3 april 2023

Dividend update - maart 2023

Het eerste kwartaal van dit jaar is alweer voorbij. Het zou lente moeten zijn, maar ik zie alleen nog maar regen, regen, regen. Ik snak naar wat zon, om eerlijk te zijn. Eens kijken of maart (meestal één van de grotere dividendmaanden) mij wel kan verblijden.

Dividend-inkomsten

Hieronder de dividend-inkomsten van afgelopen maanden (netto in euro's, dus eventueel omgerekend vanuit dollars). 

Samengevat:

  • Dividend maart: €412
  • Dividend heel 2023: €773
  • Jaarlijks (forward) dividend: €3653 of 3819 EUR+USD (excl. belasting)
  • Yield on cost: 4,2%



Kijk, daar word ik wel blij van! :-) Maar liefst €412 aan dividend, 44% meer dan vorig jaar. 

Qua forward dividend in euro's schiet het nog niet heel erg op (0,1% groei t.o.v. vorige maand) door de dalende dollar (of stijgende euro). Maar goed, dat is een kwestie van uitmiddelen over de lange termijn. Ook de dividendverlaging van vorige maand heeft er flink ingehakt. Hierdoor zal het lastig worden om mijn dividendplannen voor 2023 te behalen, maar we gaan stug door.

Wat ook fijn is, is dat mijn portfolio bij Lynx langzaam begint bij te dragen aan de sneeuwbal (€30 deze maand). Sinds ik heb besloten ook qua broker te spreiden, leg ik geen eigen geld meer in bij DeGiro. Daar herbeleg ik alleen het dividend dat binnenkomt. Al de nieuwe inleg gaat naar Lynx. Dat begint nu dus langzaam groot genoeg te worden om ook een bijdrage te leveren.

De €412 aan dividend heb ik trouwens alweer herbelegd (zie aankopen hieronder), wat dus op zichzelf weer dividend oplevert, enzovoorts, enzovoorts.


Dividend-veranderingen


Afgelopen maand zijn de volgende veranderingen aangekondigd:
  • Realty Income (O): +0,2%
  • Williams-Sonoma (WSM): +15,4%

Slechts een paar dividendverhogingen deze maand, waarbij die van WBA een mooie is. Ik heb deze een tijd geleden opgepikt en staat al op 120% winst. Met zo'n resultaat en deze dividendverhogingen hou ik ze zeker lange tijd vast.


Portfolio en aankopen


Zie deze pagina voor een portfolio overzicht. Deze maand heb gekocht:

  • SPDR S&P U.S. Dividend Aristocrats ETF (SPYD): 16st
  • Xtrackers Stoxx Global Select Dividend Swap (DXSB): 11st

Samenvatting


Wat een heerlijke dividendmaand, daar gaat bij mij intern het zonnetje wel van schijnen! Wat heerlijk om met niets doen zoveel passieve inkomsten te ontvangen.

Ik probeer niet té positief vooruit te kijken, maar als maart een 44% hoger dividend oplevert dan vorig jaar, zou juni (vorig jaar €726) dan de eerste maand zijn richting €1000 aan dividend? Dat zou echt een gigantisch mooie mijlpaal zijn. Maar goed, dat zien we nog wel. Eerst hier maar eens van genieten en hopelijk komt de echte lente buiten ook snel.


Hoe was jullie maand qua dividend?

5 opmerkingen:

Henk zei

Dat is inderdaad een maand om vrolijk van te worden. Hier was er ook een mooie stijging t.o.v. vorig jaar. Knap dat je nog niet hebt berekend wat juni zou kunnen brengen.

Moet de verhoging niet Williams-Sonoma (WSM) zijn i.p.v. WBA? Ik heb WSM afgelopen maand bijgekocht. Naast het verhogen van het dividend gaan ze ook vrolijk verder met het inkopen van eigen aandelen met de overtollige kasstroom en zijn ze nagenoeg schuldenvrij.

Mr Groeigeld zei

@Henk: scherp gezien, het moet inderdaad WSM zijn. Bedankt, ik heb het aangepast.

Het dividend van juni kan ik nog niet uitrekenen aangezien ik komende maanden nog bijkoop en sommige ETF's hun uitkering voor juni nog niet hebben gepubliceerd.

Quint zei

€412 is een flink dividend en ook een mooie stijging, ik denk dat je de komende maanden hard richting de €1000 gaat...

Mijn maart was ook netjes met €526, toevallig ook een stijging van 44% :-) ten opzichte van vorig jaar. Shell, Unilever en SPYD hebben de grootste bijdrage geleverd. Ook erg benieuwd naar mei. Was vorig jaar €918, dus ga ik de €1k drempel nemen?

Verder de volgende aankopen gedaan:
- NVIDIA (in verband met AI)
- Lyondell
- SPDR (dividend aristocrats)

Mr Groeigeld zei

@Quint: natuurlijk ga je die €1000 halen in mei! Gek genoeg voelt het echt als een enorme mijlpaal, anders dan €800 of €900, ook al is dat al erg veel.
Trouwens, welke aandelen leveren jou in mei zo'n grote bijdrage? Mei blijft bij mij een 'kleine' maand.

Quint zei

Vorig jaar mei was extreem veel door ABN, ING en Boskalis. Deze waren bij elkaar al 719 euro. Banken zijn minder en Boskalis is van de beurs gehaald. Dus erg benieuwd naar dit jaar.