10 december 2022

Beleggen met kinderen

Onze kinderen zijn inmiddels al geen kindjes meer en vooral mijn jongste begint interesse te tonen in geld. Ok, dat is dan nog wel in Dagobert Duck termen als "later verdien ik een miljoen per jaar" of "ik ga zo mijn geld tellen" (uhm). Maar goed, de interesse is er. Ook geven wij onze kinderen regelmatig mee hoeveel bepaalde zaken kosten, zoals een huis, een hypotheek en boodschappen. Niet om ze te laten zien hoeveel wij betalen, maar om ze een reëel beeld te geven. Verder ben ik van mening, dat het Nederlandse onderwijs erg tekort schiet op gebied van financieel onderwijs. Als je daar op tijd mee begint, zouden er wellicht minder mensen in de schuldproblemen komen.

Zoals ik laatst al zei, vind ik het jammer dat ik zo laat ben gaan beleggen. Rond mijn 38e viel ik zowat van mijn stoel toen ik enkele eerste berekeningen uitvoerde rond dividend en beleggingen. Los van dat de getallen toen nog niet erg reëel waren, was het voor mij een belangrijk aha-moment in mijn leven. Daar zat ik dan, op mijn 38e, met het gevoel de sleutel te hebben gevonden tot financiële vrijheid. 

Enfin, ik was dus vrij laat. Als ik dat besef ergens begin 20 had gehad of zelfs nog eerder, was ik nu al slapend rijk geworden van het dividend. Daarom vind ik het belangrijk, dat ik mijn kennis/ervaring op tijd deel met mijn kinderen. Zodat ook zij de waarde ervan inzien en mogelijk wel eerder ermee kunnen beginnen.
Maarja, hoe doe ik dat dan? Zoals veel van hun generatie, hangen ze nu vooral op/over de bank met mobieltjes/tv/games. En rente op een spaarrekening hebben ze nog nooit meegemaakt. Dus hoe maak ik ze nu enthousiast voor beleggen? Dat zal niet in één keer gaan, dus er zullen komende jaren een aantal lessen volgen van papa-groeigeld.

Ik ben heel simpel begonnen: ik heb een presentatie in elkaar gezet, waarin ik eerst uitleg wat beleggen is. Wat is een aandeel, welke (herkenbare) bedrijven zijn er, hoe werkt de beurs. Natuurlijk met een fimpje erbij. Daarna snel doorwerken naar de voordelen, namelijk: (hoe) kun je er rijk mee worden? Daarbij neem ik Coca Cola als voorbeeld. Die ging namelijk in 30 jaar tijd zo'n 15 keer over de kop, nog zonder het dividend erbij gerekend. 

Maar ik ga niet alleen maar vertellen. De beste methode om zoiets te snappen, is om ermee bezig te zijn. Oftewel, wat rekensommetjes:
  • Je koopt 1 aandeel, ieder jaar komt er 7% bij. Hoeveel is dat aandeel waard na 10 jaar?
  • Zelfde als de vorige. Nu koop je ieder jaar 1 aandeel erbij. Hoeveel is dat na 10 jaar waard?
  • Als je 3% dividend/rente krijgt, hoeveel krijg je dan na 10 jaar?

Dat soort sommetjes dus. Mocht je ze zelf nog niet hebben gemaakt, doe het vooral. Het kan voor alle leeftijdsgroepen leerzaam zijn.

Afgelopen week ben ik dus met ze samen gaan zitten om mijn verhaal te doen. Grappig om te zien, dat mijn oudste totaal geen interesse had ("ik wil niet rijk worden") en mijn jongste op het puntje van de stoel zat en alles in zich opnam. Ik weet wel wie er later gaat beleggen, zeg maar. Nu heb ik niet de illusie dat hiermee alles klaar is. Een zaadje is in dit geval niet in één keer geplant, dus ik zal het af en toe herhalen.

Om ze echt te laten ervaren hoe het is, hebben we beloofd dat ze bij iedere verjaardag een aandeel van ons krijgen. Niet zomaar een aandeel, maar 1 aandeel Vanguard FTSE All-World (VWRL). Dat leek me qua spreiding en risico het veiligste, ondanks dat het natuurlijk niet echt aanspreekt (in tegenstelling tot bijv. CocaCola, MacDonald's of Netflix). Even daarmee rekenen:
  • 1 aandeel VWRL met gemiddeld 7% koersstijging is over 10 jaar €197 waard
  • Ieder jaar 1 aandeel erbij maakt over 10 jaar €2164
  • Het dividend over 10 jaar is dan zo'n €43 per jaar

Ja, het is flink wat geld om ze iedere verjaardag zo'n groot aandeel te kopen. Misschien is CocaCola dan nog wat goedkoper en doen we dat af en toe. En ja, het gaat in absolute aantallen natuurlijk nergens over, maar het gaat vooral over de ervaring die ze ermee opbouwen. Dat ze zien dat koersen stijgen en dalen, dat ze zien dat beleggen niet eng is. En dat ze het effect zien van dividend(groei). Afhankelijk van hoe ze zich ontwikkelen, willen ze misschien zelf wel wat inleggen als ze een eigen baantje hebben.

Het heeft mij tot mijn 38e jaar gekost om in te zien wat ik nu weet en om die eerste stap te zetten. Als zij die eerste stap zelf zetten op hun 20e, hebben ze 18 jaar langer de tijd om iets te laten groeien, op basis van wat wij al zo'n 10 jaar eerder zijn begonnen.

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is waar ik dit ga doen. Liefst doe ik dat bij DeGiro, maar wil dat niet onder mijn account doen. Twee extra accounts kan, maar zorgt natuurlijk wel voor twee keer (beurs)kosten. Maar goed, dat is een praktisch probleem.


Beleggen jullie voor/met je kinderen? Zoja, hoe/waar doe je dat?

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik kreeg als kind wel les in zakgeld en dat je moet sparen om iets te kopen. En dat je geld maar 1 keer kan uitgeven.
Helaas is mij nooit uitgelegd dat geld geld kan maken. en definitie risico/rendement.
Als ik dat op een jongere leeftijd had geweten dan had ik daar veel eerder op kunnen renderen.


Maar ook op bijvoorbeeld ophogen eigen risico zorgverzekering. Wat je daar mee uitspaart. Als je extra eigen risico als buffer op rekening hebt staan. En het voordeel dat je daarbij hebt belegd.

We wonen in een geweldig land(tweede in de wereld), met goed sociaal vangnet. Alleen op school geen les in hoe je met geld moet omgaan en dat lenen geld kost.
Ik verbaas me echt over hoeveel mensen energie, zorg en andere rekeningen niet kunnen betalen, gewoon omdat ze geen simpel begroting overzicht hebben.

Er is altijd ruimte tot verbetering

Mina zei

Mooi gebaar voor je kinderen. Mijn goede voornemen is om mij ook eens te gaan verdiepen in beleggen. Het zal beginnen met de vraag, vanaf welke storting is het interessant om te starten. Want de kosten houden mij nu vooral tegen. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om veel geld te storten. Het blijft in mijn hoofd toch geld dat je "over" moet hebben.

Luxe of Zuinig zei

Ik heb een gezamenlijk (mijn vrouw en ik) account gemaakt bij meesman en leg 100 euro per maand in. Nu met de tweede op komst wordt dat straks 200. Qua opvoeding duurt het nog even tot ik iets kan delen maar de pot wordt zo langzaam opgebouwd.

Mr Groeigeld zei

@Anoniem: hier idem. Niets ten nadele van mijn ouders, maar ook bij ons thuis werden dat soort dingen niet besproken, terwijl het wel handig kan zijn. Naast de opvoeding vind ik, dat ook scholen daar een taak in hebben. Hiermee zouden een hoop problemen voorkomen kunnen worden. Als ik er langer over nadenk, zou ik er nog bijna een lesprogramma voor gaan opzetten.

Mr Groeigeld zei

@Mina: de kosten van een rekening bij DeGiro zijn zo'n €3 per jaar. De ETF's uit de kernselectie zijn gratis bij 1 aankoop per maand. Dus voor de kosten hoef je het niet te laten.
Goed dat je het noemt: je moet alleen beleggen met geld dat je "over" hebt en dat je de komende 5 jaar kunt missen.

Mr Groeigeld zei

@Luxe of Zuinig: klinkt als een prima aanpak. Dan hebben ze straks een flinke pot staan.
Direct beleggen wij zelf niet voor onze kinderen, indirect wel aangezien er vast een deel van onze portfolio zal overblijven. Ik wil ze vooral vroeg bewust maken dat je geld met geld kunt maken.

Wouters Finance zei

Wij hebben onlangs ook een rekening geopend bij Meesman voor onze dochter. Hier hebben wij eenmalig een bedrag van €1200 op gestort en vanaf januari 2023 elke maand €100 automatisch. Hiernaast ben ik van plan om, als ze ouder is, ook af en toe wat uit te leggen / laten zien en bijvoorbeeld op haar verjaardag een aandeel cadeau te doen. Hoe ik dit precies ga doen is nog niet helemaal duidelijk. Gelukkig heb ik nog even, ze is nu pas 1,5 jaar. Misschien een aandeel die ze zelf mag uitkiezen? Zal wel Disney worden :P

Mr Groeigeld zei

@Wouter: jammer dat Disney geen dividend meer geeft, anders kon je dat nog gelijk uitleggen :-)

Dat is op haar 18e wel een flink bedrag (€21.000 als ik het goed uitreken). Ga je dat ook tegen haar zeggen als ze ouder is? Wij sparen niet voor onze kinderen, we betalen hun opleiding en rijbewijs. Daarnaast willen we zelf sparen/beleggen motiveren. Als ze zouden weten dat er €21k op ze wacht, denk ik dat de drive om te sparen er snel uitloopt ;-)

Anoniem zei

O, er zijn lesprogramma s genoeg hoor. En veel banken en andere organisaties geven gastlessen. Het zijn de docenten die er niets mee doen. Ken jij docenten die financieel wijs zijn/met vroegpensioen gaan?

Geldsnor zei

Wij beleggen iedere maand een klein bedrag voor de kindjes. 15 EUR per maand. Dat levert ze een fooi op als ze 18 zijn. En ongeveer 1 miljoen als ze het tot hun 65e laten staan en vanaf hun 18e niets meer ingelegd krijgen.

Wij vertellen ze ook dat dingen geld kosten, en waarom we soms iets niet doen. Als de kinderen naar een binnenspeeltuin willen en dit 8,50 per kind kost, dan hebben ze met hun 50ct zakgeld al een aardig idee wat dit kost. Temeer omdat ze dit zakgeld niet zomaar krijgen: er moet wel iets voor gedaan worden.
Jep, Dave Ramsey...!

Mr Groeigeld zei

@anoniem: nee, weinig eigenlijk. Goed punt, misschien is dat wel een pijnpunt in de keten.

Mr Groeigeld zei

@geldsnor: herkenbaar! We rekenen sommige dingen ook om naar zakgeldweken, dan schrikken ze weleens. Later kunnen ze gewoon hetzelfde toepassen, maar dan met werkweken.
Bij ons hoeven ze trouwens niet veel te doen voor hun zakgeld, al verwachten we wel dat ze een steentje bijdragen in het huishouden. Misschien wel een goed idee om (extra) zakgeld te verdienen.

Anoniem zei

Onze kinderen (15,13 en 7 jaar) zijn volledig mee in het verhaal van waarde van geld enz.
We zijn al een aantal jaar financieel onafhankelijk maar we leven best spaarzaam en gaan bewust om met geld. Daardoor dat we FI konden worden natuurlijk.
Onze kinderen weten precies hoe we dat hebben kunnen bereiken en dat je eerst hard je best moet doen om er later de vruchten van te kunnen plukken.
Het geld van onze kinderen bestaat uit spaargeld (dat wij voor hen beleggen, dat weten ze, maar ze weten geen exacte bedragen), en een deeltje zakgeld voor elk kind, waar ze zelf mee mogen doen wat ze willen.
We zien dat ons oudste en jongste kind heel spaarzaam zijn en dat het tweede kind af en toe een uitspatting doet.
Geen probleem, ook daar leren ze van.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: mooi dat jullie ze mee hebben genomen op jullie FI reis. Spreekt ze dat, ondanks hun jeugdigheid, wel aan? (ik kan me voorstellen dat ze nog geen goed beeld hebben van een werkend leven).

Werken om te leven zei

Heb je blog in een paar dagen tijd helmaal gelezen. Inspirerend! Na jaren diverse vormen van beleggen geprobeerd te hebben, wil ik vanaf 1 januari beginnen met dividend beleggen. Hopelijk onderdruk ik daarmee de dure eigenschap om te willen handelen. Wellicht ga ik ook bloggen als stok achter de deur. Nog even laten bezinken.

Voor nu wil ik je even wijzen op de policy van DeGiro, dat kinderen onder de 18 geen account meer op hun naam mogen hebben staan. Het account van mijn kinderen is kortgeleden opgeheven.

Als je zelf een account voor ze maakt onder je eigen naam, dan moet je opletten dat je maar een beperkt bedrag per jaar aan ze mag schenken (enkele duizenden euro's) en eenmalig een hoger bedrag. Zoek dit dus even uit voordat je straks een mooie spaarpot voor ze hebt en nogmaals belasting voor ze moet betalen, het telt namelijk ook gewoon voor je vrh mee.

Mr Groeigeld zei

@Werken om te leven: leuk dat je mijn blog hebt gevonden!
Dividendbeleggen is een van de meest simpele manieren om je geld voor je te laten werken. Het enige is, dat je moet voorkomen te gaan handelen. Gewoon goed uitzoeken, kopen en vanaf blijven. Vier jaar geleden had ik nooit mijn huidige resultaten verwacht.

Goed dat je het zegt van dat schenken en de rekening, daar houden we rekening mee (gaat om relatief kleine bedragen).

Wouters Finance zei

Ik denk dat wij haar op de een of andere manier haar daar wel bewust van gaan maken. Maar tot zover we nu hebben bedacht zijn wij niet van plan om het bedrag aan haar te schenken als ze 18 is. De rekening staan dan ook niet op haar naam, maar op die van ons. In eerste instantie is deze ook bedoeld voor kosten zoals opleiding en rijbewijs enzo. Maar ik vind het ook belangrijk dat ze zelf ook ergens voor spaart of meebetaalt. Ookal is het maar een klein gedeelte en om alleen maar geldbewust te worden. Naja we hebben nog wel even haha.