18 december 2023

Budgetteren voor 2024

We kruipen richting eind december. De kerstboom staat al een tijdje op, lampjes, gezelligheid, warmte, alles wat ik associeer met Kerst. Wat ik ook associeer met het eind van het jaar is terugblikken en vooruitkijken. Ondanks dat ik dat in een apart artikel doe, wil ik wel al bekijken hoe ik onze uitgaven volgend jaar gebudgetteerd heb.

Sinds september werk ik met een potjessysteem. Ik maak potjes aan voor specifieke doelen met daarbij een streefbedrag en reken ze niet mee tot ons vrij besteedbaar geld. Het zijn immers uitgaven die we nog moeten/willen doen. Initieel vond ik het erg wennen, vooral omdat de potjes nog gevuld moesten worden. Nu dit gaat lopen, merk ik dat ik het best fijn vind. Normaliter fluctueerde onze spaarrekening af en toe flink als we bijvoorbeeld een auto kochten of als er een onverwachte reparatie was. Nu reken ik de potjes niet mee en daarmee ' vergeet' ik ze eigenlijk. Het geeft ook een stukje rust, omdat ik weet, dat we er rekening mee hebben gehouden. Minder verrassingen dus. Ook zijn de potjes handig om hier in huis af te stemmen waarvoor we willen gaan sparen en welke keuzes we moeten maken. Zo heb ik met mijn vrouw besproken welke potjes we nodig hebben. Daarmee hebben we dus gelijk eenzelfde beeld.

Ik heb nu zeven categoriën gemaakt:
  • Andere auto en onderhoud: een doorlopend potje met als doel dat ik €3000 per jaar inleg.
  • Huisonderhoud: een vanalles-wat-potje. Doel: €1200 per jaar.
  • Nieuwe (hybride) cv-ketel: ik wil volgend jaar een nieuwe (hybride)cv-ketel laten plaatsen, zodat we de jaren erop even vooruit kunnen. Een warmtepomp past niet goed bij ons huis, vandaar hybride. Doel: €4000 medio 2024.
  • Medische kosten: één van onze kinderen krijgt volgend jaar een beugel, wat maar deels gedekt wordt. Doel: €2000 eind 2024.
  • Eigen risico zorg: €700 eind 2024
  • Vakantie: €2500 eind 2024
  • Hypotheek aflossen: dit is een "wat-er-overblijft"-potje. Ondanks dat ik nu niet extra aflos op onze hypotheek, blijft het kriebelen vanwege lagere maandlasten. Ik heb nu als doel om €3000 op jaarbasis weg te zetten. Als de spaarrente hoger is dan de hypotheekrente, spaar ik het. Anders los ik het direct af.

Nu hoor ik je denken " jee, dat is bij elkaar ruim €16k". Ja, daar schrok ik dus initieel ook van. Als je alles optelt, is het een flink bedrag. Het is wel haalbaar, maar niet naast iedere maand €1000-1500 beleggen. Dus moeten er keuzes gemaakt worden. En dat vind ik dus een van de voordelen. Gaan we door met beleggen én deze potjes vullen (niet haalbaar) of stoppen we even niets in de aflossen-pot? Of stellen we de nieuwe cv-ketel even uit? Of beleggen we even wat minder? Allemaal keuzes die we dan kunnen bespreken i.p.v. een continu fluctuerend geheel.

Er zijn wel een paar maar'en. Sommige potjes zijn echt eenmalig, dus die komen in 2025 niet meer terug. Ook zijn sommige potjes nu al deels gevuld, dus ik hoef nog 'slechts' €10k in te leggen (nog steeds veel). Daarnaast hoeven de potjes natuurlijk niet in één keer of iedere maand gevuld te worden. Deze maand krijg ik een mooie bonus, die kan naar een potje (weer eentje gevuld). Begin volgend jaar krijg ik mijn 13e maand, dat kan naar een potje. Waar ik het voorheen dus bij ons spaargeld legde, waarop later enorme fluctuaties kwamen, vul ik nu de potjes ermee en stijgt ons spaargeld minder snel (maar stabieler).

Dit is dus mijn aanpak voor 2024:
  • Ik hou één stabiele backup-pot aan voor noodgevallen
  • Iedere maand wil ik (zo lang mogelijk) blijven inleggen op onze beleggingen
  • Alle extra inkomsten (13e maand, vakantiegeld, salarisverhoging) stop ik in één van de potjes, die ik niet meereken tot ons vrij besteedbaar geld.
  • Zijn sommige potjes te weinig gevuld? Dan kan ik tussen de potjes onderling balanceren. Mocht dat niet verstandig zijn of niet lukken, dan moeten we onze uitgaven of inleg in de beleggingen heroverwegen.

Komend jaar ga ik eens proberen hoe dit voor ons werkt. Het maakt in ieder geval erg inzichtelijk waar de pijn zit en waarin we dan moeten kiezen. Daar hou ik wel van.


Hebben jullie een budget voor 2024? Zoja, hoe heb je dat aangepakt?

6 opmerkingen:

Meer door minder zei

2024 staat al weer een poosje klaar en wat er geactualiseerd kon worden is bijwerkt. Ik hou van een stabiel vaste lasten overzicht dus zijn er regelmatig tijdelijke potjes. Bijvoorbeeld na bellen kreeg ik 9 maanden 20 euro korting bij mijn provider deze gaat naar een potje. via een extra regel in mijn overzicht. Dus geen fluctuatie op mijn overzicht. Extra voordeel ik compenseer een paar jaar de prijsverhogingen via dit potje tot het weer leeg is.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: dat hou je erg nauwkeurig bij! Omdat onze uitgaven weleens willen fluctueren (kids, schoenen, jassen etc) hou ik het op een gemiddelde. Maar wellicht is dat een luxe-positie. Als we minder zouden overhpuden, zou ik het wellicht strakker bijhouden.

Meer door minder zei

Het belangrijkste is dat ik dit als onderdeel van mijn "Meer door minder" systeem nog steeds leuk vind. Voor het geld behoef ik dat al jaren niet meer te doen. Zie het meer als een erg succes volle ingesleten gewoonte om zonder zorgen 100 te kunnen worden.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: je weet wat ze zeggen he? "Iedereen wil 100 worden, niemand wil 100 zijn" ;-)

B zei

Jeetje dat zijn flink wat potjes! Hopelijk komt er nog wat extra ruimte vrij voor meer beleggen voor je.

Ik heb ook m’n grote excel sheet doorgetrokken naar 2024. Er staan geen grote uitgaven gepland behalve vakanties. Verder plan ik per maand alleen de vaste lasten en €1000 aan zakgeld en overige kosten voor ons tweeen (kleding, uitjes, cadeaus, inrichting, klein onderhoud, etc).

Zoals het er nu uitziet zal er ongeveer €60k naar de beleggingsrekening gaan en €20k aan spaargeld bijkomen. Als dat uiteindelijk €10k minder is vind ik dat ook prima.

Mr Groeigeld zei

@B: een aantal van de potjes zijn in 2025 niet meer nodig, dat scheelt alweer een hoop.

De bedragen die je noemt zijn erg flink zeg. Is dat standaard bij jullie?