10 januari 2023

Plannen voor 2023

Na mijn jaaroverzicht vorige week is het tijd voor onze plannen voor het nieuwe jaar. Zelf kijk ik liever 
vooruit dan achteruit, dus laat ik snel beginnen.


Inkomsten/uitgaven
Waar ik voorgaande jaren begon met allerlei financiële posten, leek het me goed even stil te staan bij onze inkomsten en uitgaven. In november vorig jaar schreef ik al, dat onze salarissen in 2023 aardig stijgen. Bruto hebben we gemiddeld zo'n €900 per maand meer te besteden. Hoeveel dat netto is, weet ik nog niet. Een groot deel ervan zet ik op de spaarrekening om onze buffer te vergroten (zie onder).

Qua grote uitgaven vind ik het belangrijk om onze auto te noemen. Hij begint echt al op leeftijd te komen en de vraag is of we een andere kopen in 2023, nog even doorrijden of misschien iets leasen. Misschien geen goed moment om een andere auto te kopen, alleen begint hij wel wat kuren te vertonen. Geen uitkomst voor nu, maar wel iets om rekening mee te houden. Een andere tweedehands auto kost immers (voor onze selectie) zo'n €17-20k.


Beleggen:

  • Iedere maand €1000-€1500 inleggen. Je leest het goed, ik heb vorig jaar mijn inleg verhoogd en dat voelt erg goed. De koersen fluctueren flink, maar onze beleggingen groeien steeds harder door het groeiende dividend. Ook komt het wellicht doordat ik halverwege de 40 nader. Met nog zo'n 15 jaar (beoogd) te werken, wil ik nu zoveel mogelijk investeren, zodat het die tijd nog kan meegroeien. Zolang het lukt (zie auto) wil ik deze inleg volhouden.
  • Forward dividend: 4400 EUR+USD. Waar ik vorig jaar een uitdagend doel dacht te hebben, zit ik er toch ieder jaar weer boven. Ik onderschat dus de dividendgroei. Hoe kom ik nu op die 4400 EUR+USD uit:
    • Forward dividend eind 2022: 3810 x 2,5% herbelegd dividend = 95
    • Inleg 2023: 12 maanden x €1500 inleg x 2,5% dividend = 450
    • Dividendgroei van 2% x 3810 = 76
    • Totaal kom ik daarmee op 4431 EUR+USD uit, wat ik afrond op 4400. Ambitieus, maar niet onrealistisch.
  • Handelen in opties: al enige tijd had ik interesse in het handelen in opties, maar ook vond ik het vrij speculatief. Inmiddels ben ik er wat meer ingedoken en ga ik mijn teen in het water dippen. Binnenkort meer hierover te lezen :-)


Hypotheek

Dit is mijn "saaie" doel. Ieder jaar los ik €5000 extra af op onze hypotheek, zonder sneeuwbal-effect. Niet heel ambitieus, maar met een rente van 1,3% heb ik weinig motivatie om dit hard te gaan aflossen, zeker als de overheid straks nog gaat toveren met een huis naar box 3.


Sparen

Dit is een lastige. Onze buffer is aardig boven wat we willen. Daarnaast krijgen we extra inkomsten per maand (zie boven), maar willen we misschien ook een nieuwe auto kopen. Ik heb vorig jaar een Dela spaarplan geopend en daarop ingelegd. Ik weet nog niet of ik dat dit jaar weer wil doen. De rente daarvan is namelijk 2% per jaar, terwijl de spaarrentes aan het stijgen zijn. Het zou jammer zijn als ik met een simpele deposito 2-3% kan krijgen terwijl het geld tien jaar voor 2% vaststaat bij Dela. Misschien wordt het tijd om te oriënteren op buitenlandse deposito's (die wel onder het EU garantiestelsel vallen uiteraard). Ik zou natuurlijk ook nog meer kunnen beleggen, maar dan vind ik de scheefgroei wel erg groot worden t.o.v. ons spaargeld. Een buffer achter de hand met redelijke rente is mij ook wat waard, zeker met een mogelijk nieuwe auto. Oftewel: geen concrete doelen bij deze post, hoogstens op zoek naar de hoogste rente.


Samenvatting

2023 belooft een stabieler financieel jaar te worden dan 2021 en 2022, waar onze financiën alle kanten opschoten. Een beetje saaiheid is niet verkeerd :-) Qua uitgaven is onze auto wellicht een grote kostenpost, die flink op de balans gaat drukken. Qua beleggingen hebben we een slecht jaar achter de rug, het zou mooi zijn als 2023 weer een positiever jaar werd. En dan niet alleen qua beleggingen, maar ook in de wereld. Tijd voor een wereld zonder ieder jaar een andere crisis.


Wat zijn jullie financiële doelen voor 2023?

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Let op dat met de nieuwe belastingregels een deposito altijd als belegging geldt en niet als spaargeld. Dus praktisch mag je al je opbrengsten tot ongv 2% rente inleveren bij de belastingdienst.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: deposito's vallen onder "bank en spaartegoeden" en tellen voor laag rendement. Zie o.a.:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/vermogensbelasting-2023-spaargeld-of-obligaties-aanhouden/

Kapitalisman zei

Leuk dat je ook opties gaat uitproberen. Ik zou beginnen met het verkopen van gedekte puts of gedekte calls. Welke looptijd (dagen tot expiratie) heb je in gedachte?

Mr Groeigeld zei

@Kapitalisman: dat gaat inderdaad over het verkopen van covered calls. Looptijd heb ik nog niet naar gekeken, de precieze strategie moet ik nog maken. Binnenkort meer. Welke looptijd gebruik je zelf vaak?

de kleine kapitalist zei

Zo, het gaat jullie financieel voor de wind! Ik gok dat er maar weinig mensen met kinderen 18k per jaar kunnen beleggen en 5k extra aflossen en sparen. Is de te vervangen auto die je in oktober 2020 kocht?

De dividendgroei van 2% oogt bescheiden. Heeft dat een specifieke achtergrond?
Je profiteert ook een heel klein beetje van dividendgroei binnen het jaar.

In ieder geval veel succes toegewenst in 2023!

Mr Groeigeld zei

@DKK: laat ik het even toelichten: het beleggen en aflossen eet langzaam ons spaarsaldo op. Dat doen we bewust, vanwege de overwaarde van ons vorige huis. Dus als het opeten te snel gaat, pas ik het gelijk aan of lossen we niet extra af.
Daarnaast zijn we ons zeker bewust, dat we in een mooie positie verkeren. Echter komt het in mijn ogen ook deels door de keuzes die we maken. Sommige mensen gaan drie keer op vakantie of kopen een elektrische auto van 40/50k, wij investeren dat liever.
Over auto's gesproken: nee dat is niet die van 2020, deze is al een stuk ouder.

Qua dividendgroei ben ik bewust conservatief gaan zitten. Er zijn namelijk ook aandelen die minder groei vertonen, vandaar.

Jullie ook alvast veel succes in 2023!

Kapitalisman zei

Ik houd 30-60 dagen aan, meestal rond de 45 dagen. Overigens sluit ik ze vaak wel eerder. In mijn geval vooral puts.