24 december 2023

Jaaroverzicht 2023 en fijne feestdagen

Het is misschien wat vroeg, maar met Kerst voor de deur en nog één weekje voor het einde van het jaar blik ik (net als vorig jaar) kort terug op afgelopen jaar. Het helpt mij om even te reflecteren, het jaar af te sluiten en daarna weer vooruit te kijken. Het lijkt wel hoe ouder ik wordt, hoe sneller de tijd voorbij gaat. Volgend jaar wonen we alweer twee jaar in ons nieuwe huis, bijna op de helft van hoe lang we in ons vorige huis hebben gewoond. De kerstperiode/vakantie is een ideaal moment om even terug te blikken en vooruit te kijken. Ondanks de drukte rond Kerst is het verder een periode waarin we niets moeten. Lekker ontspannen, gezelligheid met familie, teveel eten, top-2000 op en verder even niets.

Waar 2022 in het teken stond van verandering (nieuw huis, twee nieuwe banen), was 2023 op persoonlijk vlak stabieler, maar ook met wat frustratie. Vakanties die in het water vielen, verzekeringen die moeilijk deden, weer gedoe met onze airco's en wat frustratie met ons huis. Al met al geen heel lekker jaar op persoonlijk vlak. Iets voor mij om te leren accepteren en loslaten. Op financieel gebied was 2023 wel een stuk stabieler dan 2022. Laten we eens kijken wat 2023 heeft gebracht.


Resultaten van plannen 2023

Terwijl ik het jaar normaal begon met "doelen" voor het jaar, noemde ik het begin 2023 al "plannen" . Een klein, maar voor mij belangrijk verschil. Een doel is voor mij een stip op de horizon, een plan is een aanpak om ergens te komen, dus een richting. Zoals ik eerder al schreef, denk ik tegenwoordig meer in processen dan in doelen. Maar goed, terug naar 2023, wat waren ook alweer mijn plannen voor 2023:


Inkomsten/uitgaven:
Nieuwe auto: check! Dit was de grootste uitgave van afgelopen jaar. We hebben gekocht i.p.v. leasen aangezien leasen nog altijd duurder is. Een auto kopen is financieel gezien altijd een pijnlijk moment, maar we kunnen niet zonder. Het is wat het is. Verder had ik geen grote plannen qua inkomsten of uitgaven.


Beleggen:
  • Iedere maand €1000-1500 inleggen. Dit wilde ik zo lang mogelijk vasthouden en dat is ook goed gelukt!
  • Forward dividend: 4400 EUR+USD. Begin 2023 noemde ik dit nog "ambitieus, maar niet onrealistisch". In februari kreeg ik gelijk een flinke tegenvallen te verwerken, met de dividendverlaging van NEWT, welke me 110 EUR+USD kostte. Maar onsdanks dat heb ik vastgehouden aan mijn plan en teruggeknokt. Ik ga waarschijnlijk zelfs over de 4500 EUR+USD heen. Hoeveel precies, dat kan ik eind december pas bekijken.
  • Handelen in opties: tja, hier heb ik in de herfstvakantie een hoop over gelezen, maar heb ik geen tijd genomen om het echt uit te voeren. Iets met prioriteiten. In 2023 ben ik verder gegaan met mijn oude hobby, daar wilde ik meer tijd in steken. Wederom: het is wat het is. Wellicht weer iets voor 2024.


Hypotheek:
Dit plan is flink gewijzigd afgelopen jaar. Waar ik als plan had om €5000 per jaar extra af te lossen, ben ik in juni gaan rekenen wat het nu scheelt en oplevert. Met flink stijgende spaarrentes en onze 1,3% hypotheekrente was mijn objectieve conclusie dat het niet loont. Om daar vervolgens in september weer aan te twijfelen. Ik merk het nu nog steeds: ondanks dat het rationeel niet klopt, voel ik nog steeds een noodzaak om extra af te lossen. Ik wil simpelweg lagere maandlasten realiseren. Omdat dat gevoel blijft knagen, heb ik voor 2024 een potje gemaakt voor de hypotheekaflossing. Als de spaarrentes verder dalen, los ik wat af. Zoniet, dan vul ik het potje aan.


Sparen:
Qua sparen is er ook veel veranderd. In april ben ik begonnen met een eerste buitenlandse deposito, waarna ik er in december nog een aantal heb geopend nadat we eerder onze Dela Spaarverzekering hebben stopgezet. Daarmee is het wel weer even genoeg met het vastzetten van potjes. Nu maar eens kijken wat de rentes doen. Verder heb ik een helder potjessysteem voor mijzelf opgezet voor 2024:
  • Ik hou één stabiele backup-pot aan voor noodgevallen
  • Iedere maand wil ik (zo lang mogelijk) blijven inleggen op onze beleggingen
  • Alle extra inkomsten (13e maand, vakantiegeld, salarisverhoging) stop ik in één van de potjes, die ik niet meereken tot ons vrij besteedbaar geld.
  • Zijn sommige potjes te weinig gevuld? Dan kan ik tussen de potjes onderling balanceren. Mocht dat niet verstandig zijn of niet lukken, dan moeten we onze uitgaven of inleg in de beleggingen heroverwegen.

Financieel overzicht

Er vanuitgaande dat er niet veel meer verandert komende week heb ik al een financieel overzicht gemaakt van 2023 (zie onder). Om de getallen gemakkelijk te vergelijken heb ik het weergegeven in procenten (met 31-12-2022 als 100%).



Dit plaatje geeft mooi weer hoe 2023 financieel ging. Wat zie ik hierin terug:
  • Onze hypotheek is langzaam aan het zakken, volgens de reguliere aflossing (-3%).
  • Je ziet duidelijk de reservering voor de aankoop van onze auto terug in ons spaargeld. Daarna loopt het mooi omhoog (+12% t.o.v. eind vorig jaar)
  • Het forward dividend fluctueert wat, maar loopt vanaf april redelijk mooi omhoog (+18%). 
  • Ook onze beleggingen lopen mooi omhoog, met een duidelijke eindsprint aan het einde van het jaar (+29%). Als ik mijn eigen inleg eraf haal, sta ik op een mooie 10% groei dit jaar.

Energieverbruik

Waar in 2022 de energiewereld in brand stond, is in 2023 de markt tot rust gekomen. Aangezien ik ons voorschot op zo'n €70 per maand heb gezet en we waarschijnlijk nog geld terugkrijgen, is het eigenlijk niet meer noemenswaardig om mee te nemen in een jaaroverzicht. Maar goed, nog even terugkijken naar 2023.

In juli heb ik ons energicontract voor een jaar vastgezet. Misschien niet het meest goedkope moment, maar wel een stukje zekerheid. Ondanks dat de markten tot rust zijn gekomen, blijft energie een hot topic. Waar nu iedereen richting een warmtepomp of airco's is geduwd gegaan, rijst de vraag hoe het verder gaat met salderen en of ons elektriciteitsnet het wel volhoudt. Maar goed, kijkend naar ons eigen verbruik, hieronder een overzichtje t.o.v. 2022:


Tja, wat zal ik ervan zeggen, iets met vrijwel gelijk? Ik had in 2022 alleen data vanaf april, dus heb ik 2023 ook alleen vanaf april meegenomen. In de herfst/winter gaan onze airco's aan, wat je duidelijk ziet. De lijnen onder de as is wat we netto over hebben (dus na aftrek van teruglevering). Op dit moment hebben we dus nog zo'n 1400 kWh over. Dat zal de komende maanden opgaan, totdat de zon weer meer begint te leveren.


Samenvatting

Ongelofelijk hoe snel 2023 weer voorbij is gevlogen. Kijkend naar bovenstaande resultaten ben ik erg tevreden. De meestel plannen/doelen heb ik gehaald, voor 2024 hebben we een helder potjessysteem en in 2023 zijn alle financiële lijntjes omhoog gegaan.

Volgende week bekijk ik het dividend van december en kijk ik vooruit naar onze plannen voor 2024. Nu staat eerst Kerst voor de deur, laat ik de getalletjes los en is het tijd om te relaxen, genieten met gezin en familie.


Voor alle lezers: bedankt voor jullie bijdragen en discussies afgelopen jaar. Een hele fijne kerst en mooie jaarwisseling! Dat 2024 vooral een gezond en financieel goed jaar mag worden.



Hoe was jullie 2023?

12 opmerkingen:

Meer door minder zei

Door een lage persoonlijke inflatie en dus weinig extra kosten maar wel het voordeel van inkomsten wat door de algemene inflatie een stuk meer stijgt en nog al wat bemachtigde kortingen wordt 2023 toegevoegd aan een mooi rijtje van prima jaren. Daarnaast nu het na een coronaperiode weer gezondheid technisch wat veiliger is heb ik gelukkig weer van diverse heerlijke vakanties kunnen geniet.
Al met al sluit ik tevreden het jaar af.

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: mooi dat jullie dat gelukt is! We hebben de persoonlijke inflatie geprobeerd laag te houden, waardoor er nu meer over is. Al is het wel lastug, uit eten gaan bijv. blijft nog steeds erg duur.

Luxe of Zuinig zei

Mooie cijfers groeigeld! Ik zou er inderdaad trots op zijn.
Ik ga zelf pas in januari de balans opmaken hoe het jaar is gegaan, maar kijkend naar de eindejaarsrally op de beurs, behoorlijk wat inleg en relatief weinig uitgaven denk ik dat we een mooi jaar hebben gehad!

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: dat klinkt goed, ik ben benieuwd naar jullie resultaten.

Quint zei

Ook ik wacht nog een week alvorens ik de balans kan opmaken. Maar hier alvast een voorschot op de doelstellingen, er vanuit gaande dat er geen gekke dingen gebeuren in de slotweek van 2023.

- dividend; van €5221 naar €6500 is gelukt
- beleggingen t.b.v. aflossing hypotheek; van 18,4% naar 30% wordt net niet gehaald
- zonnepanelen leggen, gelukt
- groei van aandelen portefeuille; +15% wordt ruimschoots gehaald
- rendement op aandelen; 5% wordt ruimschoots gehaald

fijne feestdagen Quint

Mr Groeigeld zei

@Quint: ja ik was wat vroeg, maar kon het niet laten :-)
Mooie resultaten heb je bereikt. Heb je je hypotheekaflossing helemaal stopgezet?

Fijne feestdagen!

Quint zei

Wij wonen hier nu zo'n twee jaar en hebben een aflossingsvrije hypotheek, 1,3% - 20 jaar vast.
Verder een (extra) beleggingsrekening bij deGiro en daar beleg ik iedere maand minimaal 0,4% van de hypotheekwaarde. Samen vormt dit een soort beleggingshypotheek in eigen beheer.
Met 0,4% x 20jaar x 12mnd/jr heb ik na 20 jaar 96% ingelegd, dat zou ruim voldoende moeten zijn. Soms beleg ik iets meer op deze rekening, met name als de beurs omlaag gaat.
We lopen behoorlijk voor op planning, we zitten nu op ongeveer 29%.

Mevrouw Niekje zei

Ik ben niet zo met geld bezig geweest dit jaar, er kwam van alles tussen. Gelukkig is de spaarpot nog steeds goed gevuld, lig ik op koers om eerder te stoppen met werken, kunnen we alles doen wat we willen (en zoveel willen we nu ook weer niet!) en zijn we (de een nog, de ander weer) gezond en kunnen we vooruit kijken naar wat hopelijk een goed 2024 wordt. Bedankt voor je bijdragen in blogland! Jij en jouw gezin een mooi jaar met weer veel interessante blogs, ik kijk er in ieder geval naar uit!

Mr Groeigeld zei

@Quint: interessante aanpak. Zo kun je altijd zelf kiezen of je je hypotheek tzt wilt aflossen of niet (afhankelijk van wat de overheid besluit qua belasting).

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: hoe minder je wilt (of nodig hebt), hoe gemakkelijker het gaat :-)
Bedankt voor je bijdragen. Voor jullie ook een goed en gezond 2024 gewenst!

Martijn zei

Beste Mr. Groeigeld en overige lezers,

ik lees graag het blog en wil eenieder alvast een gezond 2024 wensen.

Groeten,
Martijn

Mr Groeigeld zei

Bedankt Martijn, jij ook alvast de beste wensen!