10 april 2023

Auto kopen of leasen (deel 2)

In onze plannen voor 2023 had ik hem al beschreven: de vervanging van onze auto. Het is een diesel, hij loopt richting de 250.000 km, is weinig meer waard en begint gebreken te vertonen. Ik zou ermee kunnen doorrijden, omdat dat voordeliger is (afschrijving is immers al gedaan), maar liever wil ik er vanaf voordat we grote kosten gaan krijgen.
Persoonlijk heb ik vrij weinig met auto's. Ja, een Ferrari is mooi om naar te kijken, maar onze eigen auto moet vooral van A naar B rijden, betrouwbaar zijn, voldoende ruimte hebben en niet teveel kosten. Veel meer eisen hebben we er niet aan.

Dan komt natuurlijk de vraag: gaan we kopen of leasen? Een andere auto kopen zorgt voor een flinke krater in onze spaarrekening. Ongelofgelijk wat tweedehands auto's tegenwoordig kosten (helemaal nieuw vind ik geen optie, dat hebben we al eerder gedaan). Gelukkig hebben wij geen dure smaak en is een middenklasser prima voor ons. Aan de andere kant zouden we kunnen leasen, iets waar ik in het verleden ook al eens naar heb gekeken. In september 2021 leek leasen redelijk overeen te komen met de kosten van een tweedehands auto. Laat ik de berekening nogmaals doen voor de maandkosten:
  • Wegenbelasting: €98
  • Verzekering: €42
  • Onderhoud: zeg €800 per jaar, dus €67 per maand
  • Nieuwe banden: iedere twee jaar €400, dus zeg €17 per maand
  • Pechhulp: €13 (eigenlijk voor ons twee, dus niet helemaal eerlijk)
  • Afschrijving: €107 (berekend over 14 jaar)
  • Totaal: €343

Als ik vervolgens een vergelijkbare lease-auto bekijk (60 maanden contract, 20k km per jaar, inclusief trekhaak) kom ik uit tussen €440 en €500 per maand. Zo, dat is even minimaal €100 per maand meer! Inflatie en hogere rentes zijn hier waarschijnlijk de oorzaak van.

Ondanks dat je met leasen redelijk zorgeloos rondrijdt, betekent het dus minimaal €1200-1800 per jaar of  €7200-9400 per 60 maanden meer dan wanneer we een auto kopen. Dat betekent, dat we €1200-1800 per jaar, ieder jaar, kwijt mogen zijn aan reparatie-kosten (want onderhoud zit al in bovenstaande berekening) om quitte te spelen met leasen. Dat vind ik erg onrealistisch, dus is leasen nu vele malen duurder dan kopen.

Om de reacties voor te zijn: ja, je hebt ook zoiets als opportunity cost. Het geld dat ik nu uitgeef, kan ik ook beleggen. Dan moet ik dat weer tegen 7% per jaar kunnen wegzetten, etc. Ik snap dat ik er even naar moet kijken, maar vind het ook wat hypothetisch. Auto's kosten nu eenmaal geld, of ik het nu in één keer uitgeef of een groter bedrag via lease.

Dat wordt dus kopen, niet leasen. Wat wordt het dan, benzine, hybride of elektrisch? Helemaal elektrisch vind ik nog te vroeg (ontwikkelingen gaan snel en prijzen zijn nog erg hoog), dus ik ga voor nu nog even voor benzine. Misschien hybride, als ik er een goede tegenkom.

Bij de hap uit ons spaargeld moet ik trouwens nog twee dingen meenemen. Ten eerste moet onze auto in mei een grote beurt hebben, inclusief vier nieuwe banden. Ook banden zijn tegenwoordig flink onderhevig aan inflatie zag ik laatst. Samen met een grote beurt, zit je zo richting de €1000 of meer. Verder betaal ik nu €98 per maand aan wegenbelasting (diesel), dat wordt straks €36 (benzine). Dus een besparing van €744 per jaar, of €3720 per 5 jaar. Dat scheelt totaal dus al zo'n €1744 komend jaar.

Ik ga dus eens rondneuzen voor een benzine-auto, rond de €15-17k met redelijk wat ruimte, liefst niet meer dan 50k km op de teller. Eens kijken hoe ver ik kom.


Rijden jullie je auto weleens af of wissel je rond een bepaalde tellerstand?


### Update 16-04 ###
We hebben inmiddels gisteren een andere auto gevonden en gekocht! Een redelijke middenklasser, benzine, met nog geen 35.000 km op de teller voor zo'n €16k. Volgende week is hij gereed, dus dan kunnen we er weer even tegenaan. Omdat het toch een flinke hap neemt uit ons spaargeld, hebben we twee dingen besloten. Ten eerste rijden we een auto niet meer helemaal af. De automarkt verandert te snel om ruim 10 jaar stil te staan. Tegen de tijd dat wij inruilen, is de auto verouderd (los van de kilometers) en bijna niets meer waard. We gaan dus sneller inruilen. Als tweede gaan we iedere maand €200-300 in een apart potje stoppen, wat ik niet meetel bij ons vermogen. Omdat we twee auto's hebben, zitten we gemiddeld iedere 4-5 jaar met een inruil, waarbij we dan 'ongemerkt' €14k hebben opgebouwd.

17 opmerkingen:

Anoniem zei

Je kunt ook occassion leasen, mijn dochter heeft dat net gedaan voor een 4 jarige heel prima auto. Scheelt toch weer ruim 100 euro.

Anoniem zei

Net geen 300 voor 2 jaar betaalt zij daarvoor.

Nicole zei

Tweedehands auto's zijn erg duur geworden. Je krijgt dan ook wel weer wat meer inruil. Ben benieuwd waar je op uit komt

Anoniem zei

Nieuwe VW UP! (Uitlopend model)

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat is ook een optie, goede tip!

Mr Groeigeld zei

@Nicole: ja echt bizar. Gewoon 2e hands auto's voor €30-40k. Dat vind ik toch zonde van mijn/ons geld.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: hij moet wel voldoende ruimte hebben voor 4 personen, vakantie en een trekhaak. Dus het wordt geen Up :-)

Anoniem zei

Ik ben duits georienteerd maar heb een toyota auris hybrid in 2018 gekocht van toen 9 maanden oud. Eerste banden zitten er na 125000 km nog altijd op met voldoende profiel. Waarschijnlijk mede door regeneratief remmen op de accu. Hybride stukje maakt verschil tussen 1:14 liter per km en 1 op 19-20. Onderhoud heel voorspelbaar. MRB van benzine en verzekering ook erg laag. Prijzen onderhoud vooraf inzichtelijk bij dealer. Ongeveer de helft van wat je noemt. Checklist bij aflevering met alle werkzaamheden. Na onderhoud is pechhulp tot volgende beurt gratis

Anoniem zei

VW UP! kopen en vakantie mobiel met trekhaak huren?

Luxe of Zuinig zei

Een occation kopen is altijd goedkoper dan leasen, op 1 moment na. De periode die achter ons ligt en er een dumpprijs was om van de auto’s af te komen. Deze is echter voorbij dus ik vind het een wijs besluit om te kopen. Ja je kan pech hebben met onderhoud, maar je betaald bij lease er ook gewoon voor en vaak nog meer. Bovendien kan je een veel degelijkere auto kopen voor de maandelijkse kosten enige nadeel is een deuk in je spaartegoed, maar in jullie geval is dat prima te handelen en altijd slimmer.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat klinkt goed, die bandenslijtage heb je netjes onder controle. Toyota is ook erg betrouwbaar en inderdaad relatief weinig kosten (weten we uit ervaring).

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat is ook een optie. Maarja, de ruimte is tussendoor ook erg handig als we weggaan. Die Up gaat hem niet worden, gok ik :-)

Mr Groeigeld zei

@Luxe of zuinig: zo zitten we er ook in, al blijft die deuk een tijdje pijn doen. Ik ga vanaf nu ook maandelijks een potje opbouwen, die ik niet meereken bij ons geld. Dan is de deuk wat minder groot als er over x jaar weer een andere auto moet komen.

Anoniem zei

Je kunt ervoor kiezen om de auto in te ruilen als er een periode van veel onderhoudspunten te samen komen bijvoorbeeld grote beurt (bij moderne auto's om de 4 jaar of 60.000) in combinatie met nieuwe banden en/of voorremmen en/of distributieriem en/of misschien een nieuwe accu komende winter, etc......

Nieuw en tweedehands auto's zijn een stuk (50%) duurder geworden de laatste jaren. Heb zelfs overwogen om geen auto meer te bezitten. Toch gekozen om de auto te houden en door deze onderhoudsperiode te gaan. Een afweging omdat ik geen 15-20.000km's meer rijd op jaarbasis en een jongere auto niet meer nodig acht.

Geld reserveren doe ik op mijn spaarrekening en zorg dat er een buffer aanwezig is voor onverwachte uitgaven. Heb je al eens nagedacht dat alle potjes bij elkaar misschien wel eens een hoog spaarbedrag kan zijn waar je geen of weinig rente op krijgt?

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat punt met onderhoud hadden we nu ongeveer bereikt. Geen auto bezitten is helaas geen optie voor ons.

Geldsnor zei

Volgens mij ben je 1 ding vergeten. Inflatie naar de toekomst. Een lease contract is vast. De prijs wijzigt dus niet, muv. overheidslasten zoals wegenbelasting. Allebei onze auto's zijn lease, maar rijden veel. Onze elektrische kost 400 eur per maand voor 30.000km per jaar.

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: goed punt, dat blijft inderdaad constant over de periode waarvoor je het afsluit. Dat is het voordeel van lease, een constante uitgave