29 december 2022

Jaaroverzicht 2022

Terwijl de kerstperiode alweer voorbij is en hier thuis de top-2000 uit de radio schalt, is het jaar alweer bijna voorbij. Ongelofelijk hoe snel het weer is voorbij gevlogen. De laatste weken heb ik ook nog wat lichamelijk gedoe gehad, maar daar wil ik hier niet over uitwijden. Alles is uiteindelijk goed gekomen. Aan het einde van het jaar heb ik meestal vakantie en vind ik het fijn om even terug te kijken en vooruit te kijken naar volgend jaar. Dit jaar splits ik de twee, omdat het anders een erg lang artikel wordt.

Wat een jaar is 2022 voor ons geworden, een jaar van verandering. Een nieuw huis, ik een nieuwe baan, mijn vrouw een nieuwe baan. We hebben ons leven redelijk structureel veranderd, in de goede richting. De koop van ons nieuwe huis (eind 2021) en verkoop van ons oude huis leverde in eerste instantie veel stress op (berekeningen, gedoe, dingen die mis gingen). Maar uiteindelijk hebben we doorgezet en zijn we er enorm op vooruit gegaan. Ja, we wonen in een duur huis, maar wel een huis dat volledig aan onze wensen voldoet, zonder teveel zorgen/werk en daardoor meer tijd voor leuke dingen.

In 2022 is ook in de wereld buiten ons een hoop veranderd, helaas niet allemaal ten goede. Corona is naar de achtergrond gegaan, maar werd opgevolgd door de ene crisis na de andere. Stikstof-, inflatie-, woning- en energiecrisis. Het is er niet leuker op geworden.

Op financieel gebied was 2022 voor ons een erg rommelig jaar. Plannen kon ik niet echt maken, omdat we toen ons huis nog niet hadden verkocht en we dus niet wisten hoe het totaalplaatje eruit zou zien. Ik heb zelfs na de verkoop een nieuw financieel plan gemaakt. Ondanks dat, zijn we doorgegaan met investeren, aflossen en beleggen. Laat ik afgelopen jaar eens bekijken:


Plannen voor 2022

Allereerst, wat waren ook alweer mijn plannen voor 2022:
Beleggen:
  • Vanaf april weer €500 per maand inleggen, en meer als we ons huis goed verkochten. Wat moet ik hiervan zeggen? Dit hebben we ruimschoots gehaald. Omdat we ons huis goed hebben verkocht, heb ik ook extra ingelegd. Daarmee hebben we gemiddeld zo'n €1800 per maand ingelegd.
  • Forward dividend: 3000 EUR+USD. Dit vond ik begin 2022 een ambitieus doel. Tja, inmiddels zit ik op 3800 EUR+USD, mede door de extra inleg. Ook ruimschoots gehaald dus.


Hypotheek:
Geen doel, anders dan vanaf april iedere maand €500 extra aflossen, plus netto besparing. Dit heb ik in 2022 anders aangepakt. Door de lage rente op onze nieuwe hypotheek heb ik besloten om één keer per jaar €5000 af te lossen op onze hypotheek, zonder sneeuwbal-effect. De extra aflossing van volgend jaar hebben we inmiddels ook al gedaan. Dus niet echt het doel gehaald, maar een iets andere aanpak gekozen.


Sparen:
  • Nieuwe Dela spaarpolis openen: check! Hier hebben we (na de verkoop van ons huis) ook gelijk op ingelegd.
  • Buffer op niveau brengen nadat we ons huis verkocht hebben: check!
Hier wil ik weinig woorden aan vuil maken. Aangezien het totaal onzeker was hoe we ons huis gingen verkopen, heb ik ook weinig ambitieuze doelen gesteld.


Financieel overzicht

Mijn algehele financiële terugblik heb ik samengevat in één plaatje (zie onder). Om de getallen gemakkelijk te vergelijken heb ik het weergegeven in procenten (met 31-12-20221 als 100%).



Dit plaatje geeft mooi weer hoe 2022 financieel ging. Wat zie ik hierin terug:
  • Onze hypotheek is ongeveer verdubbeld, maar is alweer aan het zakken.
  • Het forward dividend is mooi omhoog gekrabbeld, net als onze beleggingen (44% hoger), voornamelijk door onze eigen inleg. Als ik puur mijn eigen inleg versus de huidige waarde bekijk, kom ik net positief uit (+1%). Dat is echter niet helemaal eerlijk, aangezien ik ook dividend heb herbelegd. Als ik het dividend meetel als inleg (dat is geen eigen inleg, maar wel degelijk inleg), kom ik negatief uit (-7%). Het is dus maar net hoe ik het bekijk. Hier zie je dus tevens het positieve effect van dividend. Een verlies van 7% is niet fijn, maar nog redelijk in een beursjaar waar de Nederlandse index op -13% staat.
  • Ons totale vermogen (beleggingen+spaargeld) is dit jaar ingezakt. Logisch ook, omdat we allerlei schommelingen hebben gehad met de verkoop van ons huis. Na de verkoop zie je, dat het redelijk stabiel is gebleven (rond de 87% t.o.v. eind 2021). Qua spaargeld was dat precies in lijn van mijn verwachting met ons nieuwe financiële plan om langzaam een deel van onze overwaarde op te eten. Echter, omdat dit spaargeld plus beleggingen zijn en de beleggingen zijn gestegen, zou je hier dus ook een stijging verwachten. Nu dit niet het geval is, zie je hierin dus de daling terug in de aandelenmarkten. In feite hebben we spaargeld ingelegd voor beleggingen, maar is de totale waarde niet veel gestegen. We hebben ook wat in ons huis geïnvesteerd door bijv. airco's aan te leggen, dus ook dat moet ik meerekenen. Het is even niet anders.


Energieverbruik 2022

In een tijd waarin energieprijzen het gesprek van de dag zijn, ontkom ik niet aan een energie-overzicht. Na onze verhuizing naar ons nieuwe huis (energieklasse A) en installatie van een paar airco's, is ons gasverbruik drastisch verlaagd. Ons elektriciteitsverbruik is wel flink toegenomen, maar hier maken we nog gebruik van de salderingsregeling. Al onze overcapaciteit gaat op een verwarming via airco's. Samengevat komt het hierop neer (t/m vandaag):

  • Elektriciteit verbruikt: 4069 kWh
  • Elektriciteit teruggeleverd: 5500 kWh
  • Gasverbruik: 786 m3 (waarvan slechts 294 m3 in de laatste 9 maanden in ons nieuwe huis)

Zoals je kunt zien, hebben we nog zo'n 1500 kWh elektra "over", wat we komende maanden gaan gebruiken voor onze airco's (onze jaarcyclus loopt t/m april).



Zo, dat maakt het jaaroverzicht weer compleet. Volgende week behandel ik het dividend van december en kijk ik vooruit naar onze plannen voor 2023. Afgelopen jaar was financieel een goed, maar ook rommelig jaar met alle wijzigingen. Komende jaren hoop ik weer op een "saaiere" financiële periode, zodat onze plannen niet alle kanten uitvliegen.

Voor alle lezers: een hele fijne jaarwisseling! Dat 2023 vooral een gezond jaar mag worden met mooie financiële resultaten.



Hoe was jullie 2022?

7 opmerkingen:

Meer door minder zei

In samenhang met een lage persoonlijke inflatie en dus weinig extra kosten maar wel het voordeel van inkomen wat door de algemene inflatie een stuk meer stijgt wordt 2022 een prima jaar.

Quint zei

Het financiële jaar zit er op...

Ik heb 2022 afgesloten met een nette december-dividendmaand; 397 euro, schoon aan te haak. 23% meer dan vorig jaar, de sneeuwbal begint te rollen. Totaal dividend 2022 wordt hiermee €5221,-.

Inclusief dividend hebben we op aandelen een heel klein plusje behaald, zo'n 1%. Dat maakt het dividend wel extra leuk dit jaar. T.o.v. de markt een mooi resultaat, als ik de exorbitante inflatie van 2022 meereken, is het helaas gewoon een heel slecht jaar.

Net als mrGroeigeld zijn we verhuisd. Zoals ook in eerdere posts is genoemd, hebben wij ervoor gekozen om met deze rente op de aflossingsvrije hypotheek (20jaar) niet af te lossen. Doelstelling is om ieder jaar 5% te beleggen op een aparte deGiro beleggingsrekening. Daarbij een strategie waarbij ik meer inleg als de beurs daalt. En we hebben wat dalen gezien in 2022. Resultaat is dat we nu 20% van de hypotheekwaarde hebben belegd.

Onze beleggingsportefeuille is met 25% toegenomen, ons totale vermogen slechts zo'n 2%. Vanavond even zitten puzzelen, ik had namelijk meer verwacht (ivm wat meevallers in 2022). Net als bij mrGroeigeld gaat er gewoon spaargeld zitten in zo'n verhuizing.

Nav het overzicht van mrGroeigeld ook nog even wat energiegegevens over 2022:

- elektriciteit - 3065 kWh
- gas - 760 m3

We wonen er nu 1 jaar dus geen vergelijk met eerdere jaren. Doelstelling volgend jaar is zonnepanelen.

tot zover huize Quint...

Mr Groeigeld zei

@Meer door minder: lage persoonlijke inflatie is altijd handig, zeker nu met de stijgende inkomens!

Mr Groeigeld zei

@Quint: mooi overzicht van huize Quint, zeker die €5221 aan jaardividend. Hoeveel dividend verwacht je volgend jaar?

Tja, verhuizen gaan we niet vaak meer doen, dat kost vooral bakken met geld :-)

Totaal gezien had ik ook wat meer groei verwacht, maar de impact van de dalende beurzen is ook bij ons duidelijk te zien. Als de markten in 2023 over de recessie heen kijken, zou het weleens een mooi jaar kunnen worden als je constant hebt doorbelegd.

Quint zei

Ik heb niet gekeken naar het te verwachten dividend voor 2023, maar hierbij dan toch een eerste doelstelling: €6.500,-
Verder hoop ik op:
- een rendement van >5% op aandelen
- 30% inleg op onze "hypotheek beleggingsrekening"
- groei van aandelen portefeuille van 15%

Mr Groeigeld zei

@Quint: mooie doelen, met flinke stappen. Ik heb ook weer plannen voor 2023 gemaakt, maar weet inmiddels ook dat dat zomaar (weer) eens anders kan uitpakken vanwege een virus, oorlog of andere gebeurtenissen. Maar zeker goed om een plan te hebben.

Anoniem zei

Een filmpje voor iedereen met ambitie om eerder te stoppen met werken zonder AOW:

https://twitter.com/NPORadio1/status/1609940205963730946

Helder doel, fout in de uitvoering:)