23 september 2018

Mijn Masterplan (2/4) - dividend-groeibeleggen


Zoals uitleged in deel 1 van mijn Masterplan is dividend-groeibeleggen voor mij DE manier om toekomstige inkomsten te genereren waar we van kunnen leven, ruim voor onze AOW leeftijd. In een vorige post had ik al kort uitgelegd wat dividend-groeibeleggen is. In deel 2 van mijn Masterplan een uitgebreidere uitleg met voorbeelden.


Wat is dividend-groeibeleggen (of DGI)?


Je koopt aandelen van bedrijven, die regelmatig (maandelijks of per kwartaal) dividend uitkeren. Ze keren niet alleen dividend uit, ze verhogen het ook nog eens regelmatig. Bedrijven die 25 jaar of meer hun dividend structureel hebben verhoogd, worden dividend aristocrats genoemd. Het zijn vaak grote, stabiele bedrijven die dusdanig groeien, dat hun dividend ieder jaar verhoogd kan worden. Denk aan Starbucks, 3M, McDonalds en Colgate. In Europa zijn minder van zulke bedrijven te vinden, met vaak minder jaren aan groei, maar ze zijn er (Unilever bijvoorbeeld).

Het verkregen dividend beleg je weer opnieuw in dividend-groeiaandelen. De combinatie van dividend + herbeleggen + verhoging wordt compound interest genoemd, of rente-op-rente effect. Het dividend dat je ontvangt, brengt weer eigen rendement op en groeit zo steeds verder door. Groeigeld dus!



Voorbeelden


Een paar voorbeelden om het niet te abstract te maken. 

Voorbeeld 1: eenmalig inleggen, 0% dividendgroei

  • Ik koop eenmalig voor €10k aan dividend-groeiaandelen
  • 4% dividend, al het dividend wordt herbelegd
  • Resultaat na 20 jaar: ruim €22k vermogen met €886 dividend per jaar

Voorbeeld 2: eenmalig inleggen, 5% dividendgroei per jaar

  • Ik koop eenmalig voor €10k aan dividend-groeiaandelen
  • 4% dividend, al het dividend wordt herbelegd
  • Resultaat na 20 jaar: €37k vermogen met €3937 dividend per jaar
  • Resultaat na 30 jaar: €37k vermogen met €6413 dividend per jaar

Voorbeeld 3: eenmalig + maandelijks inleggen, 5% dividendgroei per jaar

  • Ik koop eenmalig voor €10k aan dividend-groeiaandelen
  • Ik koop maandelijks voor €100 bij
  • 4% dividend, al het dividend wordt herbelegd
  • Resultaat na 20 jaar: €92k vermogen met €9800 dividend per jaar
  • Resultaat na 30 jaar: €92k vermogen met €15.963 dividend per jaar



Als ik dus eenmalig €10k inleg in dividend-groeibeleggingen en daarna €100 per maand (dus in totaal €34k), heb ik na 20 jaar een vermogen van ruim €90k en bijna €10k aan dividend-inkomsten per jaar. Als ik dan stop met inleggen, stijgen de dividend-inkomsten in 10 jaar nog eens naar bijna €16k per jaar!

Ik herhaal het nog eens: door €34.000 in te leggen, krijg ik na 20 jaar €10.000 aan dividend-inkomsten! PER JAAR!! En het jaar erop nog meer!

De eerste keer dat ik deze berekeningen maakte en het kwartje viel, heb ik serieus 10 minuten met open mond naar mijn scherm zitten staren niets anders uitkramend dan "Ooohhh, holyyy.....". 

Ik weet het, dit lijkt vast op een reclame, maar het is echt zo. Het is echt ongelofelijk wat je hiermee kunt bereiken. Bovenstaande getallen (4% dividend en 5% dividendgroei per jaar) zijn echt hele gebruikelijke getallen, er zijn legio bedrijven met deze kenmerken.


Wat wordt mijn aanpak? - spelen met getallen


Terug naar mijn Masterplan. Daarin had ik berekend, dat we minimaal €50k per jaar aan inkomsten nodig hebben op ons 58e om goed rond te komen. De grap van dividend-groeibeleggen is dat je er wiskundig aan kunt rekenen. Natuurlijk wijkt de realiteit vaak af, maar in beginsel kun je er prima aan rekenen. Door met de getallen te spelen kun je zien welke factoren (koersdaling/stijging, dividendgroei, tijd, inleg) welke impact hebben.

Mijn insteek was om eenmalig €20k in te leggen en daarna iedere maand minimaal €500 in te leggen in dividend-groeiaandelen. Laten we eens kijken wat dit oplevert met 4% dividend en 5% dividendgroei:

  • Eenmalig €20k inleg
  • Maandelijks €500 inleg
  • 4% dividend, 5% dividendgroei per jaar
  • Resultaat na 20 jaar: €37k dividend per jaar (€350k vermogen)

Wow, dat begint er al op te lijken! Maar nog net niet helemaal juist. Stel ik leg iedere maand €800 in:

  • Eenmalig €20k inleg
  • Maandelijks €800 inleg
  • 4% dividend, 5% dividendgroei per jaar
  • Resultaat na 20 jaar: €54k dividend per jaar (€516k vermogen)

De maandelijkse inleg van €800 vind ik aardig hoog. Dat kan ik misschien een tijdje volhouden maar niet 20 jaar lang. Dus als ik die nu op €500 laat staan, dan kan ik nog draaien aan dividend-rendement en dividend-groei:

  • 5% dividend, 5% dividendgroei per jaar
  • Resultaat na 20 jaar: €59k dividend per jaar (€448k vermogen)

  • 4% dividend, 6% dividendgroei per jaar
  • Resultaat na 20 jaar: €51k dividend per jaar (€397k vermogen)

Zoals je ziet, kun je allerlei opties berekenen en vergelijken. Zo kun je bij de keuze voor een aandeel rekening houden met de impact op lange termijn. De laatste verhouding (4% dividend, 6% groei) is niet helemaal uit de lucht gegrepen. De top-25 van de dividend aristocrats hebben een gemiddeld dividendrendement van 4% met een gemiddelde 10-jaar dividendgroei van 6.1%.


Samenvatting:


Mijn aanpak:
  • Eenmalig €20k inleggen in een combinatie van groei- en hoogdividendaandelen, om zoveel mogelijk dividend te genereren aan het begin van het traject.
  • Iedere maand minimaal €500 inleggen in dividend-groeiaandelen met minimaal 4% dividend en 6% dividendgroei over de afgelopen 10 jaar.
  • Een andere verhouding kan ook (lager dividend, hogere groei), maar dat hangt van de situatie af.
  • Daarmee leg ik dus over 20 jaar minimaal €140k eigen geld in, met als beoogd resultaat minimaal €50k aan dividend als ik 58 ben.

Het is toch weer een flinke post geworden, maar wel een zeer waardevolle voor mij. Het helpt me om mijn plan aan te scherpen en het bewijst dat ik hiermee op de goede weg ben. In deel 3 heb ik het over risico's, marktbewegingen en valutarisico.

8 opmerkingen:

Mark zei

Zou je je berekening eens willen delen? Ik kom namelijk niet tot dezelfde dividend bedragen.

Mr Groeigeld zei

Hoi Mark, welke van de berekeningen bedoel je? Ik gebruik de dividend calculator van investopedia. In excel kom ik tot (ongeveer) dezelfde uitkomsten.

CP zei

Hartelijk dank voor de informatie en interessante blog om te lezen. Je ziet binnen de groep van mensen die richting financiële onafhankelijkheid willen gaan veelal de keuze voor ETF beleggen (bijv. een wereldwijd gespreid fonds) óf dividend-groei beleggen om een passief inkomen mee op te kunnen bouwen. Wat is voor jou doorslaggevend geweest om voor dividend beleggen te kiezen? Is het kopen van dividendaandelen van grote organisaties beperkt in risico? Het lijkt me wel risicovoller en complexer dan enkel ETF beleggen. Ik vraag mij af wat jouw visie is en advies zou zijn voor iemand met een lange beleggingshorizon (circa 25 jaar). Ik ben pas recent begonnen met het maandelijks inleggen in VWRL (wereldwijde ETF). Geen omkijken naar en 'gewoon' inleggen, buy and hold. Het lijkt me dat jij als dividend belegger intensiever de markt moet volgen voor succes? Maak je je overigens druk om de onderliggende koers of kijk je enkel naar het dividend? Zonder eenmalige inleg is mijn portefeuille nog maar net gestart. Mocht ik me gaan richten op dividend aandelen dan kan ik het dus nog niet spreiden. Ik kijk uit naar je reactie, dank!

Mr Groeigeld zei

Bedankt voor je complimenten CP!

Als je twijfelt tussen individuele aandelen of ETF's, zou ik je deze post van me willen aanraden: https://groeigeld.blogspot.com/2018/10/losse-aandelen-of-etfs.html

Hierin staan mijn afwegingen in meer detail.

Je ziet inderdaad twee kampen. De vraag is wat je wilt bereiken: meer vermogen (ETF's) of een stabiele inkomstenstroom (dividend), waarbij het vermogen ook stijgt maar wellicht wat meer fluctueert?

Zelf ben ik ook belegd in ETF's (zie mijn portfolio), maar voor de lange termijn ga ik voor inkomsten uit losse aandelen. Ja dat is riskanter, maar bij een goede spreiding vallen de risico‘s mee.
ETF's schelen je wat uitzoekwerk en spreiding, maar daarbij is het dividendrendement vaak een stuk lager, laat staan dat er dividendgroei is. Deze laatste twee feiten waren voor mij doorslaggevend om in individuele aandelen te beleggen.

Er wordt vaak gezegd dat ETF's minder fluctuatie hebben, maar met de recente dalingen zijn ze keihard meegedaald. Terwijl ze (bij mij) nog steeds flink in de min staan, zorgt het maandelijkse dividend van mijn dividendaandelen ervoor dat ik stabiele inkomsten heb en de marktklappen opvang. Ondanks dat ik in de basis geïnteresseerd ben ik inkomsten, vind ik het natuurlijk fijn als ik in de plus blijf :-)

De vraag is dus eerst wat je wilt bereiken.

Mr. Stup zei

Zou je het volgende kunnen toelichten?
4% dividend, Resultaat na 20 jaar: €54k dividend per jaar (€516k vermogen).
Als ik kijk naar het geïnvesteerde vermogen (516k) en naar het dividend percentage (4%), kom ik uit op 20k/21k dividend per jaar.

Mr Groeigeld zei

Je vergeet het rente-op-rente effect. Ieder dividend dat je herbelegt, levert weer nieuw rendement op. Uiteindelijk loopt je yield on cost daarmee op tot 9 of 10%. Gebruik ook vooral de dividend investment calculator op investopedia.

Mr. Stup zei

Op het moment dat je van je vermogen(516k) je dividend begint uit te keren heb je geen rente op rente meer. Omdat je dividend niet herbelegd maar consumeert. Wellicht kun je berekening toelichten om te kijken waar het ontbrekende onderdeel zit?

Mr Groeigeld zei

Tijdens de opbouwfase heb je rente-op-rente effect. Daardoor loopt je yield on cost veel hoger op dan de 4% die je initieel had (dus hoger dan de 20k die je hierboven noemt).
Zodra je in je consumeer-fase komt, neemt je dividend inderdaad niet meer toe als je het helemaal consumeert. Als je dividend nog met 6% per jaar groeit en jij neemt 4% op, dan groeit het dividend nog wat verder.

Gebruik vooral de calculator van investopedia: https://www.investopedia.com/calculator/dvcal.aspx
Mijn excel-berekening zal ik eerst moeten opschonen voor hij deelbaar is, en de investopedia-calculator doet hetzelfde.