23 april 2023

Onze energie jaarafrekening (deel 2)

Een wat korter stukje deze keer. Een paar weken geleden schreef ik over onze jaarafrekening van de energieleverancier. Eén van mijn conclusies daarin was, dat het voor ons vanwege verschillende aspecten (nieuw huis, nieuw verbruik, variabele prijzen, energieplafond, saldering) vrij complex is om tot een goed overzicht te komen. Daarom had ik een eigen Excel gemaakt om per maand ons verbruik en kosten te bepalen. In dit tweede deel is inmiddels onze jaarafrekening binnen. Tijd dus om te kijken of mijn aannames klopten. 

Om dit te checken, is een totaalbedrag natuurlijk niet voldoende. Daarvoor moet ik ons verbruik en de kosten vergelijken met die van de energiemaatschappij:

Elektra
  • Verbruik: in totaal hadden we 420 kWh meer teruggeleverd dan verbruikt. Hier zat ik redelijk bij in de buurt (ik had 500 kWh verwacht).
  • Teruglevering: ook hier zat ik redelijk bij in de buurt. De totale oplevering heeft maar zo'n €20 opgeleverd, maar daar doen we het ook niet voor (we zijn bijna op 0 uitgekomen).
  • Netbeheerkosten: door veranderende kosten door het jaar heen zat ik er links en rechts wat naast.
  • Belasting en toeslagen: idem als bij de netbeheerkosten.
Gas
  • Verbruik: dit kwam precies overeen, op de m3 nauwkeurig
  • Vaste kosten: zelfde als bij elektra, ik zat er af en toe naast (paar euro's maar)

Ik zat er dus redelijk goed bij met mijn eigen sheet, inclusief alle belastingen, teruglevering, verrekeningen etc. Voor mijn gevoel hebben we afgelopen jaar veel meer verbruikt dan nodig was (vanwege kapotte airco's). Als die het komend jaar gewoon blijven doen en onze pelletkachel fijn kan branden, verwacht ik een veel lager elektra- en gasverbruik komend jaar.

Totaal gezien qua kosten zat ik er maar €17 naast. Oftewel, we krijgen net iets over de €1000 terug. Natuurlijk is het een sigaar uit eigen doos (in feite hebben we teveel betaald), maar toch fijn om €1000 terug te krijgen. 

Wat ik alleen niet snap, is als ik dit met een Excel sheet kan uitrekenen en tracken, waarom kan mijn energiemaatschappij dan geen vergelijkbare app/verbruiksmonitor maken om voor andere mensen overzicht te creëren? Het blijft in mijn ogen een chaotisch geheel met wisselende maandprijzen, netbeheerskosten en salderen. Ik snap goed, dat sommige mensen hun maandbedrag uit onzekerheid verhogen om een flinke naheffing te voorkomen.

Maar goed, we krijgen dus €1000 terug. Waar we normaal best spaarzaam zijn, nemen we deze keer een wat andere aanpak. Doordat we een duidelijke doel hebben, geven we onszelf vrijwel nooit een cadeautje. Omdat het echter errrrug lang duurt voordat het lente wordt,  hebben we toch de behoefte om er even uit te gaan. Niet met onze vouwwagen (dat is nog te koud/nat helaas), maar gaan we van een deel van het bedrag een mid-weekje in een huisje zitten (natuurlijk wel tegen een aanbiedingsprijsje :-) ). Lekker een weekje vakantie en afschakelen. Daarom dat dit artikel ook wat korter is en op zondag komt. In zo'n midweekje vakantie wil ik ook helemaal kunnen afschakelen.



Krijgen jullie bij je jaarafrekening ook geld terug of moet je bijbetalen (of weet je het nog niet)?

11 opmerkingen:

Mevrouw Niekje zei

Vorig jaar, toen de oorlog begon en de energiecrisis uitbrak verhoogde mijn leverancier ons maandbedrag van 250 naar 620. Ik had in december, niet slim, besloten om het vaste contract niet te verlengen, het leek me zo duur. De bedragen werden iets omlaag bijgesteld door mijzelf in de loop van het jaar. Vorige week ontving ik de afrekening, 1800 (achttienhonderd!!) euro terug! Nu ben ik geen voorstander van hoge spaarpotjes bij anderen, maar aangezien de rente nog vrij laag is vind ik het nu niet erg. Maar ik zorg dat dit niet nog een keer gebeurd, want ik vind het een groot bedrag. Ik ga me er eens goed in verdiepen en kijken wat ik het beste kan doen: wel contract, geen contract, zelf maandbedrag maandelijks instellen. Oh , er staan ook zonnenpanelen klaar, die gaan binnenkort het dak op!

Anoniem zei

Ik ben vele jaren geleden begonnen met zuiniger omgaan met stroom en gas. En kreeg geld terug, waar ik warme merinowollen onderkleding en wollen pantoffels van kocht.
Het termijnbedrag liet ik hetzelfde. Elk jaar krijg ik geld terug, dat ik weer investeer in warme dingen, isoleren, infraroodkacheltje, elektrische poncho. Mijn verbruik is ongeveer gehalveerd. Door dit jarenlang zuinig doen heb ik afgelopen jaar veel mensen kunnen adviseren toen de prijzen zo hoog waren.

Dorien zei

vanwege kapotte airco's). Als die het komend jaar gewoon blijven doen en onze pelletkachel fijn kan branden, verwacht ik een veel lager energieverbruik komend jaar

In feite gebruik je door je pallet kachel niet minder energie. Het aantal kJ komt overeen alleen de bron is anders. Ook voor de palletkachel heb je kosten en is de milieubelasting vele malen hoger, denk aan fijnstof. Wat jij bedoelt is dat het verbruik bij deze ene leverancier omlaag gaat en daarmee de kosten.

Voor het milieu is het beter dat het absolute energieverbruik omlaag gaat.

Mr Groeigeld zei

@mevrouw Niekje: zo, €1800 is ook erg veel! Wat je zou kunnen doen is een overzichtje bijhouden van wat je per maand hebt betaald versus de kosten (elektra en gas incl. belastingen). Dan heb je een beetje overzicht of/hoe veel te teveel hebt betaald.

Mr Groeigeld zei

@anoniem: dat is een mooie manier van investeren. Hou er wel rekening mee, dat je geld mogelijk verdwenen is als de energiemaatschappij failliet gaat.

Mr Groeigeld zei

@Dorien: klop helemaal, ik bedoel inderdaad onze hoeveelheid gas en elektra, niet het totale verbruik (al heeft een pelletkachel een veel betere warmteafgifte dan een airco). Ik heb het aangepast.

Geldsnor zei

We gaan bakken met geld terugkrijgen. Ruim over de 1000 EUR. En dat met uurlijks-wijzigende prijzen. Ons maandbedrag is daarmee altijd een verrekening van de vorige maand met het voorschot van de volgende maand.
Echter, de energiebelasting wordt genomen over het totale ingeschatte verbruik van 9200kwh en 800m3 gas. Het werkelijke gasverbruik zal onder de 300m3 liggen, en het stroomverbruik (netto) is vooral afhankelijk van het weer de komende maanden. Tot op heden is het over de afgelopen 6 maanden 4760kwh. Echter: dat waren maanden waarin er verwarmd is en de opbrengst van de zonnepanelen minimaal was. In mei t/m september verbruiken we netto vrijwel niets.

Geldsnor zei

"klop helemaal, ik bedoel inderdaad onze hoeveelheid gas en elektra, niet het totale verbruik (al heeft een pelletkachel een veel betere warmteafgifte dan een airco). Ik heb het aangepast. "

Sorry Groeigeld, maar dat is niet waar. Wellicht is het prettiger omdat het stralingswarmte is. Maar de airco blaast de warme lucht beter door de ruimte en heeft een rendement (energetisch) van 300-400%. Een pelletkachel hooguit 85%. De rest van de warmte gaat immers ongebruikt als warme lucht door de schoorsteen.
Het totale energieverbuik in toegevoegde kJ gemeten is het laagst met een warmtepomp (en een airco is niets anders dan een warmtepomp). Het totale energieverbruik is het hoogst bij elektrische convectie-kachels en IR-verwarming.

Mr Groeigeld zei

@Geldsnor: daar hoef je geen sorry voor te zeggen, jij bent immers de expert ;-)
Is het niet zo dat de stralingswarmte ook objecten (stoel/bank) in de kamer mee opwarmt, die ook nog wat warmte behouden? Een airco verwarmt alleen de omgevingslucht, waarbij de ruimte (voor mijn gevoel) veel sneller afkoelt nadat de airco uit is.

Mooi trouwens dat je zoveel geld nog terugkrijgt. Heb je je voorschot niet verder omlaag gezet?

Mevrouw Niekje zei

Dat is inderdaad een goede manier om het een beetje binnen de perken te houden en niet zoveel teveel te betalen!

Geldsnor zei

Nee, dat is niet zo. Althans, het is waar dat de stralingswarmte wordt opgenomen, maar de warmte van de airco ook. De temperatuurverschillen zijn echter kleiner. Maar het gaat om de toegevoegde warmte en die is echt efficiënter met airco.
Voorschot van dynamisch contract is elke maand anders: tussen de 0 en 800 ongeveer...