er nog wel een aantal meer te noemen. Het stemt mij niet vrolijk. Door de combinatie van een aantal van deze crises zijn de energieprijzen geëxplodeerd. Drie tot vier euro voor 1m3 gas moeten we blijkbaar normaal vinden. Door de hoge energie-, consumenten- en olieprijzen hebben straks (in pessimistische modellen) 15-20% van de Nederlandse huishouden betalingsproblemen. Dat is echt enorm veel! Met de winter in het (lange) vooruitzicht hou ik mijn hart vast. Gasprijzen zullen nog verder stijgen, net op het moment waarop het het hardst nodig is. Voor mijn gevoel moet er echt snel iets gebeuren, wil Nederland niet op allerlei vlakken vastlopen. Probleem is alleen dat we niet alles tegelijk kunnen oplossen. We kunnen niet de klimaatcrisis oplossen én de koopkracht corrigeren én meer huizen bouwen. Er zal gekozen moeten worden. Dat is de uitdaging voor de politiek komende weken.

Kijkend naar waar ik zelf iets aan kan doen, moeten we hier thuis ook gaan kiezen. De laatste week ben ik druk aan het kijken naar alternatieven om onze energiekosten voor de winter acceptabel te houden. In ons vorige huis hadden we een pelletkachel, nu niet meer. Ons nieuwe huis is een stuk energiezuiniger, de HR-ketel is nieuwer en ook hebben we flink wat zonnepanelen (met zo'n 2500 kWh overcapaciteit per jaar). Maar ons huis is ook groter. Ik heb dus geen goed beeld van wat we aan gas gaan verbruiken, ik gok zo'n 1500 m3 (de vorige bewoners gebruikten zo'n 2500 m3, waar wij per definitie al een stuk zuiniger leven).

Wat hebben we nu al aangezet:
  • We douchen korter. Als het op de camping in 6 min kan, kan dat thuis ook.
  • Voor sommig klein watergebruik (zoals een teiltje schoonmaakwater) koken we soms water.
  • De cv ketel heb ik van de fabrieksinstellingen afgehaald en aangepast (lagere temperatuur, etc.).

Ons gasverbruik is daarmee van 24 m3 naar zo'n 10-12 m3 per maand gegaan (ter referentie, in ons oude huis gebruikten we gemiddeld zo'n 27 m3 gas in de zomermaanden). Dat is puur voor warm water, we verwarmen verder niets. Om ons verbruik op jaarbasis te weten, zouden we eigenlijk een winter moeten doorkomen in ons nieuwe huis. Maarja, ik heb geen zin in een naheffing van een 3-4 duizend euro. Daarom willen we nu al wat zaken aanpakken. Als alternatieven zie ik:
  • Warmtepomp: beste alternatief, maar niet leverbaar en niemand die tijd heeft om te plaatsen
  • Airco's: goed alternatief, snel verkrijgbaar, maar misschien niet als hoofdverwarming
  • Elektrische boiler voor warm water: helpt maar een beetje
  • IR panelen: alleen voor plekken waar we stil zitten (zoals mijn werkkamer), maar verwarmt de omgeving niet
  • Elektrische kacheltjes: simpel, maar minst rendabele oplossing
  • Pelletkachel: niet heel schoon maar wel lekker warm en gezellig, pellets zijn wel flink duurder geworden
  • Houtkachel: niet goed voor het milieu, hout kappen/halen en veel warmteverlies
  • Niets doen en dikke trui aandoen: dikke trui doen we sowieso, ook de thermostaat gaat omlaag, maar helemaal niets doen vind ik geen optie

De warmtepomp, airco's, pelletkachel en IR-penelen lijken mij redelijke goede alternatieven voor gas. Als ik kijk naar de kosten per energiesoort, dan krijg ik onderstaande resultaat:


Hierbij heb ik puur de verschillende soorten omgezet naar dezelfde eenheid om met elkaar te kunnen vergelijken (thermisch vermogen). Voor elektra en gas heb ik alvast een voorschot genomen op nog iets hogere prijzen richting de winter. Gek genoeg scoren pellets best goed, ondanks dat ze twee keer zo duur zijn geworden sinds vorig jaar. Kijkend naar de verliezen bij het verwarmen heeft een pelletkachel natuurlijk wel aardig wat verlies in de pijp naar buiten toe. Maar zelfs al is dat 50%, dan nog is het een goede tweede plaats. Bovenaan staat een warmtepomp (WP) of airco. Daarna volgt gas en dan een elektrische kachel. Elektrisch verwarmen is dus niet handig, een conclusie die geldsnor laatst ook al trok.

Waar nu mijn dillemma zit: er zijn geen warmtepompen beschikbaar en niemand heeft tijd om ze te installeren. Dus ik kan nu een aantal airco's of een pelletkachel installeren (of allebei), waarmee ik ons huis goed op temperatuur krijg (ook in de zomer met airco's). Maar eigenlijk is een warmtepomp de meest ideale oplossing (mits deze geschikt zou zijn voor ons huis). Het risico is dus, dat ik voor een oplosing kies, die niet optimaal is, waabij de beste oplossing (warmtepomp) wellicht volgend jaar ook beschikbaar is.  Ik zou die tijd ook kunnen overbruggen met een hogere gasrekening of bijverwarmen met IR/kacheltjes. Dillemma's, dillemma's.

Deze week ga ik de boel nog even verder uitzoeken, dan laat ik daarna een paar installateurs langskomen (als ze uberhaupt tijd hebben).


Hebben jullie nog goede tips? Wat doen jullie om je voor te bereiden op de winter?

12 opmerkingen:

Meer door minder zei

Bepaal waar je wel en waar je niet wilt stoken.
Bepaal waar je kort En/of gericht warmte nodig hebt.
Voorbeeld: Keuken kort IR paneel, Douche kort IR paneel, Werkkamer gericht IR paneel, Woonkamer 19 graden Airco die ook kan verwarmen. Slaapkamers geen verwarming aan en bij erge kou 1/2 uur voor slapen gaan verwarmingsdeken aanzetten.
Wat je hierbij helpt is dat je relatief veel stroom over hebt die je hiervoor kan gebruiken.
Ik mag hierdoor van energieleverancier maar 1x per jaar betalen ipv per maand omdat ze geen termijnbedrag van 1,53 euro willen innen. Hierdoor qua gas dit jaar tot nu toe maar 29 m3 en 0 te betalen Kw’s
Succes

Anoniem zei

Mooi overzicht,maar ik heb een kleine kanttekening en ben benieuwd of je het daar mee eens bent, je rekent voor elektra met een tarief van €0.87, wat ik reeel vind maar de teveel terug geleverde stroom, levert je nu ergens ronde de €0.10 op, (zolang we kunnen salderen). Dat maakt voor als nog een andere berekening. Voor de lange termijn is dit geen oplossingmaar voor nu kan een elektrisch kacheltje (van €20 aanschaf) een oplossing zijn

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: dat wordt waarschijnlijk ook onze aanpak, zoveel mogelijk lokaal verwarmen. Het is alleen jammer, dat het geen structurele oplossing is. Een warmtepomp zou dat wel zijn. Dus deze aanpak leidt tot dubbele investeringen, omdat de warmtepompen niet beschikbaar zijn.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: eens. De teruglevering levert bij ons nog minder op, iets wat ik schandalig vind, maar nu niet kan veranderen. Doordat we zoveel overcapaciteit hebben, kunnen we (in ieder geval deze winter) veel elektrisch en lokaal verwarmen. Zoals ik alleen al schreef, voelt het niet als fundamentele oplossing.

Anoniem zei

Inmiddels kopen mijn buren petroleum kachels (nieuwbouw, 2010, zwaar geïsoleerd). Kost €200, brandstof een paar tientjes. Met de laatste systemen nauwelijks geur. Wellicht ook een alternatief om de winter door te komen?

Leon zei

Ik heb een geïsoleerde jaren vijftig tussenwoning 185 m2 met zonnepanelen. Energierekening van vast 125 pm nu 240 pm. Onze aanpak; thermostaat lager, kort douchen, warmer aankleden, houtkacheltje en infrarood kacheltjes om lokaal te verwarmen als nodig.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: ik heb er nog niet goed naar gekeken, maar lijkt me een prima alternatief als er geen warmtepomp of airco meer te krijgen is.

Mr Groeigeld zei

@Leon: goed bezig, alle beetje helpen, zo zien wij dat ook.

Anoniem zei

ik verbaas me al jaren hoe de wereld zijn fossiele energie verkwanseld. Mensen hebben geen idee hoeveel energie er echt in m3 gas of liter benzine zit. Benzineauto heeft een rendement van 18%.

Jaren geleden al nodige gedaan om gasverbruik naar beneden te brengen. tussenwoning 1981.

1 CV instellingen veranderen (ecostand, temperatuur verlagen van 95 naar 65, doorpompen water 2min om warmte cv er nog uit te krijgen)
2 lokaal verwarmen
3 buizen isoleren (iedere 4 meter verlies je een kachel aan energie)
4 alleen verwarmen als je thuis bent en snachts uit

Ik ging van 1400m3 naar 400m3.

Onder 500m3 gas heb je nog een voordeel. Je betaalt 75euro minder belasting om dat je kleinverbruiker bent.

Verwarm nu kleine ruimtes elektrisch met overproductie zonnestroom, maar dit is eigenlijk zonde. Nieuwste warmtepompen kunnen 6kwh warmte halen uit 1kwh stroom.

Hoop dat de toekomst warmtepompen betaalbaar worden en verkrijgbaar zijn.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: goed bezig! Die buizen isoleren is een goede tip, daar is nog wel wat te besparen. We gaan zien wat de rest van het jaar gaat brengen. Mijn eigen energieplan is bijna klaar :-)

Micko zei

Ah, velen zijn er mee bezig. Ik ook. Net is mijn jaarcontract gestopt en betaal ik nu per eenheid (stroom) 0.73 *normaal (stroom) 0.63 * dal en gas 3.1.
Das veel meer dan eerder. Ik betaalde eerder 85 euro voorschot en krijg 350 terug. Verbruik rond de 1000 (normaal) 500 (dal) kwh en gas 1100. Kreeg 350 terug.
Nu hebben ze het voorschot naar 370 euro gezet (dus van 85 naar 350 euro). Een snel rekensommetje zegt dat ie ongeveer 3.5 x duurder wordt ten aanzien van de 80 euro (teruggave niet meegerekend) en dan is ie nog hoog. We passen het tzt maar even aan.
Overgins had ik nog even gekeken naar de dynamische tarieven. Achter de komma lijken mij die goedkoper omdat je alleen een soort aansluitkosten betaalt (5 euro per aansluiting per maand) en verder niet 'verdiend wordt' op de energie. Toch wacht ik even omdat ik a niet de hele tijd op dagtarieven wil kijken en b de markt deze winter spannend gaat worden.
Besparingen: ik heb een zonneboiler en zet daarom de cv tussen mei en oktober uit. Soms heb je daardoor een lauwe douche, niet erg. Verder heb ik al 12 jaar 7 zonnepanelen (kan eigenlijk niet meer bij). Voor het koken, kook ik het water in de waterkoker, dan pas gas (dat heb ik nog).
Verder dus de gebruikelijke bezuinigingen maar twijfel ik nog over een aantal dingen.
- 4 extra zonnepanelen (dan maar verticaal erbij op een muur)
- die pertrolium kachel (ik heb net een soort geisololeerd kantoortje gebouwd in de tuin maar hoe deze te verhitten, of toch gewoon twee electroverwarmingen (this ongeveer 3.5 bij 4.4 meter groot en dus verwarmt snel)
- evt pelletkachel (is dat nog steeds goedkoper? verwarmen?) ik heb deels nog een schoorsteen.

Eigenlijk zoek ik gewoon een warmtebron die goedkoop is, maar de hele wereld zoekt die geloof ik.

Mr Groeigeld zei

@Micko: inderdaad, iedereen is op zoek naar alternatieve verwarmingen. Voor kleine ruimtes heb je genoeg aan een elektrisch kacheltje, paneelverwarming of IR panelen. Een pelletkachel kan ook, maar ook daarvan rijzen de prijzen de pan uit. Als we zo doorgaan, zakt de vraag naar gas zelfs en normaliseert de gasprijs weer.
Succes met kiezen!