8 september 2021

Auto kopen of leasen?

Eén van onze auto's begint al aardig op leeftijd te komen en is over een paar jaar aan vervanging toe. Toen we hem kochtten, was het plan om hem helemaal af te rijden. Met net over de 2 ton op de teller (kleine diesel) zou ik er zeker nog een ton mee kunnen rijden, een jaar of 4-5 ongeveer in ons geval. In principe geen discussie dus, tot we zaten te lezen/dromen over een caravan. Aangezien hij een kleine dieselmotor heeft, zouden we dan ook de auto moeten vervangen (i.v.m. trekkracht). Dat vinden we iets teveel van het goede, zeker nadat we al hadden besloten geen grote verbouwing te doen. Het plan ging dus al snel in de koelkast.
Ondanks dat, zal hij toch over een tijdje vervangen moeten worden. En wat doe je dan? Want de inleverwaarde is tegen die tijd €1000 ofzo, dus heb je ineens een grote kostenpost. Hoe zou het zijn om dan een auto te leasen? Je hoort er tegenwoordig veel over, maar komt dat omdat het financieel interessant is of omdat iedereen dingen wil hebben waar eigenlijk geen geld voor is? Want leasen, dan beroof je jezelf toch? Dat waren in ieder geval mijn gedachten. Tijd voor een rekensommetje.


Wat kost mijn auto nu per maand:
  • Wegenbelasting: €92
  • Verzekering: €47 (ik weet het, aan de hoge kant, maar ik hou soms ook van zekerheid)
  • Onderhoud: zeg €800 per jaar, dus €67 per maand
  • Nieuwe banden: iedere twee jaar €400, dus zeg €17 per maand
  • Pechhulp: €13 (eigenlijk voor ons twee, dus niet helemaal eerlijk)
  • Afschrijving: €107 (berekend over 14 jaar dat we ermee gaan doen)
  • Totaal: €342

Wat kost zo'n zelfde auto (maar dan nieuwer) per maand als ik hem private lease: €340

Dat is met een 60 maanden contract en 20k km per jaar, inclusief trekhaak. Andere websites variëren tussen de €340 en €360, dus zeg dat het €350 is. Dat is dus erg vergelijkbaar met wat ik nu per maand betaal. Ook al zit je aan de hoge kant (€360), dan nog kost het mij maar €18 per maand meer, maar ben ik wel overal vanaf, loop ik geen onderhoudsrisico en rij ik iedere 5 jaar een nieuwe auto. Tevens kan ik dan ons deposito/belegde geld onaangebroken laten en lekker laten renderen. Klinkt interessant.

Mijn conclusie: private lease is zo gek nog niet. Nu heb ik niet alle kleine lettertjes gelezen, misschien dat daar nog wel wat inzit. Plus, je hebt natuurlijk geen auto meer om te verkopen (waarde) aan het einde van je contractperiode. Dus daarna heb je alsnog een flinke uitgave of zit je vast aan leasen. Maar eerlijk gezegd, was ik best verbaasd over het kleine verschil. In mijn ogen dus zeker een optie voor over een jaar of 4-5.


Wellicht zijn jullie meer ervaren met leasen van auto's dan ik. Zie ik iets over het hoofd of is leasen echt zo gek nog niet?

8 opmerkingen:

Mina zei

Ik heb dezelfde berekening gemaakt en ik heb uiteindelijk zelf een 1 jaar oude auto gekocht. De reden zijn de kleine lettertjes en ervaringen van mijn omgeving met (zakelijke) leasecontracten. Denk dan bijvoorbeeld bij inleveren van je lease auto aan het einde van de termijn. Voor alle schade gevalletjes krijg je achteraf nog een factuur. Lees putjes en een kras. En dat wordt tegen een fiks eigen risico per plek afgerekend. Verder staat er in de kleine lettertjes dat je maandbedrag mag stijgen bij meerdere schades. Ik heb wat leasemaatschappijen gebeld en het kost wat moeite, maar als je dan hoort wat ze mogen verhogen, vond ik het ook een niet zo fijn risico. Verder kan ik nu, als mijn omstandigheden het nodig vinden je auto verkopen. Bijvoorbeeld verandering van werk, een caravan willen trekken, medische redenen waarom je niet meer auto mag rijden... En aan het eind van het contract moet je of een auto opnieuw leasen (momenteel wordt er flink gestunt met de leasebedragen) of je moet dan geld hebben liggen om er één te kopen. Ik kan dan besluiten om mijn auto een paar jaar langer te rijden, zodat ik geen hoge lasten heb.

Martin zei

Wat voor auto heb je? Want ik heb pas een zelfde exercitie gedaan, kwam ook uit op zo'n 350 euro voor m'n huidige auto (tien jaar oud nu, maar al zes jaar in bezit, dus afschrijving over tien jaar gedeeld), en zelfde model leasen kwam al snel op zo'n 500 euro. Benieuwd welke auto je kan leasen voor dat bedrag als nu je afschrijving meer dan 100 euro per maand is.

Mr Groeigeld zei

@Mina: dat bedoel ik, die kleine lettertjes heb ik nog niet bekeken. Blijkbaar zitten daar nog haken en ogen aan, goed dat je die noemt.

Het langer doorrijden wat je noemt, levert echter ook weer risico op hogere onderhoudskosten. In dat geval ben je met leasen wel gemakkelijker af.

Mr Groeigeld zei

@Martin: een Skoda Fabia. Ik heb dezelfde opties vergeleken, alleen is de lease auto natuurlijk nieuwer. Voor de afschrijving (naar €0) ben ik uitgegaan van €18k over 14 jaar, dat is dus €107 per maand.

Mina zei

Inderdaad de onderhoudskosten zullen stijgen. Maar ik weet ook niet tegen welk tarief je nieuwe contract zal worden afgesloten. Ik weet wel dat ik dacht 20.0000km te gaan rijden per jaar. Maar door corona heb ik afgelopen jaar maar 6000km gereden. Onderhoudsbeurten, banden etc kosten dan even minder. Leasebedragen blijven hetzelfde in de meeste contracten. Omdat het redelijk nieuw is ben ik ook benieuwd als je aan het einde van je contract over wil stappen naar andere aanbieder, of dit naadloos gaat door bijvoorbeeld vertraging in levering van nieuwe auto. En wat voor veel mensen zal meespelen, een leasecontract heeft een negatief effect op je leenruimte als je een hypotheek af wil sluiten.

Ik probeer niet heel negatief te zijn. Ik denk dat leasen veel voordelen heeft. Maar ik probeer alle overwegingen die bij mij speelden even te benoemen. Hoe zwaar die voor andere wegen, kan ik niet beoordelen.

Mr Groeigeld zei

@Mina: dat is niet negatief, je benoemt gewoon de mindere kanten en jouw zorgen. Verkleining van je leenruimte is ook een belangrijk aspect.

Wellicht is het een kwestie van een keer proberen (onder auto is toch weinig meer waard tegen die tijd). Misschien komen er nog reacties van mensen die laaiend enthousiast zijn :-)

Geldsnor zei

Ik heb het tamelijk op een rijtje gezet en over geblogd een flinke tijd terug. Wel te vinden via diverse van mijn posts.
Wij rijden veel meer en hebben een Niro Phev geleast. Ruim 600€ per maand. Kleine lettertjes vallen wel mee en aan het eind van de periode krijg je evt minder kms keurig verrekend. Ook is er een uitgebreide foto catalogus over toegestane schade ( steenslag en zo), afmetingen van die schade etc. Ze zijn hier niet flauw in, in mijn (grote) ervaring met (private) lease auto's.

Mr Groeigeld zei

@geldsnor: goed om te horen. Vorige week sprak ik een vriend van me, die heeft ook een tijdje geleased en had ongeveer dezelfde ervaring als jij hier beschrijft. Ik zal je artikel eens opzoeken.